Khamis, 26 April 2012

Pelancaran suram TIBAI: Ibrahim Ali mahu menentang Anwar di Permatang Pauh pula

  Melissa Lee, Malaysia Chronicle

Dalam usaha untuk menyelamatkan penerimaan tidak bersemangat bagi pelancaran 'TIBAI' terhadap pemimpin Melayu, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ketua PERKASA, Ibrahim Ali berikrar untuk mengadakan kempen baru bagi "mendedahkan" kejahatan ketua pembangkang.

Menurut Bernama, MP Pasir Mas, Ibrahim Ali berkata dia juga sanggup untuk menentang Anwar di kubu kuat yang kedua di Permatang Pauh dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan datang, jika dia diberi peluang untuk berbuat demikian.

Komen darinya segera mencetuskan serangan balas daripada parti PKR Anwar.

"Ini menunjukkan Ibrahim Ali sudah terdesak. Dia tahu bahawa dia tidak boleh menang sebagai calon Bebas. Walaupun di Pasir Mas, dia akan kehilangannya sekarang kerana PAS tidak akan membiarkan dia bertanding di atas tiket mereka lagi. Malah Umno juga tidak mahu dia sebagai calon mereka kerana dia hanya pandai mengemis 'peluang' dan akan lebih bersedia untuk berdiri di Permatang Pauh di mana dia pasti akan tewas," kata naib presiden PKR, Tian Chua kepada Malaysia Chronicle.

Memalukan


Malah, Ibrahim Ali yang bulat itu telah menjadi memalukan pihak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan cara tidak senonoh dan komen perkauman melampaunya dengan berpura-pura menjadi ‘juara bagi orang Melayu '.

Pada masa sekarang, walaupun orang Melayu menjauhinya. Ibrahim telah memenangi kerusi Pasir Mas di Kelantan atas tiket PAS, tetapi dengan serta-merta melepaskan diri dari parti selepas pilihan raya 2008. Status semasa baginya adalah Bebas tetapi amat jelas dia sentiasa berharap bahawa Umno akan menerimanya semula.

Ibrahim digelar 'katak' kerana tindakannya melompat keluar parti, telah dipecat dari Umno sebelum ini. Sekarang, dia mengetuai pergerakan hak Melayu PERKASA di bawah naungan anggota sayap kanan dalam Umno yang juga dipimpin oleh bekas Mahathir Mohamad.

"Kami telah mengenalinya, untuk masa yang agak lama. Dia merupakan orang yang paling menjengkelkan, malah dia tak ubah seperti tin kosong walaupun orang melihatnya sebagai merbahaya kepada masyarakat kerana menyemarakkan api perkauman, "Wan Rahim Wan Abdullah, Ahli Parlimen Kota Bharu PAS, memberitahu Harakahdaily.

Raja parasit


Menurut Wan Rahim, PAS tidak akan mencalonkan Ibrahim dalam PRU ke-13, dan ramai menjangkakan akan diadakan tahun ini. Pemimpin PAS menambah bahawa Ibrahim telah menunjukkan persona hak ultra Melayu adalah disebabkan lebih kepada kepentingan politik daripada mana-mana kepercayaan sebenar atau mendalam bahawa masyarakat masih terpinggir dan ke belakang.

"Ibrahim adalah seperti parasit, melompat dari pokok ke pokok untuk cari makan. Di mana pokok dia melekat akan mati dan kemudian dia akan melompat ke pokok seterusnya, "kata Wan Rahim.

Walau bagaimanapun, ini tidak menghentikan Ibrahim daripada menyalahkan Anwar kerana menyebabkan perpecahan di kalangan orang Melayu. Dalam retorik yang sering diulangi oleh pemimpin BN, Ibrahim Ali berkata kelakuan Anwar telah merosakkan PAS, tetapi menguntungkan DAP.

Ketua PERKASA ini telah berkata demikian kepada pemberita pada majlis pelancaran Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim atau TIBAI dalam siri jelajah di Kuala Lumpur pada malam Ahad. TIBAI dianggotai seramai 28 kumpulan kecil NGO.

TIBAI


Pengkritik telah menyelar Ibrahim Ali kerana menggunakan perkataan Hokkien yang mempunyai bunyi seakan TIBAI.

Mereka menunjukkan kelakuan biadap yang lain seperti mahukan 13 Mei 1969 dijadikan hari cuti khas mengingati kepahlawanan Melayu yang anti-Cina, dan untuk mengedarkan ang pow putih kepada warga emas Cina semasa perayaan Tahun Baru pada bulan Januari.

Dalam tragedi 13 Mei, ramai orang Cina telah terkorban oleh ahli-ahli Pemuda Umno yang mengganas dengan parang, yang juga membakar deretan rumah-rumah kedai. Bagi ang pow putih pula, wang yang diberikan dalam sampul surat putih hanya untuk pengebumian sedangkan Tahun Baru Cina merupakan sambutan yang meriah, warna terang seperti merah selalunya digunakan.

"Mereka yang bertanggungjawab ke atas perpecahan di kalangan orang Melayu adalah Ibrahim Ali dan Umno. Mereka akan melakukan apa sahaja untuk berpaut kepada kuasa walaupun memusnahkan masyarakat Melayu. Mereka akan berkata tentang satu perkara, tetapi pada hakikatnya, mereka cuma melakukan yang bertentangan," MP Kuala Krai Hatta Ramli berkata kepada Malaysia Chronicle.Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: