Rabu, 2 Mac 2016

'Kami undur jika rundingan ke atas Sabah dimulakan'

SINAR HARIAN


'Kami undur jika rundingan ke atas Sabah dimulakan'


KOTA KINABALU - Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu hari ini diberitahu penceroboh Kampung Tanduo di Lahad Datu akan berundur dari kampung itu jika kerajaan membuat perjanjian secara bertulis untuk memulakan rundingan berhubung tuntutan ke atas Sabah.

Seorang tertuduh dalam kes itu, Datu Amir Bahar Hushin Kiram, 53, berkata perunding bagi kerajaan Malaysia, yang dikenalinya sebagai Datuk Hamid Bador, memberitahu ketua pencerobohan itu Datu Agbimuddin Kiram, bahawa rundingan berhubung tuntutan ke atas Sabah akan bermula sebaik sahaja Datu Agbimuddin dan pasukannya meninggalkan Kampung Tanduo dan pulang ke Filipina.

"Bapa saudara saya Datu Agbimuddin setuju untuk berundur, tetapi katanya dengan satu syarat iaitu Datuk Hamid Bador memberitahu perdana menteri supaya membuat perjanjian (rundingan berhubung tuntutan ke atas Sabah) secara bertulis," katanya.

Datu Amir Bahar, yang memberi keterangan dalam bahasa Inggeris, membela diri atas dua pertuduhan melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong dan menjadi anggota sebuah kumpulan pengganas, memilih untuk memberi keterangan dari tempat duduk saksi.  

Tertuduh berkata Datu Agbimuddin memberitahu pasukan perunding bahawa dia (Datu Agbimuddin) dan saudara kandungnya serta bapa mereka Sultan Punjungan Kiram, datang ke Sabah pada awal 1970-an atas jemputan Ketua Menteri ketika itu, Tun Mustapha Datu Harun. Mereka berbincang tentang tuntutan ke atas Sabah dengan Perdana Menteri pertama Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.

Katanya Datu Agbimuddin turut mengimbas kenangan semasa dia tinggal di negeri ini bagi tempoh yang panjang, malah dilantik sebagai penolong pegawai daerah Kudat, namun tiada penyelesaian dibuat berhubung tuntutan kesultanan Sulu ke atas Sabah.

Selepas mendengar penjelasan Datu Agbimuddin itu, Datu Amir Bahar berkata Datuk Hamid Bador menjawab dengan berkata permintaan Datu Agbimuddin itu akan disampaikan kepada perdana menteri sekarang.

Selesai rundingan itu, tertuduh berkata bapa saudaranya memanggilnya ke sebuah bilik di rumah itu, tempat rundingan diadakan.

"Selepas pertemuan (rundingan) itu ditangguhkan, saya dipanggil oleh bapa saudara saya Datu Agbimuddin masuk ke bilik dan dia menasihati saya supaya meyakinkan orang kami agar menimbulkan masalah di Semporna.

"Saya memberitahunya saya menghormati beliau sebagai bapa saudara saya, tetapi saya mesti menghormati keputusan bapa supaya saya tidak melibatkan diri dalam perkara yang membabitkan pihak berkuasa Malaysia," katanya.

Datu Amir Bahar berkata ini membangkitkan kemarahan Datu Agbimuddin yang memberitahunya: "Tiada siapa pun yang boleh mengarah saya, walaupun bapa kamu (Sultan Esmail Kiram) dan abang sulung saya Sultan Jamalul Kiram III".

Menjawab soalan peguam Majnah Abdillah, tertuduh berkata sepupu bapanya, Datu Naufal, yang turut menyertai pasukan rundingan bersama Datu Amir Bahar ke Kampung Tanduo, berada di dalam bilik bersama-sama orang Datu Agbimuddin yang dikenali sebagai Haji Musa.

Beliau berkata Datuk Hamid Bador dan seorang lagi pegawai polis yang dikenali tertuduh sebagai ACP Zulkifli, duduk di sebuah bilik terbuka di rumah berkenaan.

Datu Amir Bahar berkata semasa mereka berada di Felda Sahabat 16 selepas meninggalkan Kampung Tanduo, beliau berjabat tangan dengan ACP Zulkifli yang memintanya supaya meninggalkan Sabah bersama isterinya dan pulang ke Filipina atau berdepan risiko ditangkap polis.

"Saya berasa terkejut cara dia bercakap dengan saya. Dia sangat marah," kata tertuduh.

Tertuduh berkata sebaik tiba di tempat tinggalnya di Semporna, dia cuba mengatur urusan mencari sebuah bot untuk membawanya dan isteri ke Filipina, tetapi gagal apabila orang ramai mendapat tahu dia seorang putera sultan.

Datu Amir Bahar memberitahu mahkamah bahawa hubungan antara bapanya dan Datu Agbimuddin menjadi dingin ekoran perbezaan dalam cara mereka untuk menuntut Sabah, dengan Sultan Esmail menyukai pendekatan secara damai manakala Datu Agbimuddin pula memilih cara agresif.

"Bapa saya selalu nasihatkan beliau bahawa kita mesti sabar untuk berunding dengan kerajaan Malaysia. Jika kita mengambil pendekatan agresif dengan melancarkan perang ke atas Malaysia, apabila ia berlaku, mangsanya adalah orang awam," katanya.

Ketika Majnah bertanya kenapa Datu Amir Bahar terbabit dalam membantu polis berunding dengan Datu Agbimuddin, tertuduh berkata polis sebenarnya meminta bantuan bapanya, yang bersedia melakukan perjalanan dari Filipina, tetapi dihalang oleh Sultan Jamalul Kiram III yang menegaskan bahawa beliau adalah Sultan Sulu sah dan merupakan orang yang sepatutnya pergi.

"Bapa saya tidak pergi kerana untuk ke Malaysia, perlu ada wakil dari pejabat presiden Filipina sebagai pencelah dalam rundingan yang akan diadakan.

"Tetapi nampaknya Sultan Jamalul menegaskan beliaulah yang sepatutnya pergi, bagaimanapun pihak berkuasa Malaysia tidak suka berurusan dengannya," kata tertuduh dan menambah, bapanya sebaliknya menyerahkan tanggungjawab rundingan itu kepadanya.

Datu Amir Bahar memberitahu mahkamah dia datang ke Sabah secara sah pada September 2012 untuk mengatur perjalanan bapanya ke negeri ini memandangkan dia mahu berjumpa ACP Zulkifli di Kota Kinabalu untuk membincangkan tuntutan ke atas Sabah.

Tiga belas warga Filipina dan seorang lelaki tempatan membela diri di hadapan Hakim Stephen Chung di Jabatan Penjara Sabah terhadap beberapa kesalahan yang didakwa dilakukan antara 12 Feb dan 10 April 2013.  

Ada antara tertuduh yang berdepan satu hingga beberapa pertuduhan menjadi anggota kumpulan pengganas dan melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong.

Beberapa orang daripada mereka didakwa secara sukarela melindungi individu yang mereka tahu menjadi anggota kumpulan pengganas, atau merekrut anggota atau memberi sokongan kepada sebuah kumpulan pengganas.   

Perbicaraan bersambung esok. - Bernama

Tiada ulasan: