Rabu, 4 April 2012

MCA desak k'jaan batal projek Lynas

MALAYSIA KINI
MCA tampil dengan gesaan baru ke atas kerajaan supaya tidak membenarkan syarikat Lynas Corporation daripada terus mengusahakan loji pemprosesan nadir bumi di Gebeng, Kuantan.

Dalam satu kenyataan semalam, presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata perkara itu bukan lagi soal keselamatan loji.

Sebaliknya, perkara itu merupakan hasrat majoriti rakyat yang menentang projek Lynas, kata Chua.

"Sebagai kerajaan yang responsif dan sensitif, yang menghormati pandangan rakyat, MCA menggesa kerajaan persekutuan untuk membatalkan projek itu.

"Walau ada pandangan dan pendirian berbeza mengenai tahap keselamatan Lynas, pandangan umum adalah projek itu bukan sesuatu yang menghasilkan jumlah pekerjaan yang tinggi atau pelaburan kemahiran teknologi bernilai tinggi," katanya lagi.

Chua juga menegaskan, dengan huruf besar, bahawa loji itu tidak diperlukan oleh Pahang.

Tiada kompromi soal sisa

Tambahnya, ramai rakyat Malaysia, termasuk pemimpin parti itu dari Pahang, yang menyuarakan bantahan mereka ke atas loji berkenaan.

Pandangan seperti itu, kata Chua, turut dikongsi akvitis alam sekitar yang telah ditemui MCA.

Bagaimanapun, Chua menekankan bahawa perkara itu tidak bermakna MCA berpendapat bahawa loji itu tidak selamat.

Tanpa memberikan alasan dalam soal keselamatan itu, Chua berkata parti berkenaan "menentang keras" pemberian lesen sementara kepada Lynas, sekiranya syarikat itu gagal melupuskan hasil sisa tersebut ke luar negara.

"MCA tidak akan berkompromi dalam soal ini. Parti ini tidak akan berubah daripada pendiriannya untuk mendengar suara daripada akar umbi," katanya.

MCA merupakan parti komponen BN kedua yang telah menyatakan penentangan ke atas projek berkenaan selepas parti GERAKAN.

Kedua-dua parti itu bimbang dengan reaksi pengundi dalam isu berkenaan, dalam pilihan raya umum akan datang.

Tiada ulasan: