Khamis, 5 April 2012

Kebenaran pahit bagi Dr M: Musuh lamanya Anwar memberi saingan hebat dalam PRU-13

Melissa Lee, Malaysia Chronicle


Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad telah mengakui bahawa ia adalah sukar untuk meramalkan keputusan pilihanraya umum ke-13 disebabkan oleh isyarat "mengelirukan" dari pelbagai pihak.

"Apa yang pasti, ia tidak mudah bagi BN untuk mendapatkan majoriti dua pertiga kali ini. Pembangkang sekarang tidak seperti dulu, dan situasi semasa agak mengelirukan," Bernama melaporkan Mahathir berkata sebegitu.

Pasti sukar bagi Mahathir untuk membuat pengakuan tersebut, kerana gabungan pembangkang Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, merupakan orang yang dia cuba untuk jatuhkan dan gulingkan dari arena politik sepenuhnya.

Pada tahun 1998, kerana takutkan populariti dan peningkatan pengaruh Anwar dengan orang Melayu, Mahathir sengaja mereka cerita liwat dan tuduhan rasuah kepada bekas Timbalannya dan berjaya dalam memenjarakan Anwar selama 6 tahun. Hanya selepas Mahathir bersara barulah Mahkamah Persekutuan cukup berani untuk menjatuhkan tuduhan dan bebaskan Awar.

Kini berumur 64 tahun, Anwar bersedia untuk memimpin Pakatan Rakyat dalam pilihanraya umum kedua sebagai satu parti gabungan. Walaupun tidak dibenarkan pendaftaran rasmi oleh Pendaftar Pertubuhan, parti-parti Pakatan PKR, PAS dan DAP telah menandatangani Rangka Kerja Polisi Awam dan bersetuju untuk manifesto bersama - Buku Jingga – bagi PU-13. Sementara itu, PU-13 dijangka diadakan sebelum akhir tahun ini.

Mengumpul kekuatan

Sejak pilihanraya umum ke-12 pada tahun 2008, Pakatan Rakyat telah mengumpul kekuatan, dengan dua daripada empat negeri yang ditadbir mereka - Selangor dan Pulau Pinang - dipuji oleh Ketua Audit Negara kerana tadbir urus terbaik. Kedua-dua Pulau Pinang dan Selangor juga telah menarik FDI terbanyak, mengalahkan negeri-negeri yang diperintah BN.

Kebangkitan Anwar dan Pakatan kini dinilai sebagai mempunyai peluang yang sama untuk meningkatkan prestasi mereka dari pilihan raya 2008, dengan ramai pemerhati meramalkan mereka mungkin merampas kerajaan persekutuan daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Mahathir nampaknya bersetuju dengan pandangan ini, berkata bahawa pelbagai andaian yang dibuat mengenai sokongan kepada BN tidak kukuh, dengan sesetengah orang mengatakan bahawa ia sedang meningkat dan lain-lain berkata sebaliknya. Mahathir tidak menuding jari kepada sesiapa pun, tetapi sehari yang lalu, beliau menyeru kepada Najib untuk membenarkan 'orang luar' untuk bertanding bagi kerusi di bawah tiket UMNO.

Mahathir mengeluh kekurangan orang Melayu'pintar' dalam Umno, keadaan yang mungkin disebabkan kesalahannya iaitu keengganan untuk melembutkan pendirian tegasnya semasa pemerintahan beliau selama 22 tahun dari tahun 1981 hingga 2003. Malah, sepanjang tempoh perkhidmatan beliau, Malaysia mengalami ‘otak longkang’ yang besar termasuk dari masyarakat Melayu, tetapi Mahathir sentiasa menganggap isu ini sebagai isu kecil dan 'biarkan mereka pergi jika mereka mahu'.

"Tiada satupun dasar Mahathir menyumbang kepada kelahiran barisan pelapis dalam Umno, tiada apa yang dia boleh kata sekarang. Dan kerosakan itu bukan sahaja kepada Umno tetapi dilanjutkan kepada ekonomi secara keseluruhan, di mana Malaysia kehilangan banyak bakat. Kesan ke atas ekonomi sedang berlaku sekarang dan jika tidak dipulihkan oleh dasar pembaharuan dan dasar baru, kita boleh menjangkakan kemerosotan yang berlanjutan secara menyeluruh," Ramon Navaratnam, pengerusi Pusat bagi Kajian Dasar Awam, kepada Malaysia Chronicle.

Najib gagal dalam kepimpinannya

Dalam beberapa minggu lepas, bekas Menteri Kewangan Daim Zainuddin telah meramalkan BN akan menang dengan mudah dalam hanya tiga buah negeri - Johor, Melaka dan Pahang. Sebahagian besar kesalahan itu telah ditujukan kepada Najib kerana gagal untuk memimpin Umno-BN keluar daripada permasalahan.

Umno melantik Najib sebagai presiden mereka pada tahun 2009 selepas memaksa pendahulunya Abdullah Badawi bersara awal kerana kehilangan 5 negeri daripada 13 kepada Pakatan Rakyat serta majoriti dua pertiga BN yang sudah lama dipegang di Parlimen.

Mahathir dan pemimpin Umno yang lain berharap bahawa Najib akan membalikkan keadaan dan mengembalikan majoriti dua pertiga

yang penting, yang akan membolehkan mereka untuk meminda undang-undang penting untuk kekal berkuasa mungkin lebih satu dekad lagi. Tetapi pembawaan

politik kekok Najib akan ditolak oleh rakyat, yang kini melihat beliau sebagai seorang penipu.

Dalam komennya, dia telah memberitahu Daim untuk menunjukkan bahawa jika Najib gagal untuk memperbaiki keputusan Badawi, beliau perlu meletak jawatan yang akan memihak kepada sama ada timbalannya Muhyiddin Yassin atau 'pencabar barunya'. Setakat ini, tiada orang baru yang muncul tetapi pertaruhannya adalah bahawa ia boleh mungkin MP Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah, yang telah menyerang Najib kerana polisinya yang tidak teratur dan kepimpinan lemah.

Sepanjang tempoh Najib yang bermula pada April 2009, Malaysia mengalami serangan terburuk intoleransi kaum dan agama. Kumpulan pelampau seperti Perkasa dan Jati telah dipupuk dan dibenarkan untuk berkembang. Pada masa yang sama, Najib menyuarakan dasar kesederhanaan Barat. Tetapi ia kelihatan seperti mereka telah kehilangan keyakinan dengannya, malah Washington Post yang berpengaruh menghentam beliau sebagai "seorang hipokrit".

Namun begitu, walaupun dengan mandatnya untuk memerintah akan tamat pada bulan Mac 2013, Najib telah meneruskan strategi politik busuk yang sama terhadap Anwar, menggunakan perkauman dan ketaksuban agama untuk menakut-nakutkan orang Melayu bagi mengundi untuk Umno supaya ia boleh 'melindungi' mereka dari orang bukan Melayu.

Sementara itu, ekonomi negara kekal diabaikan dan lembut kerana percutian kerap Najib di luar negara yang telah dikritik kerana membakar lubang dalam poket pembayar cukai.

Rasuah kekal pada paras tertinggi dalam rekod, dengan Malaysia tergelincir 4 tempat kepada 60 dalam Indeks Persepsi Rasuah Transparency International 2011. Malaysia menjaringkan 4.3 berbanding New Zealand, yang paling kurang rasuah pada 9.5, dan Somalia dan Korea Utara yang masing-masing menjaringkan 1.0, menjadikan mereka kedua-dua negara yang paling korup dalam penyiasatan. Di ASEAN, Singapura menjaringkan 9.3 dan Brunei 6.3.Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: