Sabtu, 25 Februari 2012

Skandal Pasir, Shuhaimi Sedia Beri Kerjasama Jika DiPanggil SPRM

Post Pic

ANTARA POS.COM


SHAH ALAM: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Muda, Shuhaimi Shafie bersedia untuk memberi kerjasama jika dipanggil sekali lagi oleh Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung siasatan menerima rasuah daripada kontraktor yang didakwa oleh penulis blog Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin terhadapnya.

Shuhaimi berkata malah di pihak kerajaan negeri sentiasa mengalu-alukan siasatan tersebut yang sekian lama didakwa beliau tidak pernah mempunyai siasatan lanjut ketika isu itu berbangkit sejak Julai 2010.

"Saya sudah pun dipanggil sebelum ini dan pad asaya sudah tidak ada apa-apa lagi, tetapi saya akan berikan kerjasama lagilah kalau hendak dipanggil," katanya kepada Antarapos ketika dihubungi tadi.

"Kita (kerajaan negeri) pun selama ini memang membantah rasuah dan tuduhan-tuduhan yang cuba dimanipulasikan dan kalau boleh kita hendak siasatan ini boleh disimpulkan segera kerana ia tidak baik untuk dibiarkan terlalu panjang kerana pada hal saya rasa ini sudah terlalu lama dibiarkan sebab mengikut apa yang dikatakan oleh SPRM sendiri, tiada tindakan lanjut," katanya.

Shuhaimi bagaimanapun menegaskan tidak ada apa-apa lagi yang perlu dinafikannya dalam isu skandal pasir itu.

"Bagi saya tidak ada apa-apa lagi tetapi pada saya jika dia hendak panggil lagi, kita bersedia untuk hadir," katanya.

Beliau selain itu berkata sekiranya SPRM masih memerlukan apa-apa maklumat berhubung isu pasir tersebut, beliau akan menjelaskannya dalam siasatan akan datang.

"Kalau mereka masih memerlukan kerjasama, kita akan pergi berjumpa mereka dan cuma kita tidak tahulah apa benda mereka hendak tanya" katanya.

Kedua-dua ADUN dari PKR, Shuhaimi dan Amirudin Shari (Batu Caves) yang dituduh menerima rasuah daripada kontraktor yang terlibat dalam perlombongan pasir di Selangor berkemungkinan boleh ditarik balik oleh SPRM yang telah memperluaskan skop siasatannya.

Ini didedahkan oleh Pengarah siasatan SPRM Datuk Mustafar Ali yang berkata jika keperluan timbul, maka kedua-duanya akan dipanggil siasat semula.

Sebelum ini, Shuhaimi dan Amiruddin pada mulanya dipersoalkan oleh SPRM pada bulan Julai 2010.

Khamis lalu, Panel Penilaian Operasi suruhanjaya itu mengarahkan bahawa siasatan "semula" kerana terdapat banyak soalan tidak terjawab.

Selain itu, Mustafa berkata panel akan meneliti kertas siasatan dan sedang melihat dari sudut lain dalam penyiasatan itu.

Mustafar dalam pada itu berkata siasatan adalah satu proses yang berterusan bagaimanapun berkata penyiasat akan mempunyai lebih banyak kerja untuk dilakukan selepas Pengerusi panel siasatan,Tan Sri Dr Tan Sri Hadenan Abdul Jalil telah mengarahkan Bahagian Perundangan dan Pendakwaan "semula" kes itu.

'Penyiasat perlu untuk mengumpul lebih banyak bukti.

"Kami telah menggali lebih dalam. Kami akan mengambil masa sebanyak mungkin sebelum mengemukakan kes itu kepada Timbalan Pendakwa raya," kata Mustafar.

Panel telah diberi taklimat mengenai kemajuan siasatan ke atas kes itu oleh SPRM Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) Datuk Mohd Shukri Abdull dan Mustafar pada hari Khamis lalu.
Tan Sri Hadenan berkata bahawa penyiasat yang diperlukan untuk mengumpul lebih banyak bukti.

Aktiviti-aktiviti perlombongan pasir baru-baru ini dibawa oleh penulis blog Raja Petra Kamaruddin yang mendakwa bahawa ia adalah kebetulan bahawa kedua-dua wakil rakyat telah didaftarkan sebagai pengarah Syarikat Double Dignity (M) Sdn. Bhd, merupakan syarikat yang terbabit dalam operasi perlombongan pasir di Dengkil, Sepang.

Penulis blog kontroversi, Raja Petra Kamarudin itu mengemukakan dua nama pemimpin Pakatan Rakyat itu yang didakwanya terlibat di dalam skandal penyelewengan pasir di Selangor.

Selain itu, pemilik laman Malaysia Todaay itu turut mengemukakan beberapa dokumen berupa surat permohonan mengorek pasir di kawasan seluas 45 ekar di Dengkil, Selangor, cek-cek bank, borang kemasukan wang di Affin Bank serta transkrip rakaman perbualan telefon antara Mat Suhaimi dan kontraktor pasir.

Menurut Raja Petra, Suhaimi dan Amirudin merupakan Pengarah Syarikat Double Dignity (M) Sdn Bhd yang mengemukakan surat permohonan mengorek pasir dari syarikat Kumpulan Semesta Sdn Bhd yang merupakan anak syarikat milik penuh Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor.

Penulis itu mendakwa bahawa Suhaimi dan Amirudin menetapkan gaji mereka di syarikat itu sebanyak RM5,000 sebulan dan telah meminta wang dari kontraktor pasir untuk melobi bagi mendapatkan kelulusan permohonan tersebut.

Dalam pada itu usaha Antarapos.com untuk menghubungi ADUN Batu Caves, Amirudin Shari gagal bagi mengesahkan kehadirannya ke SPRM sekiranya dipanggil sekali lagi.

Tiada ulasan: