Isnin, 20 Jun 2011

Tambah RM13 juta bukti Kelantan berkebajikan

Salmah Mat Husain


KOTA BHARU: Langkah kerajaan negeri menambah peruntukan lebih RM13.1 juta dilihat bersesuaian dengan kehendak semasa dan keperluan rakyat pelbagai peringkat, terutama golongan muda.

Drs Zainuddin Awang Hamad, (PAS-Limbongan) berkata, tindakan kerajaan negeri meluluskan peruntukan tambahan membuktikan sikap kerajaan negeri yang benar-benar menzahirkan kebajikan.

Ketika membahas ucapan menyokong Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan 2011 pada persidangan Dun Kelantan hari ini, beliau berkata peruntukan tambahan yang diberikan pelbagai sudut termasuk golongan beliau membuktikan kerajaan negeri benar-benar berkebajikan.

“Saya juga ingin mengucapkan tahniah kepada kerajaan negeri kerana telah berjaya melahirkan sebuah kerajaan yang benar-benar bersih dari sebarang penyelewengan hingga mendapat sijil bersih dari Jabatan Audit Negara.

“Perkara ini berlaku hasil pengurusn kewangan yang baik dan berhemah, di sini saya ingin mengucapkan tahniah pada kerajaan negeri, Pegawai Kewangan negeri serta pegawai-pegawainya yang lain atas usaha ini,” ujarnya lagi.

Menurutnya, walaupun jumlahnya kecil namun kemampuan pengagihan sehingga dapat dinikmati oleh kebanyakkan rakyat tanpa mengira fahaman politik itu yang lebih bermakna.

Sementara itu, Mohd Hanifa Ahmad (PAS-Pengkalan Pasir), pula mengkritik kerajaan Pusat kerana mengganggu urusan kerajaan negeri dalam kes tuntutan royalti minyak dari Petronas.

Menurutnya, tindakan kerajaan Pusat sedemikian supaya kerajaan negeri turut menyamannya.

“Kalau kerajaan negeri hanya menyaman Petronas mereka tidak boleh memainkan peranannya dengan meletakkan hakim yang akan memihak pada mereka,” ujarnya lagi.

Pada masa yang sama beliau berkata, langkah kerajaan negeri menambah peruntukkan termasuk Al-Itam sebanyak RM500,000 untuk 60 orang penerima lagi di setiap Dun begitu mengujakan.

Katanya, pemilihan kerajaan negeri yang diangkat melalui penghulu benar-benar menepati sasaran apabila ada di antara mereka menuntut sehari lebih awal berbanding majlis penyerahan kerana beras yang diperlukan telah kehabisan.

Sementara itu, Dun menjadi gamat seketika apabila beliau berkata 20 peratus hasil royalti Kelantan akan diagihkan pada kerajaan negeri lain sekiranya Pakatan Rakyat memerintah negara sebagaimana yang tertera dalam Buku Jingga.

Bagaimanapun beliau ketika itu mengangkat buku kecil berwarna ‘hijau’ ditegur oleh Abdul Fatah Harun (PAS-Bukit Tuku) sambil berkata “itu buku hijau”.

Beliau menunjukkan reaksi sedemikian sebagai menjawab soalan Abdul Fatah adakah sekiranya kerajaan Pakatan Rakyat yang menguasai negara akan membantu negeri lain melalui hasil royalti.

Tiada ulasan: