Ahad, 11 November 2012

'Barisan' rancang himpunan dengan 1,000 NGO

 
Nigel Aw


 
Umno mengumumkan untuk mengadakan perhimpunan bersama 1,000 NGO pada 24 November bagi "mengumpul maklum balas" berhubung dasar kerajaan.
Ketua penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan ketika mengumumkan perkara itu bagaimanapun menafikan bahawa perhimpunan tersebut berkaitan dengan persediaan BN bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Ahmad yang juga pengerusi sekretariat acara berkenaan berkata, perhimpunan tersebut bukan anjuran Umno, BN atau kerajaan dan hanya menggunakan nama "Barisan 1Malaysia".

Ditanya sekiranya program tersebut merupakan acara yang bukan kepartian, Ahmad berkata ia terpulang kepada penilaian masyarakat.

Ahmad juga menafikan bahawa acara tersebut bertujuan untuk meraih sokongan kepada BN menjelang pilihan raya umum akan datang.

Katanya, perhimpunan tersebut antara lainnya akan dipenuhi dengan perbincangan dengan jabatan kerajaan dan agensi berkaitan untuk mendapatkan pandangan mereka.

Sebagai contoh, perbincangan itu akan menyentuh isu sistem penguatkuasaan automatik (AES), Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional.

Hasil perbincangan itu kemudiannya akan dikumpulkan dan disalurkan kepada agensi terbabit sebagai maklum balas kepada dasar kerajaan, katanya dalam sidang media di Kuala Lumpur petang ini.

Ahmad yang juga timbalan menteri di jabatan perdana menteri berkata perhimpunan itu akan melibatkan NGO dari pelbagai kelompok kaum dan latar belakang.

Tiada ulasan: