Ahad, 10 Mac 2013

PR batal roboh Pasar Payang jika diberi mandat

Khairul Azlam Mohamad,




KUALA TERENGGANU: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, berkata Pasar Besar Kedai Payang merupakan Seni Warisan Sejarah Negeri Terengganu yang perlu dipertahankan oleh rakyat.
 
Beliau turut memberi jaminan awal kepada rakyat jika kerajaan Pakatan Rakyat dan PAS diberi mandat pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, cadangan meroboh pasar tersebut akan dibatalkan.

“Kita bukan menentang pembangunan dan kemajuan yang hendak dibawa tetapi tidak bersetuju warisan seni kita (Terengganu) dihapuskan, hilang identitinegeri Terengganu Darul Iman.

“Saya beri jaminan kepada tuan-tuan jika PAS dan kerajaan Pakatan Rakyat diberi semula mandat memerintah pada PRU13 ini, kita akan batalkan perjanjian dan cadangan roboh pasar dan buat hotel,” tegasnya yang juga Penolng Setiausaha Agung PAS.

Menurutnya, jika seni warisan itu mahu dipertahankan maka kerajaan Umno BN wajib dijatuhkan pada pilihan raya akan datang.

Sejumlah 39 buah badan bukan kerajaan (NGO) bersama hampir 1,000 peniaga di Pasar Besar Kedai Payang berhimpun di pekarangan Bazar Warisan Pasar Payang, di sini bagi membantah cadangan kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) Terengganu mahu merobohkan pasar tersebut.

Tiada ulasan: