Jumaat, 10 Jun 2011

Kit Siang mahu Parlimen bahas kematian Sarbaini




KUALA LUMPUR — Lim Kit Siang mahu sidang Parlimen yang bermula minggu depan membahaskan isu kematian penolong pengarah Kastam Allahyarham Ahmad Sarbaini Mohamed di premis Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) April lalu.

Lim (gambar) berkata beliau telah menghantar notis kepada Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia mendesak Parlimen membahaskan kematian kedua ketika siasatan SPRM dengan menumpukan kepada dakwaan terbaru dibuat editor portal Malaysia Today Raja Petra Kamaruddin.

Raja Petra dalam tulisan dalam blognya berkata polis telah menyiasat aset Ahmad Sarbaini dan mendapati dia tidak memiliki “kekayaan luar biasa” seperti mana didakwa.

Beliau berkata SPRM cuba untuk memburukkan nama Ahmad Sarbaini ekoran kematian itu.

“Isu ini penting untuk dibahaskan di Parlimen dengan menumpukan kepada pendedahan dibuat Raja Petra Kamaruddin yang mana polis telah melakukan siasatan ke atas aset Ahmad Sarbaini tapi mendapati beliau tidak memiliki kekayaan luar biasa,” kata Lim.

Wakil rakyat DAP ini juga menggesa agar polis memenuhi hasrat keluarga Ahmad Sarbaini agar hasil siasatan didedahkan sebelum mengambil tindakan lanjut termasuk diadakan inkues atau suruhanjaya diraja.

“Polis sepatutnya dedahkan hasil siasatan kepada keluarga Ahmad Sarbaini dan membenarkan keluarga itu membuat keputusan sama ada mahu diadakan inkues atau suruhanjaya diraja bagi menyiasat punca kematian,” katanya.

Ahmad Sarbaini, 56, yang bertugas di pejabat Kastam Pelabuhan Klang ditemui mati di gelanggang badminton di tingkat sebuah bangunan SPRM setelah dilapor pergi ke pejabat itu untuk bertemu pegawai penyiasat berhubung siasatan kes rasuah yang membabitkan 62 pegawai Kastam.

“Jika Parlimen enggan berbuat demikian dan tidak mengambil peluang menunjukkan sikap ambil berat terhadap kematian Ahmad Sarbaini, ia akan menyebabkan rakyat hilang keyakinan kepada SPRM.

“Parlimen akan hilang peranannya sebagai sebuah platform politik tertinggi,” kata Lim yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur.

Kematian Ahmad Sarbaini merupakan kejadian kedua dalam dua tahun ini membabitkan premis SPRM.

Kes kematian Teoh Beng Hock, yang ditemui jatuh dari Plaza Masalam, yang menempatkan pejabat SPRM Selangor pada Julai 2009, masih disiasat oleh suruhanjaya diraja.

Minggu lalu, polis mengumumkan pihaknya akan meminta agar diadakan satu inkues dan idea itu dipersetujui oleh Peguam Negara.

Malah Lim juga ada mencadangkan agar Putrajaya terus mengadakan satu suruhanjaya diraja siasatan berhubung kematian Ahmad Sarbini berbanding inkues yang disyorkan polis.

Tiada ulasan: