Selasa, 21 Februari 2012

Desperado' Umno edarkan kartun palsu Pakatan di masjid bagi menjijikkan orang Islam

Nawawi Mohamad, Malaysia Chronicle


Umno, mengaku sebagai parti politik paling korup di Malaysia, telah ditangkap menyamar sebagai saingannya gabungan Pakatan Rakyat dan mengedarkan jenaka Buku Jingga iaitu rangka tindakan ekonomi Pakatan di masjid dalam usaha untuk menjijikkan umat Islam dengan pembangkang.

Di masjid Bandar Tun Razak pada hari Jumaat, buku-buku kecil telah diletakkan di satu sudut supaya boleh diambil dan dibaca. Sekali imbas, seseorang mungkin membuat kesimpulan bahawa buku kecil itu telah dikeluarkan oleh Pakatan Rakyat, tetapi selepas membacanya, adalah jelas bahawa ia merupakan produk Umno, tiada keraguan mengenai itu.

Pelan Ekonomi Pakatan dihancurkan

Muka depan menunjukkan karikatur Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengepam wang dari kios Petronas dan mengisi karung wang untuk kroninya, yang diperoleh daripada projek-projek mega dan penyelamatan bernilai RM 81,25 bilion dari tahun 2007-2010. Di bahagian bawah terdapat logo samar parti-parti komponen Pakatan - PKR, PAS dan DAP.

Halaman kedua terdapat gambar ketua-ketua Pakatan Rakyat - Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Hadi Awang dan teks yang menerangkan mengapa Buku Jingga tidak masuk akal kerana beberapa rancangan di dalamnya telah pun dilaksanakan oleh BN. Ketua Pengarah ISIS telah juga dipetik berkata bahawa Buku Jingga tidak akan berjaya kerana ia memerlukan jumlah dana yang terlalu besar untuk dilaksanakan dan pelan yang dibayangkan di dalamnya perlu dilihat secara terperinci.

Halaman-halaman lain terdiri daripada pelbagai kartun menggambarkan Pakatan Rakyat sebagai tidak dapat berbuat apa-apa yang baru, tetapi hanya mampu untuk meneruskan dengan apa yang kerajaan BN telah lakukan setakat ini. Pada asasnya, tiada sebarang perubahan - tidak seperti apa yang Pakatan Rakyat janjikan.

Badan Kehakiman, polis, dan Dr M

Buku kecil itu juga menunjukkan bahawa apabila Anwar adalah Timbalan Perdana Menteri dalam kerajaan Umno-BN, beliau tidak melepaskan sebarang kawalan ke atas badan kehakiman serta badan-badan penguatkuasaan undang-undang. Bukan seperti sekarang, apabila beliau keluar dari Umno, beliau dan Pakatan meminta kemerdekaan bagi badan kehakiman dan agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang.

Betul, perkara itu adalah benar, Anwar adalah TPM dan Timbalan Presiden Umno TETAPI ia adalah Mahathir yang merupakan Menteri Dalam Negeri dan polis dan badan kehakiman adalah secara langsung di bawah beliau.

Kemudian buku kecil itu menunjukkan bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), yang telah diwarisi daripada British telah pun dimansuhkan oleh BN. Tetapi sekali lagi, ia mengabaikan fakta bahawa Umno-BN mempunyai dua Akta baru yang mungkin lebih teruk daripada ISA.

Menurut Menteri Dalam Negeri semasa, Hishammuddin Tun Hussein, kedua-dua Akta baru itu akan diperkenalkan oleh kerajaan untuk menggantikan ISA, dan ia berdasarkan Akta Patriot Amerika Syarikat dan Akta Anti-Keganasan di United Kingdom. Sekali lagi ia adalah tidak semestinya benar. Di bawah Akta baru itu, agensi-agensi penguatkuasaan Malaysia boleh dibenarkan untuk menyiasat rekod panggilan telefon, e-mel, status perubatan dan kewangan mana-mana ahli politik atau sesiapa sahaja untuk perkara itu.

Sukar dipercayai? Lihatlah Rang Undang-undang Perhimpunan Aman, di mana Umno-BN memperkenalkan di bawah samaran pembaharuan bagi menggantikan undang-undang yang sedia ada dalam perlembagaan - ia adalah lebih menindas daripada undang-undang di Myanmar.

Wi-Fi Percuma?

Seterusnya, UMNO menunjukkan dirinya sebagai dalang kerana bermegah tentang BN yang telah menyediakan Wi-Fi percuma kepada kampung-kampung, membina jalan raya dan lebuh raya untuk rakyat, manakala Pakatan Rakyat hanya akan meneruskan usaha-usaha ini dan mengutip tol. Tetapi kita tahu bahawa Pakatan Rakyat telah meletakkan satu cadangan tentang bagaimana untuk menghapuskan tol secara berperingkat, dengan kerajaan mengambil balik kawalan lebuh raya.

Bagi WiFi percuma, Pulau Pinang di bawah Pakatan telah melakukannya lebih awal, manakala Wi-Fi BN hanya untuk beberapa kampung yang dipilih. Bahkan penduduk luar bandar di Sabah dan Sarawk tidak mempunyai air, elektrik atau kemudahan tandas moden - apa lagi WiFi!

Tangan kanan banyak mengambil dan tangan kiri kurang memberi

Satu lagi karikatur menunjukkan Najib menyerahkan wang kepada rakyat dengan kapsyen di bawah berkata Umno-BN membuka kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) untuk memintas orang tengah dalam sistem kapitalis dan menawarkan harga termurah secara langsung kepada pengguna.

Tetapi kita semua faham bahawa wang awam milik rakyat dan Najib hanya memberi kembali sedikit sahaja dari tangan kirinya selepas mengambil jumlah yang amat besar dengan tangan kanannya. Ingat bahawa UMNO memberikan keluarga Shahrizat Jalil RM250 juta projek pembiakan lembu NFC dan lihat bagaimana wang telah disalahguna dengan pembelian kondominium mewah, kereta, percutian dan sebagainya. Secara kebetulan, KR1M juga melibatkan kroni Umno kapitalis Mydin, Najib sekali lagi berbohong dan tidak memberi gambaran penuh tentang penipuan dan urusan di sebalik skim ini.

Kartun yang seterusnya menunjukkan tangan BN yang membawa hadiah keamanan kepada bayi yang baru lahir di wad hospital dengan kapsyen di bawah mengatakan bahawa Pakatan Rakyat adalah radikal dan tidak mewakili keamanan.

FELDA

Isu FELDA tidak dilupakan. Kartun itu mengatakan bahawa sebelum kemerdekaan daripada pemerintahan British pada tahun 1957, rakyat adalah kuli bagi pihak British. Kapsyen di bawah mengatakan bahawa Pakatan menghasut peneroka FELDA untuk membenci kerajaan UMNO-BN. Kita semua tahu bahawa ia adalah peneroka FELDA yang kini kuli UMNO dan mereka telah ditipu banyak kali. Walaupun mahkamah telah mendapati bahawa pengurusan FELDA bersalah dan peneroka yang diperdaya dengan pengiraan yang tidak jujur bagi hasil mereka.

Dana tanaman semula FELDA yang telah ditolak secara automatik daripada bayaran peneroka telah hilang dan FELDA telah meminjam RM7 bilion daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja. Senarai FELDA Global Ventures tidak akan memberi manfaat kepada peneroka juga dan mungkin akan meletakkan mereka pada risiko kerana terdapat kemungkinan pengambil alihan oleh para pemegang saham asing.

Golongan Miskin dan Mat Rempit

Kartun seterusnya menunjukkan dua orang lelaki, duduk di sisi bertentangan jongkang-jongkit, dengan seorang lelaki gemuk yang berbaring di atas katil wang menggambarkan majoriti golongan berpendapatan rendah mendapat manfaat daripada bajet 2012. Kita tahu bahawa ia sebenarnya adalah terbalik; beberapa pihak yang kaya mengawal ekonomi manakala rakyat selebihnya perlu berjuang untuk memenuhi tuntutan kehidupan seharian. Malah kenaikan gaji untuk kakitangan awam memberi paling banyak manfaat kepada pegawai-pegawai tertinggi, manakala yang berkedudukan lebih rendah akan ketinggalan.

Kartun yang seterusnya ialah mengenai Mat Rempit. Mat Rempit juga tidak dilupakan oleh Umno-BN dan diberikan pendidikan yang sewajarnya dan disediakan latihan dalam pelbagai bidang kemahiran melalui sekolah-sekolah vokasional dan kolej.

Kita tahu bahawa sekolah-sekolah dan kolej telah wujud sebelum fenomena Mat Rempit bermula. Saya pasti bahawa sebahagian dari mereka ini sudah mempunyai diploma tetapi tiada pekerjaan yang sesuai, mereka sesat rohani di dalam masyarakat kita. BN juga tidak melakukan apa-apa mengenainya. Dan ini adalah fakta sebenar yang cuba disembunyikan oleh Umno dengan gambaran yang keterlaluan di dalam kartun itu.

Umno yang tidak cekap

Halaman terakhir di belakang buku kecil itu mengatakan bahawa 60 peratus daripada penduduk di Malaysia memperolehi lebih daripada RM1, 500 sebulan dan ada yang cukup kaya untuk berbelanja secara mewah.

Kita tahu bahawa RM1, 500 adalah tidak banyak pada hari ini dan ia adalah kerajaan Umno-BN yang telah berbelanja secara mewah diatas kapal selam Scorpene yang sia-sia, kapal tentera laut yang mahal, ditambah lagi dengan perjalanan luar negara Najib dan Rosmah yang terlalu banyak membeli-belah barangan mewah.

Tetapi ia adalah kartun terakhir di dalam buku itu dimana Umno betul. Kapsyen mengatakan bahawa harga petrol sekarang ini adalah salah kerajaan Umno-BN! Kesian Umno - tidak cekap seperti biasa, mungkin tiada penawar bagi kekurangan itu! Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: