Selasa, 3 April 2012

Shahrizat menghitung hari: Kamilia pemenang besar- Jawatan Kabinet dan Wanita dalam tangan

Nawawi Mohamad, Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle


Tanya sahaja pada penduduk di Bandar, 8 daripada 10 orang akan memberitahu anda, pemimpin-pemimpin UMNO adalah oportunis yang mementingkan diri sendiri. Apa sahaja yang mereka lakukan dan katakan hanya bertujuan untuk mempromosikan agenda peribadi mereka sendiri. Begitu juga Kamilia Ibrahim, Timbalan Ketua Wanita, yang dipercayai telah menjadi ahli bertuah yang sekarang diberi peluang keemasan untuk menaikkan kerjaya politiknya, terima kasih kepada kebodohan bosnya, Shahrizat Jalil, di atas skandal rasuah.

Kamilia adalah Ketua Wanita Bahagian Kuala Kangsar yang menggantikan Rafidah Aziz, yang terlibat dengan skandal rasuah. Dia mempunyai sebuah Firma undang-undang, Kamilia Ibrahim & Co, yang ditubuhkan pada tahun 1984. Sebelum ini, Kamilia adalah seorang pensyarah di Fakulti Undang-undang Universiti Pengurusan Hartanah Teknologi Malaysia. Beliau telah menamatkan Ijazah Sarjana dalam Undang-Undang Hartanah dan Undang-Undang Pemulihan dan Undang-Undang Perlembagaan Perbandingan.

Kamilia juga menjalankan Firma Kesetiausahaan dan Pengurusan Bertauliah. Beliau memegang jawatan bukan-pengarah, bukan eksekutif KUB Malaysia dan juga merupakan setiausaha agung PEMADAM (Persatuan Mencegah Dadah Malaysia). Tetapi, dia bukanlah seorang menteri kabinet dan di sinilah peluang keemasan untuknya!

Sanggup buat apa sahaja

Seperti oportunis UMNO yang lain, Kamilia mempunyai strategi dan dia tidak malu dilihat berhempas pulas untuk mendapatkannya. Dengan penyokong setia dari sayap Wanita, dia kelihatan begitu sibuk membuat rungutan terhadap Shahrizat, yg meminta dia untuk meletakkan jawatan setalah kejatuhan NFC akibat rasuah RM250mil. "Orang mengejek Wanita dan memanggil kami lembu. Akar umbi Wanita mengadu bahawa sukar untuk memberi kerjasama dengan isu ini menghantui mereka, "Kamilia memberitahu media.

Dengan tekanan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk mengambil tindakan ke atas Shahrizat, setiausaha agung Umno Tengku Adnan telah dipaksa untuk memberitahu Kamilia supaya menutup mulut. Tetapi apakah yang sedang berlaku di sini? Adakah ini semata-mata kesempatan oleh Kamilia terhadap Shahrizat, atau dia diminta untuk bersuara menentang ketuanya?

Sekarang, pada tahun 2008, dalam perebutan jawatan Ketua Wanita, Kamilia telah menyokong Shahrizat walaupun penyandang jawatan pada masa itu adalah Rafidah, Ahli Parlimen Kuala Kangsar, dan Kamilia mengetuai bahagian KK. Jadi Kamilia bukanlah orang suruhan sesiapa, bererti dia tidak akan memberikan pertolongan kepada sesiapa kecuali perintah itu datang dari peringkat tertinggi dan terdapat peluang yang jelas untuk mendapat manfaat daripada keadaan.

Permainan yang rumit

Ini adalah mengapa ramai dalam Umno fikir Najib sedang bermain dengan kedua-dua Shahrizat dan Kamilia. Ini kerana, komen Kamilia telah digembar-gemburkan oleh akhbar the Star, akhbar milik MCA yang umum mengetahui adalah sekutu Najib, hanya sehari sebelum mesyuarat penting perwakilan wanita dengan Najib untuk menentukan nasib Shahrizat, sebagai ketua yang sayap itu.

Tetapi apa yang sedang Najib lakukan? Ada yang mengatakan dia tidak mahu memaksa Shahrizat kerana dia tahu satu dua rahsia tentang dirinya. Ingat lagi projek pembiakan lembu NFC, yang dikendalikan oleh suami dan anak-anak Sharizat, mereka telah membeli sebuah pangsapuri mewah di Kazakhstan berharga RM1.7 juta dan ini telah dikhabarkan sebagai hadiah perkahwinan untuk anak perempuan Najib. Jadi secara zahirnya, Najib sekurang-kurangnya perlu menunjukkan sokongan terhadap Shahrizat walaupun dalam proses itu, dirinya dan UMNO dituduh mengiktirafkan rasuah!

Namun, Najib juga perlu memuaskan hati ahli-ahli UMNO yang mahu Shahrizat keluar dari parti mereka sebelum pilihan raya umum ke-13 kerana bimbang dia akan mencemarkan imej UMNO dan menyebabkan kehilangan undi yang penting. Disinilah peranan Kamilia untuk memberi gambaran bahawa Shahrizat telah mendapatkan apa yang dia mahu.

Hukuman yang tidak bijak

Ia juga menunjukkan bagaimana Najib hanya mementingkan dirinya sendiri. Dia tidak pedulikan negara atau partinya sendiri. Daripada menggunakan peluang untuk menjadi contoh bagi ahli-ahli UMNO supaya berhati-hati, dia menunjukkan pada kaki rasuah di kalangan mereka dia akan berdiri dibelakang mereka dan menutup kesalahan mereka!

Ia sudah jelas apa ganjaran Kamilia. Apabila tempoh Shahrizat sebagai menteri Wanita tamat pada 8 April, berkemungkinan besar Kamilia akan dinamakan sebagai pengganti Shahrizat. Walau bagaimanapun, Kamilia mungkin perlu menunggu sedikit masa lagi untuk memegang jawatan teratas Wanita, tetapi terdapat sedikit keraguan yang dia akan memenangi jawatan itu dengan mudah, tidak kira sama ada Shahrizat cukup berani untuk mempertahankan jawatan itu.

Sesungguhnya keberanian Kamilia dalam mengatakan kebenaran – bahawa Shahrizat sudah tidak layak untuk mengetuai Wanita - akan memastikan bahawa dirinya akan dicalonkan dan dipilih sebagai Ketua Wanita yang baru. Kamilia perlu menunggu hanya beberapa bulan, sehingga pemilihan Umno dalaman diadakan lewat tahun ini.

Yang paling rugi

Yang kalah besar dalam seluruh episod sudah tentu Najib. Kebodohannya telah gagal untuk menenangkan rakyat biasa mahupun penyokong akar umbi Umno. Tetapi kerana masalah sendiri, dia berkemungkinan besar tidak mempunyai pilihan tetapi untuk memanjangkan sandiwara sehingga Shahrizat sendiri menerima bahawa dia tidak lagi boleh melakukan apa-apa untuk melindungi dirinya.

Melalui tindakannya, Najib telah mengesahkan bahawa dia adalah seorang pemimpin yang lemah dan tidak berprinsip. Untuk menegaskan Shahrizat tidak bersalah kepada rakyat Malaysia yang sudah membunuh kepercayaan mereka terhadap Najib apabila dakwaan pecah amanah telah dikenakan terhadap suami Shahrizat ke atas rasuah dan juga pembelian barangan mewah seperti beberapa kondominium ternama di sini dan di Singapura. Bolehkah ini disembunyikan dari isterinya dan boleh jadi juga bahawa dia tidak pernah sekali pun bertanya kepada suami dan anak-anaknya, dari mana mereka tiba-tiba mendapat begitu banyak wang untuk membeli aset-aset bernilai.

Nampaknya Najib telah pun mengkompromi dirinya sendiri. Shahrizat sendiri telah berkata bahawa pemimpin BN yang mana tidak mempunyai masalah?Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: