Selasa, 14 Februari 2012

901: Azmin disiasat polis, PKR dakwa niat jahat


MALAYSIA KINI

Timbalan Presiden PKR Azmin Ali dipanggil melapor diri kepada polis esok berhubung siasatan terhadap perhimpunan 9 Januari lalu di kompleks mahkamah Kuala Lumpur, kata Naib Presiden N Surendran.

Surendran (bawah) bagaimanapun beranggapan siasatan itu bermotif politik dan dibuat dengan niat jahat bagi mengganggu dan menakut-nakutkan kepimpinan PKR.

NONE"Harus diingat polis sendiri yang bersetuju agar perhimpunan 901 diadakan di hadapan bangunan Mahkamah Jalan Duta.

"Justeru mengapa diadakan siasatan ini?" soal Surendran yang juga peguam hak asasi manusia.

Sebelum ini Ketua Angkatan Muda Shamsul Iskandar turut dipanggil dalam siasatan berkaitan.

Di samping kehadiran ribuan orang, perhimpunan 9 Januari dicemari insiden letupan bom dan pergelutan antara kumpulan penyokong Anwar dan pengadu Saiful Bukhari Azlan.

Hakim memutuskan Anwar tidak bersalah dan mengarahkan supaya Anwar dibebas dan dilepaskan.

Dalam kenyataannya hari ini, Surendran mempertahankan perhimpunan itu berlangsung secara aman dan sah mengikut Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

"Penyiasatan berat sebelah ini membuktikan Akta Perhimpunan Aman hanya merupakan sekatan tambahan terhadap hak rakyat untuk berhimpun," katanya sambil menyifatkan tindakan itu menjadikan janji perubahan perdana menteri tidak bermakna.

NONEJusteru, tambahnya, PKR menggesa ketua polis negara tidak menyambung siasatan itu serta merta dan polis sepatutnya membanteras jenayah sebenar dan tidak dibazirkan untuk "menekan musuh politik BN".

"Tindakan terbaru ini membuktikan golongan sosok keras UMNO terus berkuasa di dalam kerajaan," katanya lagi.

Tiada ulasan: