Ahad, 24 Mac 2013

Batal Pelaburan : Isa Perlu Tunjuk Bukti, Jangan Cakap Kosong


MB Fitnah Beli Lembu Korban 03

SHAH ALAM: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menjemput Adun Batang Kali, Datuk Isa Abu Kassim menyatakan dengan tepat industri dan nama syarikat yang membatalkan pelaburan mereka akibat birokrasi Kerajaan Negeri dan masalah bekalan air di negeri ini.

Ini kerana menurut Abdul Khalid, setakat ini hanya terdapat satu projek di Majlis Perbandaran Ampang Jaya yang masih tertangguh untuk mendapat perakuan dari Syabas atas alasan kekhuatiran tidak mencukupi air jika projek tersebut diteruskan.

Manakala kesemua Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) lain pula mengesahkan tiada sebarang projek pembangunan samada projek industri atau perumahan yang ditolak atau tertangguh akibat kekurangan air.
Justeru, Isa sewajarnya bersikap lebih profesional, bertanggungjawab dan bukan bercakap kosong tanpa fakta jelas dalam mengeluarkan sesuatu tuduhan terhadap Kerajaan Negeri.

“Dakwaan Isa itu jelas mahu mencemarkan nama baik Kerajaan Negeri dan seluruh kakitangan awam negeri ini yang berkerja keras bagi memastikan Selangor kekal sebagai destinasi nombor satu pelaburan.
“Saya sebenarnya tidak mengharapkan Isa untuk berperanan dalam membantu menarik pelabur ke Selangor.

“Namun demikian sebagai pemimpin masyarakat negeri ini, saya tidak menyangka Isa sanggup memburukkan Negeri Selangor dengan tujuan menakutkan pelabur melabur di negeri ini,” kata Abdul Khalid dalam satu kenyataan media.

Menurut Abdul Khalid statistik yang dikeluarkan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) bagi 2012 menunjukkan Selangor mencatatkan jumlah bilangan projek tertinggi dengan 252 projek iaitu sebanyak 31 peratus dari Jumlah keseluruhan projek yang diluluskan di Malaysia.

Projek tersebut merangkumi 156 projek baru dengan nilai pelaburan berjumlah RM 8,144,722,179 dan sebanyak 96 projek pembesaran dan pelbagai dengan nilai pelaburan sebanyak RM 3,590,095,756.

Tiada ulasan: