Jumaat, 29 Mac 2013

Bekas Ketua Pemuda Umno Gua Musang sertai PAS

M Faqih,


GUA MUSANG: Ketika Datuk Seri Najib Razak masih lagi terkial-kial mengumumkan pembubaran parlimen, seorang lagi bekas ketua pemuda Umno bahagian meninggalkan parti itu.

Abd Aziz Awang, 55 melengkapkan senarai tiga bekas ketua pemuda Umno bahagian di Kelantan berhijrah daripada Umno.

Sebelum ini bekas Ketua Pemuda Umno Kelantan, Dr Zaiyadi Awang Noh dan bekas Ketua Pemuda Umno Bachok, Zulkifli Zakaria memulakan penghijrahan selepas lama berada Umno.

Abd Aziz mengetuai Pergerakan Pemuda Umno Gua Musang selama dua penggal, pernah juga dilantik Ketua Penerangan Pemuda Umno Kelantan.

Beliau mengambil langkah meninggalkan Umno selepas melihat parti Melayu itu tidak mampu lagi memakmurkan rakyat, di samping kepemimpinannya semakin lemah.

“Saya menerajui Pemuda Umno Gua Musang ketika era Saufi Deraman dan Tengku Razaleigh Hamzah menjadi ketua bahagian.

“Ketika penggal pertama saya menewaskan Adun Galas sekarang, Abdul Aziz Yusof dalam pertandingan tiga penjuru. Ketika itu saya masih ingat Aziz hanya dapat 11 undi.

“Kemudian selepas Tengku Razaleigh membubarkan Semangat 46 dan menyertai Umno secara beramai-ramai menyebabkan Umno Gua Musang semakin kuat,” katanya di sini.

Ketika itu beliau juga bertugas sebagai Penolong Pegawai Tadbir Kesedar dan pernah berkhidmat sebagai Pengurus Rancangan Pembangunan Kampung Baru di Manek Urai.

Bagaimanapun pada 1997 berhenti dengan Kesedar bagi memberi tumpuan kepada perniagaan.

Abd Aziz juga berkata, beliau mengambil langkah meninggalkan Umno selepas melihat pemimpin parti itu sekarang tidak mampu lagi membela agama Islam.

“Biar pun mereka bercakap mahu mendaulatkan Islam, namun dari segi tindak tanduk tidak mencerminkan ke arah itu.

“Banyak perkara mungkar dibiarkan begitu sahaja. Malah pengurusan ekonomi negara semakin lemah. Hari ini amat malang sekali rakyat Malaysia diketuai seorang perdana menteri yang tiada karisma.

“Banyak isu yang berlaku sekarang tidak mampu ditangani Presiden Umno. Sebab itulah beliau teragak-agak membubarkan parlimen biar pun sudah melebihi lima tahun mandat diberi rakyat,” katanya yang menyertai PAS baru-baru ini.

Menurutnya juga lebih ramai lagi ahli dan penyokong Umno di Gua Musang dijangka mengambil langkah serupa meninggalkan parti itu dalam masa terdekat ini.

Tiada ulasan: