Isnin, 20 Jun 2011

PAS: BERSIH cara terarah luah kemarahan

Norsyafinas Ahmad Sukri


Muslimat PAS percaya bahawa perhimpunan BERSIH merupakan cara yang sesuai untuk meluahkan kemarahan dan perasaan tidak puas hati rakyat dengan terarah, bertangungjawab dan mengikut lunas perlembagaan.

bersih rally dataran merdeka car convoy 081107 aiman athirahKetua penerangannya Aiman Athirah (kanan) berkata perkara itu dijamin dalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan berkaitan kebebasan bercakap, berhimpun dan menubuhkan persatuan secara aman dan tanpa senjata.

Justeru, dewan itu memandang serius kenyataan Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali yang turut mahu menganjurkan perhimpunan bagi menghalang rancangan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0).

"Muslimat PAS menyifatkan kenyataan ini sangat biadap, tidak ada kelas dan bersifat kebudak-budakan. Ia juga sangat bersifat anti-establishment," katanya lagi.

Ibrahim semalam, melancarkan perhimpunan anti-BERSIH - Gerak Aman - sambil sekumpulan penyokongnya membakar dan memijak gambar pengerusi BERSIH Datuk Ambiga Sreenevasan selepas majlis itu.

Dengan nada amaran, Ibrahim percaya masyarakat Tiong Hua akan membeli makanan tambahan kerana "apa sahaja boleh berlaku".

'Baby Umno'

Aiman juga menyelar amaran polis bagi membuat tangkapan pencegahan kerana ia didakwa tidak wajar, membelakangi semangat perlembagaan dan mencabuli serta menyalahgunakan undang-undang.

"Ancaman tangkap (awal) itu berbaur satu ugutan keras dan ia tidak manis untuk menjadi satu budaya kerja pasukan polis terhadap rakyat," katanya.

pas muktamar 130610 idris ahmadSementara itu, anggota jawatankuasa pusat PAS Idris Ahmad (kiri) memberitahu pihaknya tidak kisah dengan bantahan PERKASA yang disuarakan melalui perhimpunan dan laporan polis.

Sambil menyindir NGO itu sebagai "baby Umno" (bayi Umno), Idris berkata perkara itu tidak ada masalah kerana ia hak yang dijamin perlembagaan.

Beliau juga turut mendakwa Malaysia seolah-olah mempunyai dua undang-undang apabila penganjur BERSIH dan pihak yang menyokong Umno mendapat layanan berbeza.

"Jika himpunan dibuat oleh pihak sokong Umno ia kebal daripada sebarang tindakan.

"Jika pihak Pakatan Rakyat, belum himpunan dibuat sudah hendak ditangkap, seperti kenyataan Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar kepada penganjur BERSIH," katanya.

Tiada ulasan: