Jumaat, 6 April 2012

Nazri, adakah kamu melindungi Peguam Negara kerana dia tidak mendakwa anakmu?

Robert Phang


Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nazri Aziz tidak mempunyai hak untuk campur tangan dalam siasatan SPRM. Jangan cuba mengganggu kerja mereka kerana anda akan hanya Nampak seperti PEMBULI BESAR SAHAJA.

Menteri Undang-undang de facto, Datuk Seri Nazri Aziz tidak mempunyai hak untuk campur tangan dalam siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).Nazri hanyalah ahli parlimen dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap pentadbiran dan Parlimen dan menyelaras hal ehwal parlimen.

Tugasnya hanyalah untuk menguruskan hal ehwal Parlimen dan dia tidak patut menggunakan kuasa politik untuk membuli pegawai SPRM yang berani memerangi rasuah. Nazri tidak patut memberitahu Timbalan Ketua SPRM Shukri Abdull bagaimana untuk menangani kes rasuah dan memperkecilkan beliau sebagai "lemah".

Bukankah SPRM sepatutnya bebas?

Adakah Nazri telah lupa bahawa SPRM sebuah badan yang bebas? Malah, Shukri telah "cukup berani" untuk mendedahkan tindakan Peguam Negara (AG) Tan Sri Gani Patail yang enggan untuk mendakwa kebanyakkan kes SPRM dalam siasatan mereka ke atas orang-orang yang berjawatan tinggi di sektor awam. Shukri tidak harus berhenti begitu sahaja kerana takut akibat dibuli Nazri. Dia sepatutnya perlu menyiasat aset Nazri untuk menentukan sama ada pendapatannya sememangnya mampu menyara kehidupan mewah anaknya.

Mengapa Nazri mempertahankan Peguam Negara dan menyerang SPRM? Kedua-duanya sepatutnya bebas. Jika benar Shukri lemah, maka Peguam Negara lebih teruk dari itu jika dia memerlukan Nazri untuk mempertahankannya.

Sugguh jijik dan memalukan

Ini adalah lagi satu contoh campur tangan eksekutif dalam hal ehwal SPRM. Peguam Negara telah dikatakan rasuah dan pecah amanah untuk beberapa kali tetapi tiada siapa yang berani bertindak ke atas beliau. Begitu kebal Peguam Negara ini.

Nazri menjelaskan bahawa tuduhan rasuah akan mendatangkan aib besar kepada tertuduh dan dengan itu Jabatan Peguam Negara mesti bertindak secara bijaksana, dan hanya mengenakan tuduhan jika mahkamah mendapati ada bukti yang kukuh. Sama seperti yang mereka lakukan kepada bekas ketua CCID Ramli Yusuff (Jenayah Perdagangan Jabatan Siasatan) dan orang-orangnya?

Sikap Nazri memalukan pejabat Perdana Menteri dengan menggunakan ancaman terhadap penjawat awam kanan yang mempunyai keberanian untuk bertindak, terutamanya terhadap rasuah oleh mereka yang memegang jawatan awam yang tinggi.

Nazri juga mempertahankan pakatan sulit yang dikatakan antara bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan dan Peguam Negara untuk menjadikan pegawai polis sebagai mangsa dan pengaruh yang ketara dari penjenayah dalam hal kenaikan pangkat pegawai polis. Ia pasti bukan hak Nazri untuk menghina Shukri kerana keengganan Peguam Negara untuk mengenakan dakwaan terhadap suspek rasuah yang disiasat oleh suruhanjaya.

Kenapa Nazri mempertahankan Peguam Negara?

Rakyat Malaysia kini meminta sama ada Nazri melindungi Peguam Negara hanya kerana dia berada di bawah portfolionya atau kerana sebab-sebab lain?'Adakah benar Nazri melindungi Peguam Negara kerana Peguam Negara adalah di bawah portfolio beliau, atau kerana sebab-sebab yang lain?'

Mengapa Nazri mempertahankan AG dan menyerang SPRM? Kedua-duanya adalah bebas dan merupakan satu lagi contoh klasik campur tangan eksekutif ke dalam hal ehwal SPRM.

Peguam Negara telah dituduh rasuah dan melanggar etika profesional namun tiada siapa yang berani bertindak ke atasnya. Begitu kuatkah Peguam Negara? SPRM perlu merebut peluang untuk menunjukkan kepada Nazri bahawa mereka berani mendedahkan semua kes-kes berprofil tinggi yang ada pertailan dengan Peguam Negara tetapi tidak didakwa.

Adakah Nazri terhutang budi kepada Peguam Negara kerana tidak mendakwa anaknya?

Bagi rakyat Malaysia, Shukri adalah seorang penjawat awam yang berani dan Nazri bukan sahaja lemah, malah dengan jelas cuba untuk menggunakan kuasa politik demi kepentingannya sendiri.

Apabila sebuah kerajaan dipersoalkan, seperti Skandal Lembu Perbadanan Fidlot Kebangsaan, di mana rasuah berleluasa dan urusan peribadi dan melindungi antara satu sama lain itu adalah sesuatu yang lazim, Nazri seharusnya lebih bijak daripada melakukan perkara yang membodohkan dirinya dan jawatan tinggi. Ia hanya mendedahkan keangkuhan semata-mata dan merasakan diri berada diatas undang-undang kerana kamu merupakan menteri undang-undang.

Semua patut tahu bahawa Shukri mempunyai 27 tahun pengalaman profesional sebagai pencegah rasuah dan dia sememangnya kompeten untuk mengetahui apa yang dia kata atau lakukan. Kita tahu kebenaran itu menyakitkan, tetapi Nazri perlu ingat bahawa jika salah laku jenayah dilindungi, ia akan berlarutan dan bau busuknya tidak akan dapat ditahan.

Daripada memberi keadilan kepada semua, Nazri memutar belit kes, mengelakkan untuk menangani isu-isu sebenar demi kepentingan awam dan bukan isu yang sememangnya penting buat rakyat Malaysia yang membayar cukai.

Jabatan Peguam Negara tidak mendakwa anak Nazri kerana kesalahan menyerang seorang pengawal keselamatan. Adakah ini sebagai ganjaran kepada Nazri?

Adakah ini satu lagi kes saya tolong kamu, kamu tolong saya?

Tan Sri Datuk Robert Phang Miow Sin adalah seorang warganegara yang dikenali dan juga bekas ahli panel penasihat SPRM

Tiada ulasan: