Khamis, 2 Februari 2012

'Gas pemedih mata di tempat tertutup berisiko kesihatan'

Gas pemedih mata, jika ditembak dalam ruang tertutup antara KLCC dan Avenue K, boleh mengakibatkan risiko kesihatan, demikian menurut seorang komander unit polis anti-rusuhan polis.

NONEBeliau memberitahu demikian ketika menjawab soalan peguam Chan Chew Weng yang mewakili keluarga pemandu teksi Baharuddin Ahmad, dalam inkues kematian Baharuddin semasa perhimpunan BERSIH 2.0 tahun lalu, bagi menuntut reformasi pilihan raya.

Sebelum itu, Chew bertanya, jika gas pemedih mata dilepaskan dalam ruang tertutup antara bangunan, apakah ketumpatan gas boleh menyebabkan isu (kesihatan).

Inspektor Mohd Alamshah Abdullah bersetuju dengan Chan sewaktu pendengaran hari ketiga inkues tersebut di hadapan Koroner Zulkpli Abdullah di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur hari ini.

Alamshah adalah pemerintah Unit Pencegah Rusuhan (PORU) 38 yang menyuraikan peserta perhimpunan tersebut di hadapan Avenue K - bangunan di mana pemandu teksi itu dijumpai tidak sedarkan diri.

Bagaimanapun, Alamshah menegaskan bahawa 49 anggota PORU 38, yang didatangkan dari Batalion Kelapan Pasukan Gerakan Am yang berpangkalan di Pengkalan Chepa, Kelantan, tidak pernah mengambil sebarang tindakan agresif atau melepaskan tembakan gas pemedih mata di kawasan tersebut.

Katanya, mereka tidak mengambil sebarang tindakan dan hanya maju ke hadapan, ketika orang ramai bersurai sendiri.

Alamshah berkata, beliau yakin tidak seorang pun anggotanya mengambil sebarang tindakan tanpa arahannya kerana beliau memantau mereka dari atas kenderaan polis.

Tiada ulasan: