Isnin, 5 November 2012

Isu RM40j: PKR buat laporan SPRM terhadap Musa, Nazri

Zulaikha Zulkifli


 
Pengarah Strategi PKR Mohd Rafizi Ramli hari ini membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung isu wang RM40 juta yang didakwa melibatkan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz.

Rafizi berkata, laporan SPRM dibuat terhadap Musa dan Nazri kerana didakwa disebabkan hubungkait yang ada antara mereka tentang isu wang RM40 juta yang dibawa oleh ahli perniagaan, Michael Chia.

"Jadi satu laporan SPRM dibuat dan saya minta SPRM buka satu fail untuk siasat kes RM40 juta terhadap Musa Aman dan Michael Chia, dan juga Nazri dan anaknya.

"Nazri tak menafikan dan mengatakan anaknya tak ada kaitan dengan dia.

"Berdasarkan Akta SPRM, ada asas untuk mereka mulakan siasatan," katanya dalam sidang media sebelum masuk ke bangunan SPRM di Putrajaya hari ini.

166 ulasan:

unknown berkata...

I never thought RM40m issue is still lingering around.

unknown berkata...

The government wants Sabah youths to play an active role in society by being volunteers or counsellors to those involved with drug problems and other social ills.

unknown berkata...

Deputy Chief Minister Datuk Dr Yee Moh Chai said government efforts would not succeed without the cooperation and awareness of youths on the need to combat the social menace.

unknown berkata...

Whatever it is, I don't think this is so called TRUTH.

unknown berkata...

The implications of saying bad thing is we always been thinking the bad thing.

unknown berkata...

Ah hah! Come on man.

evan medhousky berkata...

Rafizi ada jumpa 40 juta itu di rumah Nazri atau dalam beg atau dalam kereta Nazri? atau Rafizi pernah ke nampak duit 40 juta itu dan apa kaitannya kereta yang parking di kondo anak Nazri dengan ahli perniagaan itu dengan wang RM40 juta itu. Samalah macam kata nampak Anwar naik bas mewah dengan Kahlid Ibrahim. lepas tuh tuduh lah macam macam rasuah Sian....

unknown berkata...

The state government has embarked on an Employment Support Project to provide greater assistance to the disabled in sustaining jobs.

evan medhousky berkata...

boleh tahan juga bangangnya si Rafizi ni.. pekara yang sudah disiasat oleh SPRM dan ICAC selama empat tahun, dia minta lagi buka fail siasatan?? kalau ada bukti baru takpa juga.. ini sekadar berdasarkan imaginasi jamban beliau..

unknown berkata...

They never know but still want to talk about it.

evan medhousky berkata...

ketika ICAC dan SPRM sibuk menyiasat kes ini, kenapa Rafizi tidak hulurkan kerjasama?? kenapa rafizi tidak dedahkan bukti2 yang diperlukan untuk mendakwa musa dan nazri?? kenapa selepas siasatan selesai baru terhegeh2 menyalak sana sini mencari populariti??

evan medhousky berkata...

yang peliknya lagi, sebelum ini bukan main dia bangkitkan isu Hummer, tapi yang dia report isu rm40 juta pula.. apa tujuan dia bangkit isu Hummer?? dan kenapa abaikan isu Hummer dalam laporan SPRM?? sudah terkantoi??

evan medhousky berkata...

bertambah pelik lagi, bukankah Rafizi mahu ke Hong Kong??? kenapa tidak terus saja ke Hong Kong dan buat laporan terus kepada ICAC?? owh.. mungkin kalau ICAC yang cakap tidak ada kes, susah sikit Rafizi mahu teruskan pembohongan.. so terpaksa la buat report dengan SPRM sebab badan local ni senang sikit dipertikaikan.. cakap saja SPRM dikawal umno, maka dijulang la si Rafizi Jamban sampai ke langit..

evan medhousky berkata...

Mengapa Rafizi Gay Jamban tidak mengulas ataupun menegur kepimpinan PKR iaitu Anwar Ibrahim dan beberapa pimpinan PKR yang lain mengenai isu Pesawat Peribadi seorang tauke Cina? Apakah insiden Anwar Ibrahim dan pimpinan PKR lain naik jet peribadi berbeza dengan isu Ned yang menaiki Hummer? Yang beza hanyalah diudara dan satu lagi didaratan namun kedua duanya adalah sama iaitu kenderaan milik orang lain tetapi digunakan oleh orang lain.

unknown berkata...

Please be more understanding.

evan medhousky berkata...

Dalam pekara ini seharusnya Rafizi Gay Jamban tidak perlu nak memperagakan sikap ala ala MAFIA dengan mengeluarkan gambar keluarga serta anak Nedim iaitu cucu kepada Nazri Aziz sepertimana yang beliau keluarkan didalam blog beliau. Jika ini satu isu serangan peribadi kerana dendam atas kata kata pedas Nazri Aziz tidak perlu hendak dilanjutkan sampai mendedahkan serta menyerang keluarga Nazri Aziz... jijik sangat la orang ni..

evan medhousky berkata...

sikap yang dipamerkan oleh Rafizi Gay Jamban kali ini agak kurang ajar kerana melalui apa yang beliau keluarkan diblog peribadi beliau jelas mengambarkan sikap biadap dan samseng sehingga anak kecil yang tidak tahu apa apa dijadikan umpan untuk menarik perhatian rakyat membaca blog beliau...

evan medhousky berkata...

bagaimana pula dengan Ferrari Azmin?? Azmin juga memiliki kekayaan luar biasa.. malah beliau sendiri mengakui yang beliau mempunyai hubungan dengan tauke balak dari Sarawak.. kenapa tidak report dengan SPRM??

unknown berkata...

I am trying to understand all of these things.

evan medhousky berkata...

berkenaan dengan isu RM3 bilion Anwar, walaupun telah dibersihkan oleh SPRM, kenapa Rafizi tidak terus buat laporan SPRM?? ada banyak asas yang boleh mengaitkan Anwar dengan akaun rm3 bilion itu.. contoh paling dekat ialah jet.. bagaimana seseorang yang bergaji RM1 boleh naik jet mewah berharga USD39 juta??

evan medhousky berkata...

"Laporan Audit Ketua Negara mendapati Pendidikan Industri YS Sdn Bhd (PIYSB) yang mengendalikan Universiti Selangor (Unisel) mengalami kerugian sebelum cukai sebanyak 198.1 peratus kepada RM37.63 juta berbanding RM12.62 juta pada tahun 2009. "

kenapa Rafizi tidak buat laporan SPRM?

evan medhousky berkata...

Sementara Skim Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) ternyata sebagai umpan pilihan raya pembangkang. Anak-anak kelahiran Selangor dijanjikan wang ringgit sekiranya mereka berkuasa. Tindakan PKR ini adalah hasil daripada kajian mereka terhadap rakyat Selangor.

Di sini kita boleh lihat bagaimana PKR yang sering menuduh BN sebagai melakukan rasuah pilihan raya turut melakukan perkara yang sama untuk berkuasa. Dengan memberikan bantuan kepada si anak, pastinya ianya akan menambat hati si ayah dan ibu untuk memberi undi kepada pembangkang.

unknown berkata...

Musa has done a lot for Sabah and we can't deny it.

evan medhousky berkata...

amun, berdasarkan laporan Ketua Audit Negara, Kerajaan PKR hanya meluluskan 19.4% daripada 313,706 anak kelahiran Selangor dari tahun 2008 hingga 2011 untuk mendapat faedah TAWAS.

Kenapa hanya 19.4% anak kelahiran Selangor mendapat faedah TAWAS? Di sinilah letaknya permainan licik Kerajaan PKR.

Seperti mana janji memberikan air percuma, Skim TAWAS juga merupakan pembohongan MANIFESTO bukan JANJI ciptaan PKR. Apa yang mereka janjikan semasa pilihan raya memang akan mereka laksanakan tetapi sekadar melepaskan batuk di tangga.

unknown berkata...

Musa amat berpuas hati kerana para peserta termasuk pegawai-pegawai kerajaan dari Sabah dan Sarawak begitu komited untuk mencari input dan kaedah-kaedah terbaik untuk menyelesaikan apa juga masalah yang didapati

mantra berkata...

kes ini dah ditutup, mereka nk buat laporan SPRM lg.

mantra berkata...

mmg pembangkang berabis nk jatuhkan musa dan nazri.

mantra berkata...

Pakatan Rakyatkalau bercakap kononnya merekalah yang paling bersih, paling tulus, paling adil dan paling saksama.

unknown berkata...

What we see is not always the right thing.

mantra berkata...

padahal pakatan paling byk skndal dan perompak.

mantra berkata...

Rafizi Ramli, ayam tambatan PKR dan anak emas Anwar Ibrahim berkokok lagi.

mantra berkata...

tindakan Rafizi yang membuat siri pendedahan kononnya kerajaan Barisan Nasional mengamalkan rasuah dalam pentadbirannya sudah dilihat seakan-akan menjurus ke arah meroyan dan fanatik.

unknown berkata...

Jika isu NFC begitu kecoh dipersoalkan sedangkan syarikat tersebut tetap wajib membayar pinjaman mengikut jadual, kenapa pula dalam skandal Lembah Sireh yang melebihi angka RM300 juta melibatkan pemindahan hakmilik tanah tanpa mengikut prosedur mahu dibiarkan saja?

mantra berkata...

Yang maha penting bagi pembangkang sesuatu isu itu ada kene mengena dengan kerajaan BN dan lebih beruntung bagi mereka bagi mereka jika isu tersebut mempunyai nilai negatif.

mantra berkata...



Menghidu sesuatu yang boleh memberi kelebihan politik kepada mereka, pembangkang tidak menunggu lama tetapi terus menerkam untuk menuduh kerajaan dan menconteng imej seburuk yang mungkin

unknown berkata...

Pendek kata, hadirnya Nik Aziz dalam Kerajaan PAS Kelantan hanya sekadar sebagai simbol keramat hidup untuk kepentingan politik PAS disamping memanaskan kerusi MB sahaja sambil makan gaji buta.

mantra berkata...

Beliau dengan mudah sekali berkata 'terlupa' untuk menyemak akta tersebut sebelum membuat pendedahan butiran akaun dan menyebarkan salinan kepada pihak media.

Akibatnya, seorang menteri kabinet yang tidak bersalah terpaksa meletak jawatan dan seorang kakitangan bank yang telah berkhidmat 20 tahun serta mempunyai keluarga hilang pekerjaan dan berdepan dengan risiko dipenjara 5 tahun dan denda RM5 juta.

mantra berkata...

Anwar sehingga kini terus membisu mengenai dakwaan memiliki aset bernilai RM3 bilion dalam 20 akaun besar semasa menjadi Menteri Kewangan ataupun pendedahan video seks dengan seorang pelacur berbangsa Cina.

unknown berkata...

Musa yakin input atau maklum balas yang diperolehi oleh jawatankuasa itu mampu menangani pelbagai masalah di Sabah termasuk soal pembangunan bumiputera.

unknown berkata...


Jawatankuasa Kabinet ditubuhkan bagi menyelesaikan isu-isu berkaitan pembangunan bumiputera Sabah dan Sarawak.

unknown berkata...

Promosi adat dan budaya perlu dilakukan berterusan, kata Musa

unknown berkata...

pesta atau karnival musim perayaan yang diadakan setiap tahun dapat mengukuhkan lagi perpaduan rakyat berbilang kaum di negara ini khususnya di Sabah.

mantra berkata...

Setelah gagal membuktikan kemampuan mereka membela nasib rakyat, pembangkang tidak ada pilihan lain kecuali mereka-reka fitnah terhadap kerajaan.

mantra berkata...

Semua ini dilakukan berdasarkan pembohongan atau dalam bahasa pakar propaganda 'half truths' yang dipintal atau 'spin' supaya dilihat sebagai 'credible' atau berwibawa dan seterusnya boleh diyakini oleh rakyat.

unknown berkata...

Political stability is an important factor for attracting investments and allowing businesses to flourish

unknown berkata...

Sabah berkembang menjadi sebuah negeri yang maju, makmur, aman dan stabil menerusi pendekatan yang dilaksana kerajaan Barisan Nasional (BN), kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

unknown berkata...

Musa berkata kerajaan negeri juga akan terus menyokong keperluan sekolah Cina termasuk dari segi pembiayaan.

Unknown berkata...

selSeperti yang kita tahu sebenarnya PR sedang kehausan isu sudah ini. Jadi sebab itulah kenapa isu sebegini sedang dikitar semula. Tidak perlulah risau akan perkara ini. Sebenarnya PR yang tidak dapat menerima kenyataan sebenarnya. Bukannya salah BN pun.

Unknown berkata...

Selama ini pun tidak ada bukti yang kukuh diberikan kepada pihak berkuasa. Kebanyakkan cumalah cakap kosong semata-mata. Jadi ini menyukarkan dakwaan.

Unknown berkata...

Kes RM40m itu, sebenarnya kes ini telah pun selesai dan telah disiasat oleh pihak SPRM dan juga ICAC. Tapi menjadi masalah adalah Pembangkang tidak dapat menerima kenyataan.

Unknown berkata...

SPRM tidak akan menyebelahi mana-mana pihak yang salah tetap akan salah. Itulah juga apa yang ICAC Hong Kong katakan yang mana mereka tidak akan menyebelahi mana-mana pihak tidak kira siapa pun mereka. Rasuah haruslah ditangani.

Unknown berkata...

Tidak ada bukti yang dapat diberikan, jadi memang sia-sialah usaha itu dan semua itu cumalah cakap kosong semata-mata.

Unknown berkata...

SRPM tidak pernah takut untuk menyiasat akan kes ini. Tapi SPRM telah memaklumkan kepada Rafizi untuk memberikan bukti yang ada untuk mendakwa seseorang. Cakap kosong rasanya tidak akan kemana pun. Itulah yang perlu dilakukan oleh Rafizi.

Unknown berkata...

Terbaik untuk PR supaya belajar menerima kenyataan dan kebenarnya. Tidak perlu menafikan sesuatu yang benar.

Unknown berkata...

RM40 itu telah pun dinyatakan yang mana duit itu tidak ada unsur rasuah seperti apa yang Rafizi kitar semula isu ini. Itulah yang kita tahu. tapi menjadi masalah Rafizi cuba untuk mengulang isu sama untuk kepentingan peribadi semata-mata.

Unknown berkata...

Selagi isu ini masih dikitar semula selagi itulah PR akan meneruskan usaha mencari sokongan. Tapi rakyat tidak akan melihat semua itu sebenarnya. Tapi mereka lebih menlihat akan pembangunan yang ada. Itulah yang saya tahu. Jadi kerajaan teruskan usaha yang baik untuk rakyat. Yang terbaik adalah pilihan utama oleh rakyat.

Unknown berkata...

Bukti sudah ada. betul itulah yang kita mahu lihat dan bukannya cakap kosong semata-mata.

Unknown berkata...

Biarkan saja apa yang Pembangkang cuba katakan. Itu hal mereka yang penting sekali kerajaan lakukan yang terbaik untuk rakyat.

Unknown berkata...

Rakyat akan menyokong bagi mereka yang telah melakukan sesuatu yang bermanfaat dan berfaedah kepada mereka.

Unknown berkata...

Selagi tidak ada kebenaran yang kita ketahui sepenuhnya selagi itulah tidak perlu untuk mempercayai dakwaan dan tuduhan tersebut. Ini untuk kebaikkan kita semua.

Unknown berkata...

“New investments identified as EPPs may be submitted through this mechanism. I believe this will enable Sedia to help the nation expedite the implementation of the Economic Transformation Programme (ETP),” he said.

Unknown berkata...

This process for SDC and Greater Kota Kinabalu identified 31 EPPs with a target investment of RM77.5bil by 2020,” he said.

Unknown berkata...

He said these EPPs are expected to generate RM35.5bil in incremental gross national income and create about 144,000 new jobs.

Unknown berkata...

Musa said the implementation of the EPPs would drive Sabah's economic growth at an annual average of 9%

Unknown berkata...

Musa, who is also state Finance Minister, said the lab for Sabah placed emphasis on aligning the ETP, Government Transformation Programme (GTP) and 10th Malaysia Plan with the SDC and local development plans.

Unknown berkata...

During the launch of the SDC Open Day two months ago, the Prime Minister had made special reference to and applauded the close working relationship between the Sabah and Federal governments, Musa said.

Unknown berkata...

“The implementation of SDC and the establishment of Sedia has indeed facilitated and enhanced a closer working relationship between the state and federal governments.

Unknown berkata...

As the chairman of Sedia, I wish to assure you that all outstanding SDC projects will be carried out, and we will implement new projects including the identified EPPs,” he said.

Unknown berkata...

Musa said Sedia would accord greater emphasis on measures to encourage investors to partner or enter into joint ventures with governmen

Unknown berkata...

linked companies and SDC implementing agencies, and to team up with local entrepreneurs

John Winchester berkata...

PAS and DAP have different ideologies

John Winchester berkata...

DPM has continued his questioning against the opposition front PR and this time around, he has questioned the ties between PAS and DAP.

John Winchester berkata...

DPM said that PAS and DAP the parties have a ‘strange’ relationship as their party ideologies were different and was diametrically opposed to each other.

John Winchester berkata...

DPM said that if a Malay joins DAP, then who will be joining PAS? On top of that, Muhyiddin, who is also the Education Minister also said that DAP is a racist party and not as democratic as it sounds.

Bea Raymond Kisil berkata...

Kerja bohong adalah sifat hakiki PKR dan juak pakatan,dimulut mereka tidak pernah lekang dengan pembohongan dan memperbodohkan rakyat.

1.Isu 1 (16 September)
DSAI - Penasihat PKR dan Penasihat Ekonomi Selangor melakukan
pembohongan terbesar kepada rakyat dalam sejarah Malaysia,
dengan mengatakan bakal berlaku peralihan kuasa Kerajaan
Persekutuan pada 16 September 2008

Bea Raymond Kisil berkata...

Dato’ Seri Zahrain Hashim, Ahli Parlimen Bayan Baru (Bebas)
menyatakan mereka disogok cerita kononnya Panglima Angkatan Tentera dan angkatan tentera memberi sokongan pembentukan kerajaan oleh Pakatan Rakyat yang diketuai oleh (Ahli Parlimen) Permatang Pauh.

Bea Raymond Kisil berkata...

Mereka juga diberitahu bahawa Yang Dipertuan Agong sedang menunggu di istana untuk mendapatkan kenyataan jumlah Ahli Parlimen Barisan Nasional yang melompat (30 orang) bagi
membolehkan pihak pembangkang membentuk kerajaan.

Bea Raymond Kisil berkata...

Hakikatnya, tiada 30 ahli Parlimen melompat parti, Panglima Angkatan Tentera Malaysia menafikan pembabitan mereka dan Yang Dipertuan Agong turut menafikan dakwaan itu bila ditanya oleh YAB Perdana Menteri.

Bea Raymond Kisil berkata...

Isu 2 (Pasir)
Kerajaan negeri gagal menunai janji untuk mengutip hasil pasir negeri bernilai RM150 juta tahun 2009.

Bea Raymond Kisil berkata...

Janji sasaran kutipan RM 150 juta hasil pasir ini jelas disebutkan dalam ucapan bajet 2009 Dato’ Menteri Besar. Namun ketika bentang bajet 2010 pada November 2009, YAB MB menyatakan sehingga 21 Oktober 2009, hasil daripada royalti pasir yang diperolehi hanya RM4,678,021.84.Ini hanya 3 % sahaja dari jumlah sasaran.

Bea Raymond Kisil berkata...

Isu 3 (Hutang Talam)
Kerajaan Selangor tidak bermoral dan tidak beretika kerana "membeli" hutang daripada syarikat korporat Talam Corporation menggunakan wang kerajaan / duit rakyat.

Bea Raymond Kisil berkata...

Dewan Undangan Negeri telah meluluskan bajet tambahan berjumlah RM392 juta untuk membeli hutang Talam Corp. Secara prinsipnya adalah tidak bermoral dan tidak beretika menggunakan duit kerajaan / “duit rakyat” untuk membeli mengambil alih hutang sebuah syarikat swasta.

Bea Raymond Kisil berkata...

Strategi pengambialihan hutang ini menggunakan kaedah round-tripping iaitu “syarikat menjual aset yang tidak digunakan kepada syarikat lain, dan pada masa yang sama setuju untuk membeli kembali aset yang sama atau yang bersamaan nilainya pada harga yang sama”. Memetik kata-kata Mantan Setiausaha Agung PKR, Datuk Salahuddin Hashim yang mengkritik pembelian mekanisme round-tripping ini sebagai “Ini adalah muslihat lama yang digunakan oleh penyangakpenyangak di dalam sektor korporat”.

Bea Raymond Kisil berkata...

Isu 4 (YBK)
Kerajaan negeri berdendam, berniat jahat, zalim dan menindas organisasi Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) yang berjuang membasmi kemiskinan di Selangor. YAB Menteri Besar menggugut untuk tidak meluluskan Pembangunan Kampus Cawangan UiTM di Serendah jika permintaan melantik Menteri Besar sebagai Pengerusi dan memberi tiga kerusi Lembaga Pemegang Amanah tidak dipenuhi.

Bea Raymond Kisil berkata...

Akibat penolakan itu, YAB Menteri Besar menyalahgunakan kuasa dengan merampas aset tanah YBK dan memulangkan bayaran cukai tunggakan cukai RM 5.7 juta walaupun telah dilunaskan oleh Yayasan Melaka dengan persetujuan Bendahari Negeri Selangor sebelumnya.

Tindakan ini nyata luar biasa, zalim dan tidak berbudi bicara kerana Akta Kanun Tanah Negara membenarkan 4 pihak termasuk bukan pemilik tanah untuk membayar apa-apa cukai bagi pihak pemilik tanah.

Bea Raymond Kisil berkata...

Keseluruhan jumlah cukai dipulangkan RM 6.9 juta (RM 5.7 juta + RM 1.2 juta) RM 1.2 juta adalah cukai yang telah dibayar dan diterima oleh kerajaan negeri sebelum ini.

Ini adalah salah guna kuasa dan menyalahi amanah kerana sebagai sebuah kerajaan, mengutip cukai adalah tanggungjawab dan cukai yang telah dikutip adalah wang rakyat. Kenapa ia dipulangkan sedangkan ia boleh digunakan untuk manfaat rakyat. Kerajaan menindas organisasi membantu orang miskin tetapi sanggup mengeluarkan wang rakyat membeli hutang syarikat korporat Talam Corp.

Bea Raymond Kisil berkata...

Isu 5 (Manifesto)
Manifesto Pilihan Raya 2008 Pakatan Rakyat Gagal Ditunaikan. Rata-rata manifesto Pakatan Rakyat Selangor gagal ditunaikan kerana mereka membuat janji tanpa mengetahui perkiraan sebenarnya.

Bea Raymond Kisil berkata...

Antaranya kegagalan kerajaan negeri menurunkan cukai taksiran 20% seperti yang terkandung dalam manifasto atas alasan keadaan ekonomi tidak mengizinkan.

Ini mendorong seorang bekas pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM), Mohd. Shaid Rosli, 25 dari Simpang Tiga, Ijok membuat laporan polis kerana mendakwa tertipu berikutan kegagalan kerajaan campuran Parti 3 Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan PAS negeri Selangor menunaikan janji dalam manifesto pilihan raya.

Tanpa Nama berkata...

Manifesto – Sosial & Kebajikan Yang Tidak Di Laksanakan dan mereka berbohong kepada rakyat Selangor,

1.Memberi bantuan RM75 sebulan bagi setiap anak yang dihantar ke nurseri.

2.Memberi bantuan RM50 sebulan seorang bagi pendidikan pra-sekolah.

3.Memberi bantuan kepada anak-anak muda untuk mendirikan rumah tangga.

4.Membuka pusat-pusat sukan mini dan rekreasi bagi belia.

5.Memberi elaun ibu tunggal yang layak.

6.Memberi elaun khas suri rumah yang memilih untuk menjaga sepenuh masa anak-anak kecil
mereka.

7.Membantu setiap rakyat Selangor untuk mendapatkan kediaman sendiri tetapi perkara sebaliknya berlaku apabila dari rasuah.

Tanpa Nama berkata...

Berbohong lagi dan tidak laksanakan Manifesto – Kesihatan Rakyat

Menyediakan perubatan percuma untuk warga 65 tahun ke atas,tetapi sehingga sekarang mana janji janji mereka??

Tanpa Nama berkata...

Manifesto Ekonomi Rakyat Mereka berbohong lagi dan tidak laksanakan

1.Menyediakan premis perniagaan yang cukup.

2.Memberi bimbingan perniagaan kepada golongan belia dan wanita muda.

3.Galakan kepada belia dan wanita muda berniaga - sewa minimum / membayar air dan elektrik dua tahun pertama.

4.Mengurangkan cukai pintu kediaman -20% dan cukai premis komersial - 10%

5.Program bagi rakyat miskin - petani dan nelayan jana pendapatan yang lebih tinggi di atas garis kemiskinan.

Tanpa Nama berkata...

Manifesto – Keselamatan Rakyat

1.Menggantikan sistem Rukun Tetangga dengan sistem baru yang lebih berkesan.

Pakatan haprak tak usah cakap soal mahukan kerusi Hulu Selangor jika keadaan negeri sendiri pun tak terjaga.

Sanih Alias berkata...

Memang nampak sangat yang mana Rafizi seperti merancang sesuatu untuk menjadi tumpuan sementara orang lain sibuk mencari sokongan.

Sanih Alias berkata...

Isu RM40m ini cuma permainan pembangkang semata-mata.

Sanih Alias berkata...

Mungkin sebab itulah juga kenapa kegembiraan terasa dari pihak Nazri. PR tidak ada bukti yang sahih. Tidak ada bukti yang dapat menguatkan dakwaan tersebut. Itulah yang kita nampak apabila Rafizi cuba mengelak daripada dibawa kepada mahkamah.

Sanih Alias berkata...

Tidak perlulah terpedaya dengan permainan pembangkang ini. Ini cuma membuang masa saja.Yang terbaik sekarang ini adalah teruskan membantu rakyat.

Sanih Alias berkata...



Sebab apa Musa dikaitkan dengan rasuah kerana yang kita tahu hubungan Datuk Musa dan Datuk Najib sangatlah baik. Maka ini membuat Pembangkang cemburu. Satu persatu isu politik pemimpin BN cuba dipermainkan oleh pembangkang untuk menjatuhkan mereka.

Sanih Alias berkata...

Cuma yang ada hanyalah isu peribadi mereka semata-mata.Tidak dinafikan lagi yang mana kelemahan yang ada pada pembangkang adalah tidak mempunyai bukti yang kukuh.

Sanih Alias berkata...

Tidak ada bukti yang dapat menguatkan dakwaan tersebut. Itulah yang kita nampak apabila Rafizi cuba mengelak daripada dibawa kepada mahkamah.Jika kita lihat pelbagai isu yang dibuat sekarang ini semua cuma cakap kosong yang diberikan. Memang terdesakkan Pembangkang.

Sanih Alias berkata...



Jadi biarkan PR dengan cara mereka. Tapi rakyat tetap tidak akan terpedaya
dengan semua itu.Semua itu cuma cakap kosong semata-mata.

Sanih Alias berkata...



Ini bermakna Nazri merasa seolah-olah apa yang PR cuba permainkan itu tidak benar sama sekali. Betul juga tekaan beliau kerana Rafizi sendiri dalam ketakutan untuk membawa kes ini ke mahkamah. Apa yang kita ketahui juga yang mana Datuk Nazri dengan rasanya senang hati mengatakan yang mana beliau tidak takut dengan apa yang Rafizi katakan itu. Kerana beliau tahu Rafizi cuma cakap kosong saja.

Sanih Alias berkata...



Rafizi tidak ada bukti sendiri yang menuduh yang bukan-bukan. Tidak pasti kenapa tapi jika begini memang nampak sangat Rafizi cuba menyerang secara peribadi. Memang tidak ada yang hebat pun dengan isu ini. Rafizi sudah ketandusan isu akan cara untuk menjatuhkan kerajaan BN ini. Banyak-banyak isu isu ini juga yang cuba dipermainkan. Biarkan saja Pembangkang dengan isu terdesak mereka ini.

Sanih Alias berkata...



Rafizi sedar diri dia tidak ada apa-apa bukti. Menjadi masalah juga Rafizi sendiri pun tidak pasti lagi dengan apa yang dikatakan oleh beliau yang mana ini kes rasuah atau tidak. Tapi main hentam saja menjadikan ini isu politik PR. Akhir2 ni pembangkang hanya mahu alih perhatian ramai dengan hanya menfokuskan skandal RM40 juta ni. 'Sibuk jaga tepi kain orang, kain sendiri tidak terjaga'.

Sanih Alias berkata...

banyak-banyak isu yang ada Isu RM40M ini cuma isu peribadi yang cuba dibangkitkan oleh Rafizi. Ini nampak sangat yang mana PR ini ketandusan isu untuk kepentingan
peribadi. Pembangkang ini ditolak sehinggalah kehari ini dan juga mungkin pada akan datang akan terus ditolak. Jika hanya tahu berjuang untuk kepentingan diri
sendiri.

Sanih Alias berkata...



Tapi rasanya rakyat pun tahu yang mana mereka ini cuma gilakan kuasa. Pembangkang ini cuma inginkan kuasa untuk Anwar. Rafizi terdesak. Sendiri ada jawapan untuk semua ini bukan. Kalau benar-benar mereka ini untuk rakyat rasanya sudah lama rakyat menyokong mereka.

Sanih Alias berkata...



Inikah pembangkang yang kita inginkan? Inikah kerajaan masa hadapan yang kita perlukan? Tidak jangan pilih Pembangkang hancur Negara. Tengok mana isu yang PR cuba bangkitkan yang untuk rakyat? Rasanya ada tapi tidak sebanyak isu peribadi yang dibangkitkan. Memang PR ini sudah terdesak.

Sanih Alias berkata...



Tidak ada pun isu yang dibangkitkan itu untuk kepentingan rakyat. Semua untuk kepentinga Anwar untuk mendapat kerusi PM. Dikitar semula untuk kepentingan peribadi dan bukannya untuk kepentingan rakyat. Kebanyakkan isu yang dibuat dan direka hanyalah berdasarkan dengan masalah peribadi. Tidak ada usaha untuk membantu rakyat.

Sanih Alias berkata...

Pembangkang semakin kehilangan isu dan pasti sokongan pun kurang. Isu ini cuba dikitar semula untuk kepentingan peribadi semata-mata. Selagi tidak ada kebenaran yang terdedah selagi itulah tidak perlu terpedaya dengan tipu muslihat mereka ini. Berhati-hati setiap kata-kata yang diberikan oleh pembangkang.

Sanih Alias berkata...

Apa pun yang pembangkang cuba katakan namun semua itu tidak benar sama sekali. Cuma cakap kosong untuk meraih sokongan. Biarkan apa pun permainan pembangkang tidak akan menjejaskan sokongan kepada BN.Memang kalau kita lihat isu ini sangat mengelirukan semua pihak. Kerana yang kita tahu isu ini telah pun selesai sebenarnya. Tapi cuba dipermainkan lagi oleh pihak pembangkang untuk kepentingan mereka sendiri. Jadi rafizi tidak perlulah lagi bercakap kosong.

Sanih Alias berkata...



Selagi tidak ada kebenaran maka selagi itulah isu ini tidak akan dipercayai oleh rakyat. Jadi Rafizi tidak perlulah lagi bercakap kosong. Kita mahu pihak berkuasa akan meneruskan usaha mereka. Tidak perlu terpedaya dengan permainan politik pembangkang.

Sanih Alias berkata...



Perlulah teruskan siasatan atas perkara ini.Suruh SPRM menyiasat kes yang sama berlaku dengan Anwar yang mana mendapat sumbangan daripada pihak luar. Siapa yang berikan sumbangan
tersebut adalah seorang yang kaya raya. SOROS. Rafizi suruhlah SPRM
menyiasat kes ini. Anda berani?

Sanih Alias berkata...

Nampak sangat yang mana Rafizi ini seorang yang penakut dan tidak berani menegakkan kebenaran. Kalau kita lihat sendiri pun Rafizi sendiri tidak berani untuk bersuara akan masalah Anwar. Kenapa? Kalau benar Rafizi ini seorang yang adil.

zam berkata...

rafizi hanya putar belit isu ini jika dia tiada mebuat tuduhan tanpa bukti.

zam berkata...

isu yang melibatkan pemimpin pembangkang Rafizi diam saja. inilah politik.

Anak Sabah berkata...

Baguslah kalau dah buat laporan kepada MACC, daripada membuat dakwaan tanpa bukti.

Anak Sabah berkata...

Kita tunggu dan lihat sajalah apa tindakan seterusnya daripada pihak SRPM dalam kes ini.

Anak Sabah berkata...

Nazri sudahpun menafikan bahawa beliau tahu anaknya dipinjamkan kereta jenis Hummer itu oleh peniaga balak.

Anak Sabah berkata...

Beliau berkata hubungan anaknya Nedim dengan Michael Chia itu tiada kaitan dengan tanggungjawabnya sebagai menteri.

Anak Sabah berkata...

Biar pihak SPRM membuat siasatan mereka terlebih dahulu untuk mengesahkan isu ini barulah kita buat spekulasi.

aku baini berkata...

kalau betul mereka bersalah, biarlah SPRM menjalankan siasatan lanjutan terhadap mereka

Tanpa Nama berkata...

A report was lodged with the Malaysian Anti-Corruption Commission against Minister in the Prime Minister’s Department Nazri Aziz on the ongoing controversy surrounding the RM40 million “donation” to Sabah Umno.

Tanpa Nama berkata...

The report, filed by PKR’s strategy director Rafizi Ramli, alleged that the Hummer SUV which Nazri’s son, Nedim, has been allegedly using could amount to “a benefit” which could involve elements of corruption.

Tanpa Nama berkata...

He said that MACC should focus on whether Nazri had influenced the decision of any MACC investigations against timber tycoon Michael Chia and whether he obtained any benefit through his son.

Tanpa Nama berkata...

Rafizi also urged the anti-graft body to reopen investigations on the RM40million involving Sabah Chief Minister Musa Aman.

Tanpa Nama berkata...

Last week, Rafizi came up with evidence supposedly showing that the black Hummer, worth more than RM459,000, was being used by Nedim, and that it belonged to Chia.

Tanpa Nama berkata...

Rafizi claimed that the links between Chia and Nazri amounted to conflict of interest, given that the minister had recently made statements in regard to a probe involving the businessman.

Tanpa Nama berkata...

Nazri had admitted to having links with Chia; however, he has repeatedly denied that his friendship with the latter had in any way influenced his job as a minister.

Tanpa Nama berkata...

The de facto law minister had also denied receiving money from Chia after Raja Petra Kamarudin alleged in his blog Malaysia Today that Nazri and his son received RM3 million and a sports car respectively from Chia.

Tanpa Nama berkata...

The interest in the scandal largely revolves around Chia, who was reportedly detained at an airport in Hong Kong in 2008 with RM40 million worth of cash on him.

Tanpa Nama berkata...

Interest in the issue was rekindled recently when Nazri told Parliament that the money was a political fund meant for Sabah Umno and that the ICAC had cleared Musa of any wrongdoing.

Tanpa Nama berkata...

Later, Nazri stated that contrary to previous reports, Chia was never arrested by the ICAC.

Tanpa Nama berkata...

He also said the RM40 million seized from Chia and frozen was wired into an account and was not in the businessman’s possession as claimed by the opposition and reported in the media.

Tanpa Nama berkata...

Oct 25, Rafizi had also lodged a report with Bank Negara Malaysia, asking the central bank to probe the RM40 million donation under the Anti-Money Laundering Act 2011.

Tanpa Nama berkata...

We should just wait and see what type of action will the MACC took after the report has been lodged.

Tanpa Nama berkata...

Rafizi also stated that he will meet the ICAC, just wait and see what answer he will get from them.

Unknown berkata...

No use PKR doing all these things. even the international body icac has investigate this issue, and found theres no wrong.

Unknown berkata...

Tindakan pembangkang ini seperti nampak kuman diseberang, tp gajah di depan mata tidak nampk. mereka hanya memerangkap parti mereka sendiri.

Unknown berkata...

Mengikut pengalaman-pengalaman negeri yg ditadbir oleh pembangkang, mereka sangat risau dengan msa depan mereka. janji-janji yg ditabur oleh pembangkang tidak ke mana. hanya tinggal janji. mereka cuma mengkhianati harapan rakyat, sehingga mereka nightmare.

Unknown berkata...

Selangor risau dengan status negeri maju akan jatuh pd tahun-tahun yg seterusnya.

Unknown berkata...

Segala aset kerajaan ada d selangor dijual oleh pembangkang. mereka cuma mengaut keuntungan utk kepentingan peribadi sahaja, dan rakyat akan tergadai.

Unknown berkata...

Sejak selangor diperintah oleh pembangkang, rakyat seringkali mengalami gangguan ketiadaan air. ini sangat menggangu dalam kehidupan serta tugas seharian.

Unknown berkata...

Sejak selangor diperintah oleh pembangkang, rakyat seringkali mengalami gangguan ketiadaan air. ini sangat menggangu dalam kehidupan serta tugas seharian.

Unknown berkata...

Sejak selangor diperintah oleh pembangkang, rakyat seringkali mengalami gangguan ketiadaan air. ini sangat menggangu dalam kehidupan serta tugas seharian.

Unknown berkata...

Musa adalah ketua menteri yg paling lama berkhidmat

Unknown berkata...

Sepanjang kepimpinan Musa yg mana menghampiri 10 tahun begitu ketara. Sepanjang pemerintahan beliau kita tidak melihat kemunduran sabah tetapi suatu perkembangan yg sangat baik di dalam semua aspek. samada ianya pendidikan, pelancongan, pembangunan, ekonomi dan sebangainya. selain itu, kepimpinan Musa Aman yg low profile jg begitu memudahkan beliau utk mengikat hubungan antarabangsa seperti China. China katakan bhawa Sabah adalah sebuah negeri yg cukup cantik.

Unknown berkata...

If Musa Aman remains in power for another ten years uninterrupted, Sabah will be the most prosperous and peaceful place in the whole world

Unknown berkata...

Musa adalah seorang ketua menteri yg begitu yakin dengan tindakan beliau. Beliau berani memutuskan bajet sabah 40juta kerna beliau begitu yakin dengan pelaksana-pelaksana kerajaan di sabah. Sabah akan terus maju di bawah naungan Musa Aman.

Selain itu, beliau sangat mementingkan hubungan yg baik. Beliau sentiasa menyokong semua aktiviti-aktiviti BN yg mana beliau sendiri yg turun padang. Personaliti beliau yg cool, membuatkan beliau mengambil keputusn yg sangat tepat. Beliau boleh dilihat sebagai otak cepat berfikir daripada mulut berbicara.

atasagar berkata...

Adakah disebabkan desakan bertubi-tubi pihak pembangkang, maka SPRM terpaksa berusaha membuktikan pihak yang tidak bersalah sebagai bersalah?

aku baini berkata...

biarlah SPRM membuat keputusannya samada menyiasat mengenai dakwaan Rafizi tersebut

aku baini berkata...

SPRM berhak menolak jika tidak ada bukti-bukti yang kukuh untuk mendakwa mereka yang disebutkan oleh ahli PKR ini

aku baini berkata...

buktikan dulu mereka yang didakwa itu sememangnya berkomplot, jika tidak, pembangkang janganlah terlalu mengikut perasaan hanya kerana ingin menjatuhkan imej kerajaan

aku baini berkata...

kalau tidak, diri sendiri yang mendapat malu...

Dbawahbayu berkata...

rasanya SPRM tidak akan dapat mencari apa2 bukti melainkan bukti yang sama sebelum ini

Dbawahbayu berkata...

MA said he was innocent and ready to cooperate with the authorities

aku baini berkata...

belum ada berita yang SPRM akan memulakan penyiasatan semula

aku baini berkata...

marilah kita tunggu dan lihat sahaja apakah kesudahannya...

Unknown berkata...

kita tunggu sahajalah laporan dari SPRM..

Unknown berkata...

the oppositions don't really about the rakyat but only to gain power to rule..

aku baini berkata...

belum ada pengesahan pun dari pihak SPRM

atasagar berkata...

janganlah membuat spekulasi jika tidak ada bukti yang kukuh

atasagar berkata...

Selagi tidak ada bukti yang sah mengenai perkara ini rasanya tidak perlulah kita percaya akan apa yang dikatakan ini.

Dbawahbayu berkata...

biar rakyat menentukan nasib pembangkang/BN di PRU akan datang nanti

Dbawahbayu berkata...

rakyat kena bijak memilih

Unknown berkata...

Rafizi himself has poor credibility...

Unknown berkata...

This is a man whose modus operandi seems to be - expose first, find proof later.

Unknown berkata...

Beliau telah gagal beberapa kali untuk menyediakan bukti dakwaan