Selasa, 20 November 2012

Adun BN ‘sapu’ tanah S’gor

 
Tanah yang dibeli Adun-Adun BN adalah antara satu hingga tujuh ekar dengan harga cuma RM1 kaki persegi, lebih rendah dari nilai pasaran. 



SHAH ALAM: Pakatan Rakyat mencabar Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) pembangkang menjelaskan bagaimana mereka boleh membeli tanah dengan harga yang tidak munasabah sewaktu Umno-Barisan Nasional (BN) memerintah Selangor.

Adun Sekinchan, Ng Suee Lim mendakwa 23 bidang tanah dianggarkan bernilai RM20 juta dibeli Adun Umno-BN dengan harga cuma RM1 satu kaki persegi, saiz di antara satu hingga tujuh ekar, jauh lebih rendah dari harga pasaran.

Ujar beliau, “Sebanyak 23 bidang tanah rakyat Selangor, meliputi pembinaan pusat komersial dan rumah kedai ini, ‘disapu’ oleh MIC, MCA dan Umno. Kami cabar mereka supaya menjelaskan isu tanah di beberapa daerah di Selangor.

“Sebagai parti pemerintah ketika itu mereka diam-diam mohon tanah untuk kepentingan sendiri,” katanya pada sidang media di lobi persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) di sini hari ini.

Ujarnya, sepanjang Pakatan mentadbir, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak membenarkan Adun atau mana-mana parti memohon untuk memiliki tanah di negeri ini. Ini jelas menunjukkan ketelusan yang ditonjolkan pentadbiran Pakatan di Selangor.

Tiada ulasan: