Rabu, 11 April 2012

Penganjur: BERSIH 3.0 tetap di Dataran Merdeka


MALAYSIA KINI
Penganjur BERSIH 3.0 menegaskan bahawa perhimpunan itu tetap akan diadakan di Dataran Merdeka pada 28 April walau dipujuk kerajaan supaya memindahkannya ke lokasi lain.

Pengerusi bersamanya, Datuk Ambiga Sreenevasan berkata, cadangan yang dikemukakan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein itu tidak boleh dipersetujui.

Ambiga berkata, penganjur memilih Dataran Merdeka kerana kaitan sejarah dengan perjuang rakyat menuntut kemerdekaan dan demokrasi Malaysia.

Katanya lagi, penganjur tidak dapat menerima alasan supaya perhimpunan itu tidak dapat diadakan di Dataran Merdeka memandangkan banyak acara lain telah diadakan di situ seperti ulangtahun ke-205 Polis Diraja Malaysia.

Selain Hishammuddin, menteri udang-undang Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz juga menggesa BERSIH supaya meminta kebenaran pemilik lokasi tersebut sebelum mengadakan perhimpunan itu.

Padang yang sering digunakan untuk konsert dan perbarisan peringkat nasional itu diuruskan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

Ambiga tidak menyebut bahawa penganjur akan mendapatkan kebenarakan DBKL, namun beliau menjelaskan bahawa jawatankuasa tersebut akan menulis surat kepada polis untuk memaklumkan rancangan mereka.

Tiada ulasan: