Ahad, 15 April 2012

Umno Tidak Ghairah Cari Calon MB

MSO


Ghalibnya menjelang pilihan raya umum UBN sudah mengira-ngira siapakah tokoh atau orang bakal dilantik menjadi MB atau Ketua Menteri. Lobi melobi untuk menjadi MB juga biasanya sudah kencang sebelum parlimen dibubarkan. Kerana sebaik parlimen dibubarkan Umno akan mengatur calon-calonnya, terutamnya orang yang akan menjadi Menteri Besar.

Memilih tokoh MB atau KM yang tepat dan berkelayakan penting untuk kemajuan negeri dan kesenimbungan kuasa.

Seperti mana Umno Kelantan telah mengatur awal-awal untuk meletakan Awang Adek Hussein sebagai calon MB Kelantan pada pilihan raya 2008. Pengerusi Umno Kelantan ketika itu Annuar Musa telah mengumumkan awal-awal nama Awang Adek semasa himpunan Anak-anak Kelantan di Bukit Jalil. Tetapi tindakan mengatur calon seperti itu tidak berlaku untuk kali ini. Kenapa?

Bukan saja untuk Kelantan tetapi di negeri-negeri lain juga. Kenapa? Jawabannya Umno tidak ghairah untuk bebuat begitu kerana lebih memikirkan apakah untung nasibnya dalam pilihan raya akan datang. Umno sendiri masih menggeletar dan cemas rimas apakah UBN akan masih kekal menjadi kerajaan ataupun akan tumbang bertukar menjadi pembangkang.

Justeru UBN lebih memikirkan soal menang kalah daripada mencaturkan calon-calonnya untuk kerusi MB dan KM. Barang kali soal siapa MB dan KM duduk di urutan nombor 33. Pn begitu biarlah di sini saya memberi gambaran mengenai tokoh-tokoh akan dilantik menjadi MB serta kedudukan MB yang sedia ada. Huraian ini berdasarkan kepada cakap-cakap dalaman Umno dan penganalisa politik tempatan. Mudah-mudahan dengan huraian ini memberi cahaya kepada UBN yang sebam kini.

Di Kelantan, tampaknya Mustapa Mohamed adalah calon MB Kelantan sekiranya Umno menang. Pujian Najib Razak kepada Mustapa yang dianggap berlebihan menjadi signal untuk Umno Kelantan. Mustapa dijangka akan bertanding di dua kerusi seperti tahun 2008. Selain kerusi parlimen Jeli kerusi menjadi pilihannya di Dun ialah Air Lanas.

Selain Mustapa, Adun Pengkalan Kubur Norzaidi Omar juga disebut-sebut bakal menjadi MB Kelantan. Najib dikatakan lebih percaya kepada Norzaidi daripada Awang Adek Hussein untuk diprojekkan menjadi MB. Begitu juga berbanding dengan Setiuasaha Politiknya sendiri, Fatmi Che Salleh dan bekas setiausaha politik bekas PM Mohamad Alwi bin Haji Che Ahmad. Najib tidak gembar kepada karektor Fatmi yang nampak seperti bangsawan hampir-hampir sama kaya dengannya.

Di Terengganu kedudukan MB Ahmad Said (Sa..id.. Sa..id) juga sudah disaluti kabus. Ahmad diberitakan tidak lagi akan dilantik menjadi MB. Ada dua faktor kenapa Ahmad tidak lagi akan dipilih untuk menjadi MB. Pertama, dia bukan calon MB Terengganu sejak dari awal. Pemilihan Ahmad dulu adalah sebagai calon alternatif apabila Idris Jusoh tidak disukai Sultan. Mat Said adalah calon 'tersepak batu' saja.

Ahmad Said sendiri tidak percaya kalau dia boleh menjadi MB. Tetapi kerana disuruh akhirnya dia sempat berlagak sebagai MB. Faktor kedua ialah kerana pihak tertentu di Terengganu ada calonnya sendiri untuk diletakkan sebagai MB sekiranya UBN menang. Orang ini sudah pun sepatutnya menjadi MB pada tahun 2008. Tetapi disebabkan permainan Idris Jusoh yang menyihir orang ini bertanding di parlimen menyebabkan peluang itu lepas.

Katanya orang ini akan diletak bertanding di kerusi Dun untuk memungkin dia menjadi MB. Nampaknya Ahmad Said yang mendapat penasihat politik yang setaraf dengan Hang Nadim pernah menerima hadiah besar dalam dunia kewartawanan akan menjadi MB hanya sepenggal sahaja. Cukuplah daripada tidak merasa langsung.

Selain itu tragedi keruntuhan berbagai bangunan dan stadium Sultan Mizan di Terengganu yang masih belum dibaik pulih hingga kini dikaitkan dengan kelemahan dan kurang tegas Ahamd sebagai MB. Begitu juga dengan tindakan kasar beliau terhadap Pas sejak kebelakangan ini yang menuduh Pas parti 'ajaran sesat' menyebabkan merkah Ahmad yang sudah rendah terus merudum. Sebelum ini Mat Said turut disenangi orang Pas tetapi selepas keceluparan beliau itu sokongan kepadanya berkurangan.

Di Pahang kedudukan Adnan Yaacob juga sama dengan Ahmad Said. Adnan tidak lagi akan dilantik menjadi MB. Kemungkinan juga dia tidak akan dipindah ke pusat untuk dilantik menjadi menteri seperti mana lazimnya. Ada kemungkinan Adnan akan direhatkan terus dari menjadi wakil rakyat. Adnan kini sudah menjadi pembawa wabak kepada Umno.

Beberapa penyelewengan atau isu yang timbul gara-gara Adnan dikatakan menjadi punca beliau akan dirihatkan. Kempen supaya Adnan tidak dilantik menjadi MB sudah dijalankan dari kalangan masyarakat Cina. Kempen itu katanya menjatuhkan moral Adnan. Selain dari itu isu Lynas juga dikatakan membabitkan Adnan. Isu ini bakal merubah peta politik Pahang. Adnan dikatakan dipertanggungjawabkan dengan isu ini.

Nama Anggota Exco, Mohd Sarkar disebut-sebut bakal mengambil alih tempat Adnan Yaacob.

Di Johor, Ghani Othman juga dikatakan akan dirihatkan dan diganti dengan muka baru. Awalnya Khalid Nordin diura-urakan akan dibawa balik ke Johor. Selepas pilihan raya lepas lagi sudah ada projek untuk membawa Khalid ke Johor. Tetapi di atas kehendak pihak istana Ghani dikekalkan disaat-saat akhir.

Bagaimana pun cadangan ini menjadi senyap akhir-akhir ini. Umno seperti mana dikatakan tidak membicarakan soal pertukaran ini kerana lebih memikirkan mengenai kalah menang. Angin perubahan kini sedang melanda Johor. Gara-gara itu Najib tidak sempat untuk menilitik sejauh mana kemampuan Khalid Nordin sebagai bakal MB. Najib lebih memberi tumpuan untuk mengekalkan sokongan Melayu Johor kepada Umno.

Cina di Johor sudah tidak menjadi 'gundal' lagi kepada Umno. Jarang presiden Umno turun ke Johor sekerap Najib hari ini. Ini semua merupakan petanda buruk kepada Umno di Johor. Johor yang satu-satu negeri yang konon menjadi fed-depoisit kepada Umno kini sudah pun menjadi negeri 'berpinjaman' tanpa cagaran.

Di Negeri Sembilan pula Mohamad Hasan juga akan berubah tempat. Mat Hasan katanya akan dibawa ke parlimen dan temnpatnya akan diisi oleh muka baru. Setakat ini belum dipastikan siapakah yang akan mengambil tempat Mat Hasan. Orang disebut-sebut ialah menteri kerja raya Shaziman Abu Mansor. Tetapi Shaziman Abu Mansor sendiri tidak mempamerkan dia akan mengambil alih tempat Mat Hasan mungkin tidak yakin kerana jawatan itu penuh dengan politiking sedangkan beliau bukan seorang mengejar kedudukan.

Negeri Sembilan sama masalah dengan Johor. Umno tidak berkokok kerana negeri itu katanya antara negeri baru yang bakal jatuh ke tangan Pakatan Rakyat. Jadi masing-masing lebih menumpukan kepada kemenangan daripada memikirkan kedudukan atau siapa bakal menjadi MB.

Melaka, kedudukan Mohd Ali Rustam tiada apa-apa berita tetapi dipercayai UBN akan membuat perubahan. Ali mungkin akan dibawah ke pusat untuk dilantik menjadi menteri. Namun orang yang bakal mengepalai Melaka belum jelas siapa. Ada beberapa nama tetapi tidak menyakinkan. Antaranya ialah ahli Parlimen Tangga Baru, Idris Harun, ahli Parlimen Masjid Tanah Abu Seman Yusuf, berpotensi untuk ganti Ali.

Bagaimana pun dalam pada itu ada juga usaha sedang dijalankan untuk membolehkan bekas CM Melaka Rahim Tamby Chik kembali semula ke Melaka. Kemungkinan ada sebagai membalas jasa Rahim kepada Rosmah. Tetapi Rahim sendiri berminat untuk ke kerusi Masjid Tanah. Kalau Rahim ke situ ini bermakna Abu Seman akan jadi Ketua Menteri Melaka.

Begitu juga dengan kedudukan Zambery Abdul Kadir di Perak tidak berapa kukuh. Umno kurang yakin dengan ketrampilan Zambery sebagai MB. Zambery dikatakan gagal untuk memulihkan sokongan Cina dan India kepada UBN. Namun disebabkan kedudukan Perak sangat kritikal kepada UBN menyebabkan soal MB tidak difikirkan.

Sementara tokoh disebut-sebut akan dibawa turun ialah Ahmad Zahid Hamidi. Ada keperluan untuk Zahid diturunkan ke Perak bagi mengurangkan pengaruhnya di peringkat Pusat. Ini semua adalah percaturan untuk menjaga kroni dan periuk nasi. Najib dikatakan tidak begitu gemar Najib bermain di pusat kerana ia boleh membayangi pengaruh adik sepupunya Hishamuddin Hussein.

Di Perlis Shahidan Kassim berusaha untuk kembali semula ke kerusi MB. Memandang Perlis tiada tokoh berbekas seperti Shahidan mungkin hasrat pemilik beras negara itu berjaya. Ini juga terpulang maklum kerpada bagaimana mood istana Perlis. Sekiranya isu ketegangan Shahidan dengan istana lengsai, harapan itu.

Di Kedah ada orang berangan-angan untuk jadi MB. Pengerusi Umno sekarang Ahmad Bashah dikatakan tidak mencapai 'standard antarabangsa' untuk jadi MB terutamanya mengenai kelulusan. Politiknya juga dangkal tidak menampakkan pro. Makanya anak Matahir, si Mukhriz dicadangkan untuk memimpin Kedah. Mahathir bagaimana pun menafikan ura-ura sebaliknya penafian itu merupakah pengesahan. Perpindahan Mukhriz ke Kedah dengan harapan menjadi MB adalah sebagai latihan untuk Mukhriz menjadi perdana menteri 10 atau 15 tahun akan datang. Tidak dapat disembunyikan Mahathir menyimpan cita-cita untuk menaikkan anaknya.

Akhirnya di Selangor, dua nama disebut-sebut untuk menjadi MB Selangor. Mereka ialah Noh Omar dan Mohd Zain Abdullah. Tetapi malangnya agan-angan mereka tidak berapa subur bila mana bekas MB Khir Toyo mengatakan sukar untuk Umno menang di Selangor. Mungkin sebab itu Noh lebih selesai untuk bertanding di parlimen dari bertanding di state.

Sehingga hari ini belum pasti siapa bakal MB Selangor dari UBN. Ezam Mohamad Nor dan Hasan Akidah juga ikut sama bermimpi untuk jadi MB. Tetapi sayangnya mereka usahkan terlelap tidur pun belum macam mana hendak bermimpi jadi MB. Boleh jadi juga nama akhir bakal MB dari UBN ialah seorang korporat besar negara.

Tiada ulasan: