Isnin, 16 April 2012

Dengar rayuan Altantuya sebelum PRU: Bukti baru dari ayah ada implikasi kuat

N Surendran


Saya merujuk kepada rayuan yang ditangguh oleh Mahkamah Rayuan berkenaan kes Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Omar terhadap sabitan pembunuhan warganegara Mongolia Alatantuya Shaaribu.

Azilah dan Sirul telah disabitkan oleh Mahkamah Tinggi pada April 2009 yang lalu. Kelewatan dalam rayuan kes yang melibatkan kepentingan awam lebih daripada 3 tahun adalah luar biasa dan tidak boleh diterima.

Rayuan itu kini hanya akan didengar pada 27 Ogos 2012. Ini adalah sangat kejam dan tidak adil untuk menunda untuk tempoh yang lama dalam rayuan kes hukum bunuh. Si tertuduh mesti dikekalkan dengan hukuman mati, dibayangi tali gantung, sehingga rayuan itu dilupuskan.

Bukti baru dari Bapa Altantuya

Ini merupakan kes yang paling diberi perhatian awam. Sirul dan Azilah adalah pengawal peribadi Perdana Menteri pada masa pelakuan kesalahan itu dan Najib sendiri telah dibabitkan dalam kes Altantuya-Scorpene.

Rakan rapat PM, Abdul Razak Baginda juga telah didakwa kerana membunuh, tetapi kemudiannya dibebaskan. Telah muncul pula bukti yang memberi implikasi untuk rayuan yang belum selesai.

Bapa Altantuya berkata di Malaysia pada minggu ini bahawa dia telah melihat gambar Najib dengan Altantuya di Paris. Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib telah menolak secara terbuka pernah bertemu Altantuya.

Rakyat berhak mengetahui dan membuat keputusan tentang pemimpin mereka

Misterinya adalah Azilah dan Sirul seperti tidak mempunyai motif untuk membunuh Altantuya. Jika ya, siapa yang mengarahkan pembunuhan itu?

Ia penting bagi rakyat supaya rayuan ini didengar segera, sebaik-baiknya sebelum PRU ke-13; rakyat berhak mendapat jawapan sebelum membuat keputusan di peti undi.

Orang ramai juga berhak untuk mengetahui apakah sebab-sebabnya untuk melengahkan dan tak rayuan itu.

N Surendran ialah timbalan presiden Parti Keadilan Rakyat

Tiada ulasan: