Rabu, 28 Julai 2010

Tee Boon Hock nafi laporan The Star, pertimbang saman

Harakahdaily

KUALA LUMPUR: "Saya menolak semua tuduhan yang dilaporkan The Star yang mendakwa saya menyalahgunakan kuasa untuk memperkaya ahli keluarga saya sendiri," kata Ahli Majlis Perbandaran Klang (MPK) Tee Boon Hock pada satu sidang media hari ini.

Kenyataan tersebut dibuatnya bagi menafikan laporan muka depan akhbar The Star semalam, yang mendakwa Ahli majlis DAP itu menyalahgunakan surat dan cop rasmi exco untuk mengeluarkan surat sokongan bagi mendapatkan kontrak untuk kroni dan anggota keluarganya.

Menurut laporan akhbar itu juga Boon Hock telah memperoleh kontrak bernilai lebih RM1 juta untuk 20 syarikat daripada majlis itu sejak berkhidmat pada Julai 2008

"Saya akan berunding dengan peguam saya untuk menentukan sama ada saya perlu mengemukakan saman kepada The Star kerana laporan ini sangat merosakkan reputasi keluarga saya dan saya sendiri," katanya.

Beliau juga turut menafikan sama ada beliau sendiri mahupun keluarganya pernah menerima kontrak tunggal dari MPK seperti didakwa akhbar berkenaan.

Exco kerajaan Selangor Ronnie Liu juga menafikan membuat kenyataan kepada wartawan akhbar tersebut bahawa kepala surat pejabatnya disalahguna dan ahli majlis tersebut sedang disiasat oleh DAP.

Laporan The Star itu juga bercanggah dengan laporan muka surat N4 akhbar itu sendiri yang memtik Ronnie sebagai berkata: "Ada dugaan kuat bahawa ahli dewan yang digunakan kop surat saya untuk mempengaruhi dewan untuk mendapatkan kontrak, tapi aku meninggalkannya kepada pihak untuk menyiasat. "

Bahkan, kenyataan di halaman depan itu bertentangan dengan laporan sendiri Bintang pada N4 laman di mana saya dikutip berkata: "Ada pertuduhan kuat bahawa ahli dewan yang menggunakan kepala surat saya untuk mempengaruhi Majlis bagi mendapatkan kontrak, tapi saya meninggalkannya kepada parti untuk menyiasat".

"Saya juga bukan Timabalan Ketua DAP Selangor seperti dinyatakan dalam laporan akhbar tersebut," katanya lagi.

Ketua DAP Selangor Ean Yong Hian Wah pula berkata, DAP tidak akan ragu-ragu untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang melakukan perbuatan bertentangan dengan kepentingan awam.

"Kami tidak akan melindungi ahli dan pemimpin yang terlibat rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

"Perbezaan antara Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional adalah bahawa kita akan menyiasat dan mengambil tindakan pada yang didakwa jika terbukti bersalah, tapi Barisan Nasional akan melakukan semua yang mereka boleh untuk menyapu masalah ke bawah karpet," katanya.

Tiada ulasan: