Selasa, 1 Mac 2016

Proton eksport 1,000 unit Preve ke Chile tahun ini

ANTARAPOS.COM

 
Post Pic
 
 
SUBANG JAYA: Proton Holdings Bhd (Proton) memasuki semula pasaran Chile selepas eksport terakhirnya ke negara itu membabitkan model Proton Wira pada 1998.
 
Bagi pasaran Chile, sebanyak 50 unit kumpulan pertama Proton Preve pemanduan sebelah kiri (LHD) akan dieksport ke San Atonio, Chile daripada 1,000 kereta yang akan dijual di negara berkenaan tahun ini.
 
Kereta Proton akan dijual menerusi anak syarikat Kaufman Group, Andes Motor sebagai pengedar bagi Chile yang menandatangani Perjanjian Pengedar bersama Proton pada 1 Julai tahun lalu.
 
Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Datuk Abdul Harith Abdullah, berkata rancangan eksport semula ke Chile bermula apabila Malaysia memeterai Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) dengan negara itu pada Februari 2012.
 
"PROTON menikmati pengecualian duti import sebanyak enam peratus menerusi inisiatif FTA Malaysia-Chile. Ia memberi peluang kepada kami untuk mengenal pasti pasaran berpotensi bagi kenderaan LHD," katanya pada majlis perasmian pelepasan kumpulan pertama Proton Preve ke Chile di sini, sebentar tadi.
 
Ia disempurnakan Pengerusi Proton, Tun Dr Mahathir Mohamad.
 
 

Tiada ulasan: