Ahad, 31 Mac 2013

MB Kedah: Calon Pas biar jadi kejutan

ROSLINDA HASHIM

AZIZAN
AZIZAN 
 
ALOR SETAR - Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak tidak berhasrat membuat pengumuman awal calon-calon Pas yang akan bertanding di negeri itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Katanya, beliau mahu membuat kejutan pada hari pengumuman kelak.

“Kenapa harus saya umumkan lebih awal. Biar ia jadi kejutan,” kata beliau pada sidang media selepas majlis penyampaian watikah pelantikan ahli-ahli Lembaga Rayuan Negeri Kedah (2013), hari ini.

Azizan yang juga Pesuruhjaya Pas Kedah berkata, perkara itu tidak perlu dibuat tergesa-gesa, selagi pihaknya belum mendapat arahan pusat.

“Selepas senarai calon Kedah sudah dimuktamadkan di peringkat pusat, baru saya akan umumkan. Selagi belum mendapat perkenan pusat, saya tak akan umum,” katanya.

Menurutnya, walaupun bahang PRU13 semakin terasa, namun semua pihak harus bersabar dan menunggu waktu sesuai untuk pengumuman senarai calon.

“Tunggu kejap, macam mana pun sekarang dah sarat mengandung, sama ada bayi lelaki atau perempuan, tunggu lahir dahulu. Selepas itu, tahu lah kita nak letak nama apa, bertengkar sekarang buat apa,” katanya bersahaja.

Azizan lebih selesa merahsiakan nama-nama calon di negeri ini berbanding pendekatan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang memilih mengumumkan nama calon ketika siri jelajah ke seluruh negeri melalui ceramah politik.

Pada PRU2008, Pakatan Rakyat (PR) Kedah menguasai 11 daripada 15 kerusi parlimen di mana enam kerusi dimenangi Pas dan lima oleh PKR.

Di peringkat 36 kerusi Dun, PR Kedah mewaklili 20 kerusi iaitu 16 dikuasai Pas, tiga milik PKR dan DAP (satu).

Dua kerusi diwakili Adun Bebas, yang sebelum ini merupakan anggota PKR manakala Barisan Nasional (BN) menguasai 14 kerusi.

Tiada ulasan: