Khamis, 17 Mac 2016

Pemuda PKR dibelasah pertahan papan tanda bebaskan Anwar

MALAYSIA DATELINE


Pergelutan berlaku antara Rozan Azen (kiri) dan sekumpulan samseng di Ampang semalam.Pergelutan berlaku antara Rozan Azen (kiri) dan sekumpulan samseng di Ampang semalam.



Angkatan Muda Keadilan (AMK) mengecam keras tindakan samseng sekumpulan pemimpin Umno ang diketuai Ketua Umno Bahagian Sungai Besar Jamal Md Yunos dan Exco Pemuda Umno Armand Azhar di Ampang semalam sehingga menyebabkan ahlinya dibelasah kerana mempertahankan papan tanda bebaskan Anwar.

Menurut Setiausaha AMK Chang Lih Kang, kumpulan pemuda samseng yang diketuai Jamal dan Armand telah melakukan vandalisme dengan melekat sekeping kain rentang di atas papan tanda milik kerajaan tempatan.

"Mereka juga telah mengasari saudara Rozan Azen Mat Rasip, pegawai kepada Ahli Parlimen Batu, yang cuba menghalang perbuatan jenayah mereka," katanya kesal dengan tindakan kasar terhadap Rozan yang cuba mempertahankan papan tanda itu.

Chang menambah, selepas melakukan vandalisme, Armand telah mengulangi ancaman yang dibuat Jamal untuk membakar papan-papan tanda kempen 'Bebaskan Anwar' sekiranya gambar Datuk Seri Anwar Ibrahim yang terpapar di papan-papan tanda tersebut tidak diturunkan dalam tempoh tujuh hari.

"Kedua-dua pemimpin Umno ini jelas telah menyalahi undang-undang dengan melakukan kesalahan 'menakutkan secara jenayah' (criminal intimidation)," tegasnya.

AMK ujar Chang memandang serius perkembangan kes ini dan yakin tindakan itu dilakukan sebagai sandiwara mengaburi mata rakyat daripada skandal yang dikaitkan dengan Presiden Umno.

Sehubungan itu, beliau menggesa pihak polis segera mengambil tindakan terhadap Jamal dan Armand yang secara jelas telah melakukan beberapa kesalahan jenayah.

"Pihak polis harus menahan mereka dengan serta-merta. Kegagalan pihak polis untuk mengambil tindakan akan menyebabkan rakyat kehilangan kepercayaan terhadap institusi penguatkuasa ini.

"AMK akan terus memantau perkembangan kes ini dan akan memastikan orang yang bersalah dihadap ke muka pengadilan," tegas beliau.

Jamal (kiri) dan seorang pemuda samseng menggantung sepanduk di papan tanda bebaskan Anwar. Foto MalaysiakiniJamal (kiri) dan seorang pemuda samseng menggantung sepanduk di papan tanda bebaskan Anwar. Foto Malaysiakini 

Tiada ulasan: