Ahad, 11 November 2012

Guru Cemerlang Naik Gred41 Tanpa Perlu Hadir Temuduga Dengan Syarat….

 Staff Berita Semasa
 
Guru Cemerlang DG41 Guru Cemerlang Naik Gred41 Tanpa Perlu Hadir Temuduga Dengan Syarat....

Guru cemerlang : Ya….berita mengenai guru baru-baru yang diumumkan oleh Tan Sri Muhyiddin Yaasin sebenarnya keistimewaan yang diberikan diberikan kepada guru, guru besar, pengetua yang melanjutkan pelajaran samada sepenuh masa atau PJJ. Mereka-mereka ini dahulu lagi sudah ditemuduga untuk pengesahan jawatan.

Walaubagaimanapun, lantikan baru tetap kena menghadiri temuduga juga. 

Guru Cemerlang Ijazah Separuh Masa, PJJ, Boleh Naik Gred DG41 Tanpa Temuduga

SEREMBAN – Guru cemerlang, guru besar dan pentadbir cemerlang yang memperoleh ijazah sama ada secara separuh masa atau di bawah program Pengajian Jarak Jauh akan dilantik terus ke Gred DG41 tanpa perlu hadir temu duga.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengumumkan perkara itu semalam berkata, guru cemerlang berkenaan boleh memohon terus kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) untuk dikecualikan daripada proses temu duga.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran turut mengumumkan calon guru cemerlang pada tahap akademik dan ikhtisas selepas menamatkan pengajian, akan dilantik terus tanpa proses temu duga sebagai guru pelatih mulai tahun depan.

Pada bulan lepas beliau mengumumkan bahawa calon guru yang bakal dipilih ialah 30 peratus dalam kalangan mereka dengan keputusan 9A dan berminat dalam bidang perguruan.
Bagi kami, ini strategi merupakan antara strategi & usaha pihak kerajaan buat banyak insentif kepada kalangan guru untuk tujuan menarik lebih ramai pelajar cemerlang dalam pelajaran untuk menyertai profesion perguruan ini. Ini kerana kalangan pelajar cemerlang hari ini dilihat lebih berminat & cenderung dengan profesion lain seperti perubatan, kejuruteraan, farmasi, perundangan dan sebagainya.

Yang paling pentingnya, pelajar-pelajar di masa akan datang akan mendapat lebih ramai guru yang lebih berkualiti, cekal & bersemangat tinggi bagi mendidik anak bangsa kita bagi menghasilkan bakal “rakyat & pelajar yang ada kualiti” daripada kilang yang juga “berkualiti” (kalangan guru cemerlang)

Tiada ulasan: