Jumaat, 16 November 2012

Ulama PAS tegas isu hudud

Posted by admin on November 16th, 2012
 

Kekecewaan yang dipendam oleh akar umbi PAS dalam hubungan terhadap rakan kongsi Pakatan Rakyat telah di nyatakan secara terbuka.Dewan Ulama menegaskan bahawa dalam menegakkan agenda hudud mereka bersedia mengeluarkan pemimpin yang “mengelirukan” ahli.

Ketua Dewan Datuk Harun Taib mengisytiharkan bahawa PAS akan berpegang teguh pada rancangannya untuk melaksanakan undang-undang hudud walaupun menerima pandangan yang bertentangan dari luar parti.

Beliau berkata Dewan Undangan Negeri mempunyai peranan menangani kekeliruan di kalangan ahli-ahli baru yang mana mempercayai bahawa hudud bukan satu perkara yang perlu dibincangkan dalam Pakatan.

“Ada yang keliru, mereka merasakan masa sekarang tidak sesuai untuk pelaksanaan hudud kerana Malaysia sebuah negara berbilang kaum.

“Ini berlaku kerana ahli-ahli yang gagal memahami Tarbiyah usaha parti (memupuk dan pengukuhan),” kata Harun ketika merasmikan perhimpunan agung Dewan Ulama di sini, Khamis.

Ucapan beliau dibacakan oleh Dewan Undangan Negeri naib ketua Dr Mahfudz Mohamad.

Harun berkata memperjuangkan hudud adalah sebahagian daripada agenda parti untuk dilaksanakan di negara ini.

“Jenayah utama seperti kecurian, rompakan dan seks haram menjadi masalah yang serius mempengaruhi rakyat. hudud mesti dilaksanakan untuk menyelesaikannya, “katanya.

Kemudian, pada sidang akhbar, Harun menegaskan bahawa PAS akan memastikan bahawa hudud akan dilaksanakan jika mereka diberi mandat untuk memerintah negara.

Menurut beliau, Pakatan telah bersetuju bahawa bukan sahaja hudud tetapi juga undang-undang Syariah akan dilaksanakan jika PAS mempunyai majoriti di Parlimen.

Harun berkata Pengerusi DAP Karpal Singh menentang hudud kerana kegagalan untuk menghadiri dialog yang dianjurkan oleh PAS.

Mengenai laporan akhbar bahawa Mufti Perak Datuk Seri Harussani Zakaria telah meminta Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar untuk bertaubat dalam kenyataan beliau berhubung kebebasan beragama, Harun berkata bahawa Harussani perlu bertaubat untuk tidak menyokong perjuangan Islam.

Sayap Belia juga menyokong hudud dan menyandarkan sokongan kepada kepimpinan ulama dan meminta PAS untuk menunjangi kepimpinan Pakatan Rakyat.

Perwakilan Johor, Mohd Faizal Khalid mengkritik kepimpinan Belia kerana gagal untuk bercakap menentang pemimpin Pakatan yang melakukan kesalahan.

“Sayap sepatutnya menjadi sebuah kumpulan tekanan yang menyokong untuk perubahan tetapi kita tidak mendengar sebarang kritikan dari mereka menentang kerajaan Pakatan,” katanya ketika membahaskan ucaptama Ketua Pemuda Nasrudin Hassan pada Muktamar, Khamis.

Perwakilan Pulau Pinang Hasbul Wizar berkata PAS harus menjadi parti dominan dalam Pakatan.

Perwakilan Selangor Sharhan Humaizi Halim berkata bahawa negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat perlu ditadbir mengikut model Islam.

Perwakilan Pahang Fadli Ibrahim berkata, kepimpinan ulama perlu dikekalkan kerana “mereka telah memainkan peranan penting dalam memastikan kemenangan besar dalam pilihan raya umum lalu”.

Beliau berkata bahawa “kuman, ular dan racun” harus disingkirkan dari parti.

Tiada ulasan: