Khamis, 5 April 2012

Siswa: Demo anti-PTPTN pemanas badan BERSIH 3.0


MALAYSIA KINI
Sekumpulan mahasiswa menyifatkan perhimpunan anti-PTPTN pada 14 April depan merupakan himpunan "pemanas badan" sebelum perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April di lokasi yang sama.

Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Muhamad Safwan Anang menegaskan mahasiswa yang "inginkan keadilan" berikrar akan turun kedua-dua dalam himpunan itu.

"Kami melihat terdapat beberapa perkara dalam PSC (jawatankuasa terpilih khas parlimen) yang sesuai untuk digunapakai. Namun begitu, terdapat juga banyak perkara yang tidak tencapai seperti yang diharapkan.

"Oleh itu, kami menggesa anak muda, dan mahasiswa supaya turun BERSIH 3.0 bagi menuntut keadilan dan pilihan raya yang bersih untuk kali ini," katanya dalam satu kenyataan.

Sebelum ini, SMM dilaporkan akan menganjurkan perhimpunan anti-PTPTN yang mensasarkan kira-kira 5,000 peserta bagi menuntut kerajaan memansuhkan pinjaman itu dan menyediakan pendidikan percuma.

Semalam, BERSIH pula mengumumkan mengadakan perhimpunan kali ketiga - yang mensasarkan 500,000 peserta - bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil.

Sementara itu, Pemuda PAS bersedia menggerakkan seluruh jentera pemuda dari negeri, kawasan dan cawangan-cawangan bagi menyertai himpunan BERSIH 3.0 dengan mensasarkan penglibatan 100,000 anak muda turun ke himpunan itu.

Naib Ketua dewan itu Raja Ahmad Iskandar Raja Yaacob berkata dewan itu akan mengadakan mesyuarat khas bagi membentuk jawatankuasa dan melantik pengerusi bertindak di setiap negeri bagi mempromosikan BERSIH 3.0.

Tiada ulasan: