Rabu, 11 April 2012

Gerakan Anti-Lynas Tidak Akan Tunduk Kepada Ancaman Undang-Undang



KUALA LUMPUR: Gerakan penentang loji nadir bumi Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) tidak akan tunduk kepada ugutan daripada syarikat Lynas Corp untuk menyaman mereka sekiranya mereka tidak memohon maaf.

Sebaliknya, mereka akan teruskan kempen mereka untuk menghentikan loji itu yang dibina di Gebeng, Pahang, kata Ahli Jawatankuasa Save Malaysia Stop Lynas (SMSL), Steve Hang.

Beliau mengulas tindakan Lynas Corp, pengendali LAMP, yang menghantar surat setebal 15 halaman kepada 47 NGO yang terlibat di dalam gerakan SMSL pada 31 Mac.

Antara enam tuntutan Lynas Corp adalah agar SMSL menghentikan kritikan mereka terhadap LAMP dan memohon maaf terhadap syarikat itu melalui laman web SMSL dan iklan surat khabar.

“Kami ingin memaklumkan kepada media dan semua rakyat Malaysia yang prihatin terhadap isu Lynas ini, bahawa kami tidak akan


sesekali tunduk kepada taktik ugutan apa-apa perbadanan gergasi besar seperti Lynas,” Steve berkata dalam satu sidang media di sini hari ini.

Surat tuntutan maaf dari Lynas itu di hantar melalui peguam Jeff Wong, Poon & Leong Associates and Solicitors.
“Surat itu cuba untuk mempertahankan perkara-perkara yang dibangkitkan dalam kenyataan bersama kami dalam bentuk surat kepada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Surat terbuka kepada Perdana Menteri yang dikeluarkan SMSL itu dihebahkan kepada akhbar-akhbar tempatan pada Mac 22.

Steve berkata ancaman dari Lynas itu akan memperkukuhkan lagi semangat mereka untuk terus melindungi negara dan kepentingan awam.

Sebelum ini, dilaporkan bahawa perhimpunan anti-Lynas akan di adakan di Bukit Merah, Johor pada 28 April depan bagi memberikan peluang kepada aktivis di negeri itu yang tidak dapat ke Kuala Lumpur.

SMSL akan mengadakan sebuah perhimpunan besar-besaran di KLCC pada tarikh yang sama dan ia akan bergabung dengan perhimpunan Bersih 2.0 di Dataran Merdeka.

Tiada ulasan: