Isnin, 2 April 2012

Seorang rakyat Malaysia masih hilang lepas letupan di Hat Yai

THE MALAYSIAN INSIDER

KUALA LUMPUR — Seorang rakyat Malaysia dilapor masih hilang dalam kejadian letupan bom di Hat Yai, mengikut laporan Bernama Online.

Dipetik Bernama Online, kerajaan Malaysia menasihati rakyat agar mengelak daripada mengunjungi wilayah selatan Thailand tanpa sebab kukuh.

Anifah Aman (tengah) tiba pada sidang kemuncak ASEAN di Istana Keamanan di Pejabat Majlis Menteri-menteri di Phnom Penh. Bersama dengan dia adalah rakan sejawatannya dari Brunei Lim Jock Seng (kiri) dan Singapura K. Shanmugam. — Foto Reuters
Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata pihak berkuasa Thai sudah menjalankan ujian DNA ke atas satu mayat yang tidak dikenali dan keputusannya akan diketahui hari ini.

“Kami masih tidak tahu keadaan rakyat Malaysia yang hilang itu dan identiti mayat yang tidak dikenali yang dijumpai di kawasan kejadian,” katanya kepada kumpulan wartawan Malaysia di Phnom Penh pada semalam.

Menteri luar Asean berada di Phnom Penh bagi menghadiri Mesyuarat Menteri-menteri Luar Asean hari ini dan Sidang Kemuncak Asean pada hari esok.

Beliau mengesahkan seorang rakyat Malaysia terbunuh dan 27 lagi cedera termasuk 10 mengalami kesan terbakar yang serius antara 30 hingga 50 peratus.

Sepuluh mangsa terbabit masih dirawat di tiga hospital di selatan Thailand ekoran kesukaran bernafas dan lain-lain kecederaan berkaitan.

Yang terbunuh dikenal pasti sebagai Low Thian Hock, 46, dari Kulim, Kedah.

Mereka yang parah pula ialah Lew Kim Lai, 39, Lim Hock Bee, 37, Wong Sze Ee, 32, Fook Hock Chuan, 33, Chiaw Pui Pui, 32, Chiaw Pui Hoon, 34, Chiaw Pui See, 33, Choo Kok Boon, 46, Sagunthala a/p Krishnan, 34, dan Mini Ng, 35.

Seramai 17 lagi diberi rawatan pesakit luar.

Sepuluh orang terbunuh manakala lebih 300 cedera dalam serangan bom di Lee Garden Hotel di Hat Yai pukul 1 tengah hari waktu tempatan Sabtu.

Anifah berkata siasatan awal pihak berkuasa Thai mendapati bom diletakkan pada dua buah motosikal, sebuah kereta dan pikap yang diletak di kawasan parkir hotel.

Pada awalnya pihak berkuasa menyangka letupan berpunca daripada kebocoran gas namun merumuskan kejadian akibat letupan selepas menemui sisa bahan kimia selepas melakukan siasatan.

Anifah berkata waris semua mangsa telah dimaklumkan dan kerajaan akan membantu mempermudahkan perjalanan jika mereka berhasrat menziarahi anggota keluarga yang cedera.

Katanya semua keperluan perubatan dan kos bagi rakyat Malaysia yang cedera akan ditanggung pihak berkuasa Thai.

Beliau juga menasihati waris agar tidak berusaha membawa pulang saudara mereka yang cedera pada masa ini memandangkan kecederaan yang dialami tidak membenarkan mangsa dipindahkan.

Anifah juga akan mendapatkan penjelasan daripada rakan sejawatannya dari Thailand Dr Surapong Tovichakchaikul bagi menentukan sama ada keadaan adalah selamat bagi rakyat Malaysia berkunjung ke selatan Thai susulan insiden itu.

Tiada ulasan: