Khamis, 26 April 2012

Dendam kepada Anwar tidak pernah padam

 
Tibai akan mengulangi siri kegagalan yang dilakukan oleh individu dan NGO yang mahu melenyapkan tokoh pembangkang itu.



PETALING JAYA: Dendam bekas rakan-rakan Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada tokoh pembangkang itu tidak pernah padam.

Pelancaran sebuah NGO yang dikenali sebagai Tolak Insan Bernama Anwar Ibrahim (Tibai), Ahad lalu tidak lain tidak bukan untuk menyerang Anwar sebagaimana sebelum ini.

Program yang dirasmikan Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali dihadiri bekas orang kuat Anwar seperti Ezam Mohd Noor, Zahid Mat Arip, Datuk Zulkifli Nordin,  Ng Lum Yong,  Abdul Ghani Haron, S Gobalakrishnan serta Datuk S Nallakarupan.

Mereka merupakan bekas penggerak utama PKR sejak ditubuhkan pada 1998. Ezam adalah ketua Pemuda pertama; Zahid (naib ketua); Ng (pengasas). Begitu juga dengan Nallakarupan dan merupakan Zulkifli yang  pernah menjadi peguam dalam kes liwat 1.

Sebaik Anwar dipecat serta dipenjarakan, mereka menjelajah ke seluruh negara memberitahu rakyat bahawa bekas timbalan perdana menteri itu tidak bersalah dan konpirasi jahat Tun Dr Mahathir Mohamad, mantan perdana menteri waktu itu.

Mereka melawan Dr Mahathir melakukan apa sahaja untuk menumbangkan Dr Mahathir dan BN. Ezam dan Abdul Ghani  pernah dipenjarakan melalui Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA pada 2001.

Bagaimanapun, seorang demi seorang meninggalkan Anwar. Ezam, Zahid, Abdul Ghani menyertai Umno manakala Nalla menjadi senator BN.

Ringkasnya, mereka menjadi penentang Anwar dan menggunakan pelbagai platform untuk menjatuhkan bekas pemimpin pujaan mereka sebelum ini. Kawan sudah menjadi lawan.

Ezam sudah lama mengadakan siri jelajah melawan Anwar. Dalam setiap pilihan raya kecil, bekas setiausaha politik itu tampil membantu calon BN melawan Pakatan Rakyat.

Kawan jadi lawan

Dalam pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu, Ezam mendedahkan surat Anwar kepada Dr Mahathir sejurus selepas dipecat dari kabinet pada 2 September 1998.

Persoalan yang timbul sekarang ialah adakah Tibai akan menyebabkan Anwar lenyap dalam radar politik negara selepas pilihan raya umum 13 yang kini menghitung hari?

Jika dilihat dari usaha untuk melenyapkan politik Anwar sebelum ini yang tidak pernah berjaya, penubuhan Tibai hanya sia-sia.

Tibai akan mengulangi siri kegagalan yang dilakukan oleh individu dan NGO yang mahu melenyapkan Anwar.

Apa sahaja keburukan Anwar telah didedahkan sejak 12 tahun lalu. Anwar pernah dituduh agen Amerika dan yang terbaru menjadi tali barut Yahudi.

Waktu ini rakyat sekalipun bukan semuanya tidak lagi percaya tuduhan terhadap Anwar. Mereka melihat Anwar lebih baik dari sesetengab pemimpin kerajaan yang terbabit dengan salahguna kuasa dan rasuah.

Rakyat membandingkan Anwar dengan Ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil. Syarikat NFC milik suami beliau disiasat atas dakwaan salah guna wang kerajaan RM250 juta.

Beberapa idea Anwar jelas lebih baik dari BN. Pemansuhan PTPTN dan penurunan harga minyak umpamanya sangat disokong rakyat.

Slogan menawan Putrajaya dalam pilihan raya umum 13 akan menenggelamkan Tibai yang akan mengalami nasib NGO-NGO lain.

Tiada ulasan: