Oleh Faris Aiman
Tidak sampai lima belas bulan Datuk Seri Najib Razak menjadi Perdana Menteri dengan azam untuk dikenali sebagai seorang reformis, sekurang-kurangnya satu perubahan sudah hampir pasti terjadi – mutu perkhidmatan awam semakin merosot.
Perihal ini amat membimbangkan.
Betapa tidaknya, dengan secara terbuka ahli-ahli politik yang dipimpin oleh Najib kini tidak segan silu menempelak kakitangan perkhidmatan awam kerana cuai dan tidak cekap.
Ambil sahaja contoh permit akhbar parti-parti kerabat Pakatan Rakyat di mana rakyat dapat melihat betapa tidak cekapnya kakitangan kanan Kementerian Dalam Negeri melaksanakan tugas mereka.
Dalam kes DAP misalnya, permohonan yang dikemukakan oleh parti itu untuk mendapat permit akhbar berbahasa Malaysia setahun lalu masih belum ada keputusan daripada Kementerian berkenaan.
Sementara Parti Keadilan Rakyat dan juga PAS juga mendapati mereka berurusan dengan kakitangan kementerian yang tidak cekap.
KEADILAN mengemukakan permohonan untuk memperbaharui permit penerbitan akhbar Suara Keadilannya pada Mac tahun ini. Permit itu luput pada 30 Jun lalu.
Namun pada 2 Julai, pihak kementerian tanpa rasa bersalah memberitahu KEADILAN, pembaharuan permit yang dimohon masih belum dipertimbangkan oleh Panel 13nya.
PAS mengalami nasib yang sama. Maka jika diukur dari kacamata prestasi apa yang dilaungkan Najib untuk memperbaiki mutu perkhidmatan kakitangan kerajaan sudah jelas tidak kesampaian.
Sementara itu, seorang menteri dengan bangganya bahawa kerajaan akan membina sebuah bangunan parlimen baru bernilai RM800 juta di Putrajaya. Ini kerana bangunan parlimen sedia ada sudah kurang sesuai kerana banyak kerja penyenggaraan yang perlu dibuat hingga menelan bajet beratus juta.
Keputusan ini dikritik hebat oleh pelbagai pihak kerana ia jelas satu pembaziran dan kerja penyenggaraan yang dikatakan sebenarnya membayangkan ketidakcekapan tahap tinggi di pihak Jabatan Kerja Raya.
Bagaimana apabila disergah kemarahan rakyat, kerajaan menarik balik kenyataan hendak bina bangunan parlimen baru.
Menteri Kerja Raya berkata ia hanya satu cadangan sahaja. Malah menteri yang ghairah mahu bangunan baru pun meminta maaf dan menjelaskan beliau mendapat maklumat kurang tepat daripada kakitangan awam.
Sebelum itu, apabila Majlis Tertinggi Umno memutuskan kerajaan BN mesti menghentikan cita-cita hendak menghalalkan judi sukan kerana pertimbangan agama dan politik, Presiden Umno merangkap perdana menteri pula memberi jawapan di parlimen jika kerajaan memutuskan hendak menghalalkan judi sukan, lesen akan diberi kepada Ascot Sports.
Gegak gempita reaksi rakyat. Sudahlah Umno secara unilateral membuat keputusan mengharamkan judi sukan dengan membelakangkan komponen BN lain, kini ada cita-cita untuk menghalalkannya kembali.
Apabila rasa tersudut dengan isu itu, kenyataan pun dikeluarkan bahawa jawapan perdana menteri itu adalah satu kesilapan kakitangan perkhidmatan awam menyediakan jawapan di parlimen.
Hodoh benar gambaran prestasi kakitangan awam. Ini belum lagi mengambilkira cara mereka mengurus hal ehwal rakyat yang lain seperti mengatasi masalah kekurangan bekalan gula.
Wajarkah apabila tidak dapat memastikan bekalan barang kawalan itu kepada rakyat cukup, tindakan yang diambil ialah menempah iklan di radio dan televisyen dan berkempen bahawa gula tidak baik untuk kesihatan?
Rakyat tahu itu kerja Kementerian Kesihatan dan bukan kementerian yang memantau perdagangan dalam negeri! Tugas hakiki mereka ialah memastikan bekalan gula mencukupi. Sekali lagi itu menunjukkan ketidakcekapan pegawai kerajaan.
Yang menjadi persoalannya ialah, apakah jenis latihan yang perlu diberikan kepada kakitangan kerajaan agar prestasi mereka meningkat dan mutu khidmat lebih cekap?
Namun demi berlaku adil, persoalan yang lebih penting lagi dinilai ialah, adakah contoh-contoh itu gambaran sebenar berhubung mutu perkhidmatan dan kecekapan kakitangan awam?
Pihak penjawat awam pasti tidak bersetuju. Ada banyak sebab mengapa keadaan jadi begitu. Yang paling utama sekali ialah latihan dan didikan yang mereka terima sebelum disahkan dalam jawatan ialah memahami dan menghayati piagam “kami yang menurut perintah”.
Apa yang mereka lakukan meskipun kelihatan hodoh, bodoh dan seakan berseloroh adalah kerana mereka hanya “menurut perintah”. Perihal ini yang membimbangkan.
Meskipun akur yang natijah tindakan mereka yang “bermati-matian” menurut perintah mungkin tidak baik terhadap imej dan prestasi mereka, perintah dangkal tetap dilaksanakan juga!
Di satu segi mereka diperintah supaya belajar dan mengamalkan budaya Teknologi Komunikasi Maklumat (ICT). Maka kita lihat hasilnya perkhidmatan lebih pantas dan memuaskan di Jabatan Pendaftaran Negara, Jabatan Imigresen, Jabatan Pengangkutan Jalan.
Namun oleh kerana “menurut perintah” amalan ICT tidak boleh pula dilaksanakan dalam kerja pendaftaran automatik rakyat yang menggenapi umur 21 tahun sebagai pengundi!
Lantas, soal budaya “menurut perintah” inilah yang sering memberi gambaran serong terhadap mutu perkhidmatan kakitangan kerajaan. Jika perintah itu bodoh dan hodoh, maka hodoh dan bodohlah kakitangan kerajaan.
Soalan bodoh: siapakah yang sering mengeluarkan perintah hodoh dan bodoh ini? Rasanya kakitangan kanan Kementerian Dalam Negeri adalah cukup berpengalaman dan tahu bila hendak bermesyuarat dan membuat keputusan.
Namun dalam kes permit akhbar Pakatan Rakyat adakah kelemahan yang ketara akhir-akhir ini ditunjukkan oleh pegawai-pegawai berkenaan adalah kerana mereka menerima dan perlu melaksanakan perintah bodoh?
Begitu juga pegawai dan kakitangan kerajaan lain dalam isu bangunan parlimen baru dan lesen judi sukan; adakah mereka kelihatan bodoh dan hodoh kerana perintah yang diterima datang daripada pihak yang dangkal dan muflis fikiran?
Tidakkah boleh dikira sampai masanya piagam “menurut perintah” ini dikaji semula.
Atau, sememangnya ia sudah terlalu sebati dengan kakitangan kerajaan?
Atau, mungkinkah kakitangan awam terlalu takut untuk berubah kerana bimbang akan kehilangan keistimewaan dan juga sumber rezeki seumur hidup jika cuba berubah?
Atau, kakitangan kerajaan memang hanya Pak Turut?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan