Ahad, 5 Februari 2012

1 Care berada di ‘peringkat akhir’, kata pegawai Kementerian Kesihatan


KUALA LUMPUR — Skim 1 Care yang menerima kritikan bahawa kerajaan akan mengenakan cukai terhadap golongan perniagaan dan rakyat setiap bulan bagi mendapatkan dana untuk membiayai kos kesihatan yang semakin meningkat kini berada di “peringkat akhir” pelaksanaannya, demikian menurut pegawai di Kementerian Kesihatan dalam seminar bulan lepas.

Skim tersebut dipercayai berada di fasa ketiga pelaksanaannya daripada lima fasa keseluruhan, walaupun kementerian telah berulang kali membuat menafikan dan memberi jaminan “terlalu awal” untuk mengeluarkan amaran berkenaan skim tersebut.

The Malaysian Insider difahamkan bahawa kementerian telah memberitahu Persatuan Farmasi Malaysia (MPS) ketika seminar pada 15 Januari lalu bahawa skim berkenaan telah berada di peringkat akhir dan Akta Farmasi akan dibentangkan ketika sidang Parlimen Mac depan bagi menggantikan skim baru insuran.

“Kertas cadangan transformasi 1 Care berada di peringkat akhir,” jelas Timbalan Pengarah Perancangan dan Polisi Kementerian Kesihatan Dr Nordin Saleh kepada MPS, berdasarkan minit mesyuarat seminar berkenaan yang diperoleh portal ini.

The Malaysian Insider turut difahamkan bahawa Timbalan Pengarah Lembaga Farmasi Kementerian Kesihatan Azman Yahya turut menjelaskan Akta Farmasi baru itu turut menyaksikan kerajaan mengedarkan dadah preskripsi kepada farmasi.

Selain itu, para doktor juga akan menentukan dadah dikenal pasti dalam satu senarai lazim, yang akan di lindungi di bawah Skim Pembiayaan Kesihatan 1 Care Nasional (NHFS) dan pesakit hanya perlu membayar “berdasarkan kemampuan” mereka bagi ubat-ubatan yang tidak dimasukkan ke dalam senarai tersebut.

Sistem penentuan harga bagi ubat-ubatan ini juga akan diperkenalkan setelah senarai lazim tersebut selesai dan farmasi dibayar balik untuk semua preskripsi, yang akan kebanyakannya terdiri daripada ubat generik.

Dicadangkan 1 skim Care, yang pusingan yang cepat ke dalam situasi yang mungkin mendatangkan kesusahan politik, dijangka untuk menggantikan sistem penjagaan kesihatan dua peringkat Malaysia dan memaksa masyarakat dan golongan perniagaan menyumbang hampir 10 peratus pendapatan bulanan mereka sebagai dana untuk kerajaan menjayakan skim insuran tersebut.

Di bawah sistem sedia ada, pesakit boleh memilih rawatan mereka sama ada di klinik swasta ataupun hospital kerajaan dengan menggunakan wang sendiri, yang mana mereka akan membayar yuran nominal asas, mengikut sistem subsidi penjagaan kesihatan persekutuan.

Skim berkenaan bagaimanapun menimbulkan perasaan tidak puas hati di atas prospek cukai tambahan berikutan Putrajaya menawarkan untuk menstruktur semula sistem penjagaan kesihatan Malaysia, walaupun ceramah untuk skim baru akan memastikan penjagaan kesihatan yang lebih saksama untuk semua rakyat Malaysia.

Mengetuai penentangan ialah Healthcare Coalition Citizens (CHC), satu kumpulan yang terdiri pengamal perubatan dan persatuan pengguna yang telah memulakannya secara dalam talian.

Kempen yang dimulakan oleh 17 persatuan, iaitu kempen “Tak Nak 1 Care” bermula Disember tahun lalu menggunakan alat-alat media sosial seperti Facebook, Twitter, blog dan YouTube untuk menyebarkan maklumat tentang skim dan mendapat sokongan meluas orang ramai.

Kementerian Kesihatan, bagaimanapun, semalam menjamin pengkritik-pengkritik yang 1 skim Care tidak akan membebankan orang awam dengan kos-kos tak wajar.

Ketua pengarahnya, Datuk Seri Dr Hasan Abdul Rahman, berkata, perbincanganterhadap jenis-jenis perkiraan kewangan yang akan tersedia dan implikasi mereka kepada kerajaan itu serta pembayar cukai berterusan bagi memastikan satu jsistem penagaan kesihatan boleh diterima model pembiayaan.

“Sebarang andaian atau tekaan ke atas kesan kewangan untuk pembayar cukai individu adalah jangkaan awal pada peringkat ini, ketika perbincangan-perbincangan masih diadakan pbagi memastikan satu model positif dapat dilaksanakan,” katanya dalam suatu kenyataan.

Dr Hasan menambah bahawa kementerian sedang mengambil langkah proaktif untuk memastikan bahawa rakyat Malaysia tidak akan dibebani oleh kos penjagaan kesihatan.

Tiada ulasan: