Jumaat, 29 Mac 2013

Charles : Umno-BN Didakwa Daftar Rakyat Tinggal Di luar Negara Sebagai Pengundi


SPR 01

KLANG : Umno-BN didakwa terlibat dalam kegiatan mendaftarkan rakyat Malaysia yang berada di luar negara sebagai pengundi demi memastikan parti itu terus berkuasa sebagai kerajaan di negara ini.

Berikutan situasi itu Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago mempersoalkan kredibiliti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai badan bebas apabila mendedahkan kes penduduk Klang yang menetap di luar negara seperti  United Kingdom; Ireland dan Australia yang nama mereka didaftar tanpa pengetahuan.

Yang menghairankan, katanya, bagaimana maklumat seseorang rakyat itu diperolehi dan boleh didaftarkan sebagai pengundi tanpa kebenaran.

“SPR sebagai badan yang mengendalikan pilihan raya perlu bersikap adil dengan menjalankan siasatan dalaman berhubung perkara ini dan membuat laporan polis terhadap pihak terlibat.

“Apa yang menghairankan ia melibatkan Umno-BN kerana informasi diterima bagi pendaftaran Dinesh a/l Siva Kumar, 32, dibuat oleh Penolong Pendaftar Umno, Hishamuddin Kassim. Bagaimana perkara ini boleh berlaku? Siapa yang menandatangani borang pendaftarannya?

“Ia juga seolah-olah mengaitkan pihak Imigresen, SPR dan Umno-BN dalam komplot ini,” katanya dalam sidang media di sini hari ini.

SPR 02

Bapa Dinesh, K Siva Kumar, 64, menjelaskan dia terkejut apabila mendapati anaknya didaftarkan sebagai pemilih untuk mengundi bagi pilihan raya di dalam negara.

Katanya, anaknya bertugas sebagai jurutera dan menetap di United Kingdom lebih 10 tahun tidak pernah mendaftar diri sebagai pengundi atau mewakilkan seseorang untuk tujuan berkenaan.

“Saya  membuat laporan polis pada 31 Januari lalu tetapi apa yang mengecewakan ialah SPR yang tidak bekerjasama dalam perkara ini.

“Menerusi emel, SPR hanya menyatakan pendaftaran anak saya dibuat pada 7 Mac 2012 oleh Hishamuddin yang kemudiannya ditamatkan perkhidmatan pada 27 April 2012 atas beberapa kesilapan pendaftaran dilakukan.

“SPR dilihat melindungi Hishamuddin dan Umno-BN apabila tidak menjawab beberapa emel saya iaitu 18, 19, 21 dan 26 Mac lalu,” katanya mengenai aduan dibuat kepada SPR Selangor.

SPR 03

Tiada ulasan: