Ahad, 4 November 2012

MCA cabar Pakatan jadikan hudud sebagai manifesto PRU 13




KUALA LUMPUR — Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek hari ini mencabar Pakatan Rakyat (PR) untuk meletakkan hudud dalam manifesto pilihan raya ke-13 mereka sekiranya benar menyokong perjuangan PAS dalam menegakkan hukum Islam.

Malah, pemimpin MCA itu juga sedia untuk menerima pelaksanaan hudud sekiranya rakyat negara ini bersedia menerima undang-undang Islam tersebut.

"Saya sebagai Presiden MCA ingin menegaskan bahawa MCA adalah sebuah parti yang mendokong prinsip demokrasi.

"Oleh itu, demi menghormati dan menjunjung prinsip demokrasi maka Pakatan Rakyat perlu meletak hudud versi PAS dalam manifesto mereka dalam pilihan raya yang akan datang (PRU 13).

"Seandainya ia diterima dan disokong oleh majoriti rakyat Malaysia maka MCA akan menghormati kehendak rakayat Malaysia," katanya dalam kenyataan hari ini.

Dr Chua (gambar) juga turut mencabar DAP untuk menyatakan pendirian mereka,  sama ada mereka bersama – sama MCA menentang pelaksanaan Hudud Versi PAS atau tidak.

"Sekiranya mereka menyatakan mereka tidak berkongsi pendirian yang sama dengan MCA dalam isu hudud versi PAS maka mereka perlu tampil memberitahu rakyat bahawa mereka menyokong pelaksanaan hudud versi PAS di negara kita.

"Diharapkan DAP tidak lari dan sembunyi daripada cabaran pendirian mereka dalam isu ini.
"Mereka hanya perlu menyatakan pendirian sokong atau tidak," cabar Dr Chua lagi.

Pemimpin MCA itu sebelum ini telah dikecam oleh PAS dan pemimpin pembangkang kerana mengeluarkan kenyataan keras berhubung pelaksanaan hudud di negara ini.

Beliau pernah mengeluarkan kenyataan 1.2 juta rakyat negara ini akan kehilangan pekerjaan sekiranya hudud dilaksanakan, dan negara yang melaksanakan hudud akan menjadi lebih korup.

Menjelaskan situasi itu, Dr Chua menjelaskan, MCA bangkit untuk menentang perjuangan Enakmen Hudud versi PAS, dan bukannya menghina agama Islam kerana tindakan MCA mempertikaikan perjuangan sesebuah parti politk ( PAS ) adalah berbeza dengan penentangan MCA terhadap sesuatu agama (Islam).

"Isu ini sebenarnya telah dipolitikkan dan diputar oleh pemimpin Pakatan Rakyat apabila mereka menganggap sesebuah parti politik ( PAS ) itu adalah agama Islam.

"Saya telah berbincang dengan Ustaz Fathul Bari dari Pertubuhan Ilmuan Malaysia dan tidak ada masalah bagi MCA untuk menerima penerangan dari beliau tentang hukum hudud berdasarkan sumber-sumber Islam yang sebenar," katanya lagi.

MCA juga tegas Dr Chua tidak pernah sekalipun melakukan sesuatu tindakan yang mengecam agama Islam dan pengamalannya di Malaysia.

"Sepertimana MCA menghormati agama-agama lain seperti Buddha, Kristian dan Hindu, MCA juga peka dan menghormati sensitiviti umat Islam negara ini, apatah lagi, Islam adalah agama rasmi persekutuan.

"Hal  ini terbukti dengan sokongan dan penerimaan MCA terhadap perlaksanaan rukun-rukun Islam di negara ini seperti pembinaan masjid-masjid, institusi Tabung Haji yang memudahkan umat Islam menunaikan haji, penubuhan dan implementasi pusat zakat dan kutipannya, pembinaan sekolah-sekolah Agama, perbankan Islam, penerapan dasar-dasar Islam dalam kerajaan dan yang paling utama.

"MCA tidak pernah menentang malah menyokong dan mendokong bahawa Islam adalah agama Persekutuan dengan agama-agama lain bebas diamalkan dengan aman dan damai seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia sejak Merdeka," tambahnya lagi.

Tiada ulasan: