Ahad, 22 April 2012

Perhimpunan Dibenarkan, Tapi Bukan Di Dataran Merdeka - Hishammuddin




PUTRAJAYA: Pihak berkuasa memberi kebenaran untuk mengadakan perhimpunan seperti yang ditetapkan di bawah Akta Perhimpunan Aman dan tidak akan berurusan dengan mereka seperti perhimpunan yang dilakukan sebelumnya, termasuk Bersih 1.0 dan Bersih 2.0.

Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein memberi jaminan ini lebih awal sebelum Bersih 3.0 diadakan hujung minggu ini. Bagaimanapun, beliau berkata perhimpunan itu tidak sepatutnya diadakan di Dataran Merdeka kerana pihak yang bertanggungjawab terhadap kawasan itu, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), tidak membenarkannya.

Menteri Dalam Negeri berkata, pihak berkuasa telah membenarkan DBKL untuk membuat keputusan setelah menentukan bahawa ianya tidak melibatkan isu keselamatan.

"Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah menerima tiga permohonan untuk berkumpul di Dataran Merdeka, termasuk salah satunya daripada Bersih 3.0.

"Saya jangka mereka konsisten dengan keputusan yang telah dibuat (untuk tidak membenarkan perhimpunan itu) tetapi ini tidak seharusnya menghalang penganjur daripada mencari tempat lain.

"Ia bukannya menjadi isu keselamatan. Jadi jika terdapat peningkatan dalam kehadiran polis (pada hari itu), ia hanya untuk membantu orang-orang yang akan menyertai perhimpunan. Kami telah menjelaskan pendirian kami bahawa kami membenarkan berhimpun secara aman. "

Bersih 3.0 diumumkan berikutan pengumuman laporan akhir oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) bulan lepas. Penganjur Bersih 3.0 mendakwa laporan itu tidak cukup untuk menangani isu-isu daftar pemilih.

Dilaporkan bahawa penganjur Bersih 3.0 telah menerima surat yang ditandatangani oleh Timbalan Ketua Pengarah DBKL Datuk Normah Malik, memberitahu mereka bahawa Dataran Merdeka hanya boleh digunakan untuk acara peringkat kebangsaan.

Mengenai pendekatan baru yang diambil pihak berkuasa dalam berhadapan dengan Bersih 3.0, Hishammuddin berkata Akta Perhimpunan Aman memberi garis panduan yang jelas mengenai perhimpunan seperti ini.

"Saya telah menjelaskan bahawa saya membenarkan mereka untuk mengadakan perhimpunan selagi ianya aman dan dengan kita bertanggungjawab terhadap tindakan kita. Ini adalah satu pendekatan yang datang dengan kematangan demokrasi dan kemajuan masyarakat, "katanya.

Hishammuddin mengakui bahawa pihak berkuasa mungkin telah bertindak keterlaluan terhadap Bersih 1.0, mengisytiharkannya sebagai haram dan mengharamkan pemakaian kemeja kuning.

"Ya, saya fikir mungkin kita keterlaluan. Tetapi apa yang berlaku di London (semasa rusuhan) apabila ia terbakar? Terdapat banyak bantahan awam kerana kekurangan reaksi daripada agensi-agensi penguatkuasaan. Jika sesuatu yang berlaku semasa Bersih 2.0, mungkin dakwaan bahawa kami bertindak keterlaluan menjadi sebaliknya.

"Tetapi kita telah belajar daripada itu. Bagi Bersih 3.0, kita kini mempunyai pendirian. Ia bukan mengenai kuasa, tetapi Akta tersebut telah memberikan saya keyakinan untuk menjalankan tugas saya dengan bijak dan bertanggungjawab, berdasarkan undang-undang, "katanya.

Mengenai transformasi politik, termasuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri, Hishammuddin berkata: "Ia menjadi satu perjalanan yang sukar yang memerlukan banyak keberanian."

"Bagaimanapun, ia terpaksa dilakukan, dan sekarang ia telah dilakukan, saya lega.

"Perubahan landskap, nasional dan global, telah memaksa kita untuk kembali melihat diri kita," katanya.
"Kita sedang bergerak ke hadapan dan saya benar-benar percaya transformasi ini mencerminkan bukan hanya keberanian, tetapi juga kesedaran yang kita perlu lakukan."

Tiada ulasan: