ANTARAPOS.COM
SAN FRANCISCO: Rangkaian YouTube bakal melancarkan perkhidmatan
televisyen secara langsung dengan menawarkan berpuluh-puluh saluran,
persaingan terkini rangkaian milik Google kepada siaran televisyen kabel
dan berbayar.
Menurut Ketua Eksekutif syarikat itu, Susan Wojcicki, YouTube TV direka
untuk generasi muda yang mencari berita, filem dan lebih banyak program
tanpa perlu melanggan perkhidmatan kabel atau satelit.
Menurut YouTube, perkhidmatan baharu itu membolehkan pelanggan di
pasaran AS mendapat capaian mana-mana saluran yang disambung kepada
peranti seperti ABC, CBS, Fox dan NBC, bersama rangkaian sukan dan
berpuluh-puluh rangkaian kabel.
Saluran terbabit bakal dilancarkan beberapa bulan lagi dan mengenakan
bayaran langganan AS$35 (RM155.40) sebulan, dengan enam akaun pengguna
dibenarkan untuk setiap pelanggan, meletakkan ia sebagai pesaing kepada
rangkaian seperti Dish Network Sling TV dan AT & T DIRECTTV.
"YouTube TV direka khusus untuk keperluan generasi baru peminat TV yang
ingin menonton apa yang mereka mahu, pada bila-bila masa tanpa sebarang
komitmen," kata Wojcicki ketika sidang media di pejabat YouTube di
selatan California.
Pada masa sama, saluran itu bakal menggabungkan kandungan yang dipilih
pengguna daripada video dalam talian Google untuk berkongsi perkhidmatan
agar ia dapat ditonton menerusi skrin televisyen besar daripada telefon
pintar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan