Khamis, 9 Februari 2012

Sekat Anwar: Akankah UMNO jadi ganas dan akankah dunia luar memberi bantuan?

Nawawi Mohamad, Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle


Kepada ramai rakyat Malaysia, kelihatan seperti UMNO dan Presidennya PM Najib Rzak tidak dapat dipercayai. Yang pertama adalah mereka telah kehilangan integriti dengan merompak kekayaan negara dan menjadikan Malaysia seperti harta mereka sendiri, walaupun kebanyakkannya disambar oleh kroni mereka.

Najib bukanlah satu-satunya pemimpin UMNO yang dituduh penipu. Yang peliknya beliau langsung tidak peduli jika ada yang menyedarinya. Beliau tidak merasa malu menaburkan janji palsu dan bersikap seperti seorang diktator.

Seorang itu sangat konfiden dan seorang lagi penuh dengan bangga diri dan mabuk khayalan

Berbeza dengan Anwar yang bersikap lebih konsisten. Dari mula lagi beliau bersetuju dengan hak Peguam Negara untuk merayu dan apabila mereka melakukannya, Anwar tidak marah walaupun hampir seluruh negara marah. Kita tahu sekarang, daripada ahli Parlimen Permatang Pauh itu bahawa rayuan ini tidak akan merosakkan peluang Pakatan Rakyat untuk merampas kerajaan persekutuan daripada Najib dan UMNO. Kenyataan ini adalah kenyataan daripada seseorang yang percaya pada dirinya dan kebolehannya. Anwar bukanlah seorang yang sering gagal.

Kita tahu bahawa alim ulama,pensyarah universiti, pegawai bank, ahli perniagaan, polis, tentera, badan kehakiman dan banyak lagi sememangnya dipergunakan oleh BN. Hakim pun boleh dibeli seperti yang dibuktikan oleh rakaman video Lingam. Dalam perbicaraan Liwat II, Najib dan UMNO boleh menyangkal kepercayaan kebanyakkan rakyat Malaysia dan masyarakat dunia bahawa keputusan hakim adalah selari dengan keputusan Najib.

Oleh itu, tidak hairanlah selepas hakim mengumumkan keputusan tidak bersalah, dan menunjukkan pada bukti yang tidak kukuh; peguam negara masih boleh merayu- sama dengan pendiriran bekas perdana menteri Mahathir Mohamad yang secara terang-terangan mengatakan bahawa tidak salah untuk kerajaan mempersoalkan keputusan itu. Jelaslah bahawa daripada susun atur peristiwa ini, Anwar sememangnya tidak boleh dilepaskan.

Najib adalah keldai yang memandu troli atau adakah dia troli yang dipandu keldai?

Mahathir dan orang-orang kuat UMNO sememangnya mahu Anwar masuk penjara kerana ia akan memberi keselesaan untuk mereka terus berkuasa seraya melemahkan pembangkang. Najib berpura-pura bahawa keputusan untuk merayu itu tiada kaitan dengan beliau kerana beliau tidak begitu menunjukkan pendirian beliau mengenai kes itu.Beliau boleh mengatakannya dengan tenang seolah-olah ia suatu kebenaran.

Tapi, siapakah yang akan percaya kepada beliau lagi? Mungkin beliau mahu kes Liwat II sampai ke penghujungnya tetapi dengan duduk dan membenarkan Mahathir dan rakan-rakan memalukan negara dengan merayu beliau sebenarnya tidak menjalankan tanggungjawab sebagai perdana menteri. Memang malang Malaysia mempunyai PM yang sangat lemah. Beliau tidak dapat mengawal parti tetapi sebaliknya pula yang berlaku.

Dunia percayakan Anwar bukan Najib

Malangnya, reaksi dunia kepada pembebasan dan laporan itu mendapat tempat di muka depan pelbagai akhbar utama dunia, menunjukkan bahawa bukan sahaja rakyat Malaysia tetapi komuniti antarabangsa yang percaya Anwar telah difitnah oleh Najib dan UMNO!

Bagaimana Anwar diberi perhatian dan dihomati adalah isyarat jelas bahawa kerajaan lain di dunia ini percaya bahawa beliau adalah seorang pemimpin yang terbaik untuk membawa Malaysia keluar daripada masalah.

Sementara itu, tidak banyak yang dapat dilakukan pembangkang untuk membantu Anwar kerana mahkamah jelas berpihak kepada BN. Tetapi, berita baik adalah disebalik rayuan itu, ia tetap tidak melenyapkan skandal RM250 juta Shahrizat –NFC. Ini menunjukkan bahawa rakyat sudahpun membuat pilihan siapa yang mereka mahu jadikan PM. Jelas ia bukan Najib.

Lebih daripada itu, harapan disandarkan kepada Anwar untuk memulihkan gejala rasuah yang merosakkan negara dan membawa ke muka pengadilan mereka yang melakukan penipuan dan penyalahgunaan kuasa serta membawa RM888 biliion dana negara secara haram keluar dari negara dari tahun 2000 hingga 2009.

Pemerintahan kejam tidak kekal selamanya

Ramai percaya bahawa keputusan tidak bersalah Anwar itu adalah gimmick politik Najib. Tetapi, ingat bahawa Najib tidak berminat dengan keadilan. Beliau Cuma tidak mahu dinobatkan dalam sejarah negara sebagai PM yang memenjarakan Anwar buat kali kedua atas kesalahan liwat dan PM yang mencetuskan ketidakpuasan hati rakyat yang melakukan protes jalanan. Ketiga-tiga letupan yang dilakukan selepas keputusan tidak bersalah diumumkan berlaku di kawasan yang dikawal ketat pihak polis. Hanya mereka dan agen mereka sahaja yang mampu meletakkan bahan letupan itu yang telah mencederakan beberapa orang penyokong Pakatan.

Namun, UMNO dan Najib bukanlah tuhan. Tuhan maha adil dan tidak akan membiarkan pemerintahan zalim berlaku selama-lamanya. Tuhan mempunyai caranya sendiri untuk membalas Najib dan UMNO. Seperti yang ditunjukkan oleh kebangkitan Arab, siapa sangka takdir yang berlaku ke atas Ben Ali dari Tunisia, Hosni Mubarak dari Mesir dan Muammar Ghadafi pemimpin Libya?

Janji Najib; RELA akan berhadapan dengna rakyat mungkinkah menerusi penangkapan dan pembunuhan?

Memenjarakan Anwar akan membakar semangat pemimpin pembangkan dan penyokong mereka untuk berusaha lebih keras menyingkirkan UMNO-BN. Lebih penting, rakyat telah menerima pembebasan dan rayuan sebagai bukti bahawa Anwar sememangnya tidak bersalah. Ramai yang berpendapat Mahathir dan Najib yang menjadi dalang Liwat I pada 1998 dan Liwat II pada 2008 untuk mejatuhkan Anwar dan memenjarakan beliau.

Jad, biarlah UMNO bermain permainan kotor mereka. Jika Anwar dan Pakatan menang PRU 13 dan Najib dan UMNO cuba membuat percubaan memporak perandakan negara dengan menggunakan pihak RELA untuk memulakannya, mereka akan menyalahkan DAP, PKR dan PAS. Ini hanya akan membuatkan campur tangan dari kuasa luar dan penangkapan beramai-ramai dan juga pembunuhan pemimpin Pakatan dan juga penyokong mereka.

Apabila keadaan sudah kecoh, RELA akan turut serta dengan kerajaan untuk mempertahankan negara. Jangan melakukan kekecohan dalam negara ini kerana 2,8 juta ahli RELA tidak akan melihat begitu sahaja dan membiarkan kekecohan itu,” Malaysian Insider melaporkan Najib sebagai berkata pada Sabtu lalu.

Kata-kata itu jauh sekali daripada yang dicanangnya pada ‘Global Movement of Moderates’ lebih kurang 2 minggu lalu. Beliau juga menyeru kepada keamanan dunia dan kesejahteraan. Jika ini bukan perilaku 2 personaliti berbeza, Najib jelas seorang pembohong!

Ya dengan BN berkuasa, Malaysia tidak jauh beza dengan Zimbabwe di mana ia diterajui oleh abang kepada Mahathir Mohamad- Robert Mugabe.Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: