Isnin, 8 November 2010

Zaid Isytihar Tarik Diri Dari Pemilihan dan Letak Semua Jawatan Dalam Parti

KELAB GGREENBOC

Datuk Zaid Ibrahim akhirnya mengumumkan penarikan dirinya sebagai calon Timbalan Presiden PKR disamping meletakkan semua jawatannya dalam parti.

Perkembangan ini berlaku selepas minggu kedua pengundian Pemilihan parti berjalan.

Menurut Zaid, beliau ditawarkan untuk menyertai PKR dengan kepercayaan bahawa beliau boleh membawa pembaharuan dan politik yang progresif, menyubur dan membangunkan nilai-nilai dan budaya politik yang berprinsip yang beliau kira amat penting untuk pembangunan demokrasi dan governance yang baik untuk negara. Namun katanya beliau tersilap.

Melihat kepada perjalanan pemilihan yang sedang berlansung, terdapat keadaan di mana pihak pimpinan secara aktif melakukan kegiatan salahlaku dan penipuan untuk mencapai objektif yang mereka sasarkan. Katanya, beliau yakin bahawa mana-mana parti politik yang mengamalkan nilai-nilai palsu dan hipokrit sedemikian tidak akan berupaya untuk menawarkan pembaharuan yang bermakna untuk rakyat di negara ini.

Beliau menambah keputusannya untuk menarik diri dari pemilihan dan perletakan semua jawatannya di dalam PKR diambil kerana kerana tidak terdapat kesungguhan di pihak pimpinan parti untuk menyelesaikan beberapa isu manipulasi dan amalan salahlaku pengundian, sekali isu berkenaan telah didedahkan berkali-kali.

Beliau berterima kasih kepada semua ahli yang telah menyokong beliau dan yang menberikan kepercayaan kepadanya untuk perubahan. Amat menyedihkan katanya, beliau tidak mampu untuk meneruskannya di dalam proses pemilihan yang kotor.

Walau bagaimanapun, Zaid berkata beliau tetap komited dengan matlamat pembangkang dan akan terus bercakap mengenai isu-isu masyarakat terbanyak. Bersama katanya, kita berjuang untuk sebuah kerajaan yang lebih baik untuk rakyat.

Akhirnya beliau berkata, diharapnya keputusannya itu, pihak penyokong tegar Anwar tidak lagi akan melihatnya sebagai "penghalang" mereka untuk berarak ke Putrajaya.

Ulasan GB

1. GB mengalu-alukan keputusan Datuk Zaid Ibrahim. Sebelum ini pun GB sudah meminta Zaid untuk berfikir bukan sahaja menarik diri atau melepaskan semua jawatannya di dalam parti, malah GB meminta beliau tinggalkan PKR. Petikan:


Seandainya pemimpin-pemimpin PKR tidak suka kepada Zaid, sepatutnya kemasukan Zaid dahulu tidak diterima atau tendang saja Zaid keluar daripada parti awal-awal lagi. Tidak perlu perburukkan beliau dengan mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang menyerang beliau seperti "... kesetiaan Zaid diragui" dan seumpamanya.

Ingin saja saya menelefon Zaid sekarang ini, saya akan kata "Ok brother, ramai pemimpin PKR sudah tak suka anda, biarkan mereka, tinggalkan saja PKR kerana mereka tidak perlukan sumbangan kita lagi, mereka sudah ramai orang-orang lama era reformasi kononnya."


2) GB muak dan geli dengan perlakuan "hero-hero" palsu di dalam PKR, terutama Azmin dan sekalian YB-YB patung dari PKR yang berdiri di belakangnya. YB-YB yang sepatutnya bertindak berkecuali tetapi dihinggapi dengan sikap cenderung untuk memihak yang kelak mereka akan segera dikalahkan di dalam pilihanraya nanti.


Akibat daripada tidak adanya penghormatan terhadap demokrasi di dalam pemilihan, wujud YB-YB bebal yang terang-terang membuat kenyataan menyokong Azmin sebelum ini. Ini kerja bodoh, ini kerja pemimpin bermentaliti rendah, kerja pemimpin "captive mind" atau "bebalisma".


3) Anwar sebagai Ketua fe facto ternyata cuba untuk menjadi seorang diktator, gagal untuk berkecuali, gagal untuk menunjukkan ciri-ciri pemimpin adil dan bersih. Beberapa kenyataannya dilihat menghentam Zaid dan membela Azmin, satu perlakuan buruk untuk dicontohi dari seorang ketua. GB semalam menyatakan di SINI, petikan:


Memalukan sebagai pemimpin yang telah berpuluh tahun berada di pentas politik mengambil sikap yang tidak adil terhadap ahli-ahli parti sendiri. Berwibawakah tindakan sebegitu? Kerana sikap anda yang tidak berkecualilah maka wujud rasa tidak puas hati di kalangan ahli-ahli. Bukan kecil bilangan mereka itu.


4) Pihak pimpinan tertinggi PKR ternyata jelas memejamkan matanya terhadap perbuatan salahlaku Azmin di dalam kempen-kempennya, tetapi mereka (terutama Anwar, Saifuddin dan Syed Husin) menyerang Zaid habis-habisan.

5) Apa yang berlaku kini, Saifuddin nampaknya lebih hebat dari sekalian yang ada di dalam PKR. Tanpa segan-silu beliau menunjukkan sikap "biased"nya walaupun sepatutnya beliau tidak boleh memainkan apa-apa peranan di dalam Pemilihan. Beliau terus-terusan membonekakan Presiden PKR dan Ketua JPP, Dr. Molly Cheah.

6) GB amat yakin dan percaya tindakan Zaid ini akan meruntuhkan sebahagian besar kesombongan dan keegoan PKR dimana penyokong-penyokong Zaid terutama dari kalangan yang berprinsip dan moderate di dalam PKR akan mengikut langkah Zaid tersebut, atau setidak-tidaknya tidak menjadikan mereka kerbau yang dicucuk hidungnya di dalam parti.

Tiada ulasan: