Ahad, 14 November 2010

MB: Cari sumber air lebih murah

SSELANGOR KINI

SHAH ALAM – Kerajaan Negeri Selangor harus mencari sumber air lebih murah dan cekap bagi mengatasi masalah bekalan air di Selangor, demikian kata Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Untuk itu, projek pembersihan Sungai Klang dilihat sebagai alternatif yang lebih cekap dan murah daripada mengimport air mentah dari Pahang.

Beliau mengulas perkara ini pada persidangan Dewan Negeri Selangor (DNS) pagi tadi bagi menjawab soalan Ahli Dewan Undangan (Adun) Batang Kali, Mohd Isa Abu Kassim, yang bimbang dengan krisis bekalan air di Selangor pada masa depan.

Berkenaan Projek Loji Rawatan Air Sungai Langat 2 (Langat 2), beliau berkata, ia tidak akan dilaksanakan buat masa ini.

“Pelaksanaan projek itu tidak boleh dilakukan secara tergesa-gesa kerana ia melibatkan kos yang tinggi. Jika tiada penstrukturan semula industri bekalan air di Selangor dan pembinaan loji rawatan air itu diteruskan, rakyat akan menanggung beban dari segi kos,” katanya.

Abdul Khalid berkata, sehingga kini masalah itu tidak berlaku di negeri ini, walau bagaimanapun kerajaan negeri perlu membuat persiapan bagi menangani masalah bekalan air di Selangor pada masa depan.

Tiada ulasan: