Selasa, 21 Februari 2012

Soi Lek menggagalkan dirinya di dlm debat: Beliau tiada jawapan bagi orang Cina

K Suresh, Malaysia Chronicle


Walaupun perdebatan yang kononnya hebat baru sahaja dimeterai antara Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan Presiden MCA, Chua Soi Lek, dan jauh dari itu, mereka ini berterusan dengan tema tradisionalnya untuk menakut-nakutkan orang Cina bagi mengalah: di antaranya wang dan hudud.

Satu-satunya cara bagi orang Cina untuk mempercayai percakapan Chua adalah jika mereka tiba-tiba mengalami metamorfosis dan menjadi cukup mundur, dari segi kebijaksanaan, pada skala evolusi untuk menghalang mereka daripada melihat sendiri perkhidmatan pemimpin MCA, yang hipokrit.

Bukannya hendak menyerang hendap, tetapi tidak ada jaminan bahawa Chua boleh mengubah sikap beliau, dan tiba-tiba menjadi penanda aras untuk menjadi seorang yang setia dalam perkahwinan dan kepada masyarakat Cina. Bahkan, dia boleh memalukan isterinya sendiri di khalayak ramai dengan kes zina sedangkan seorang lelaki yang prihatin dan bertanggungjawab akan memilih untuk berhenti bagi menyelamatkan pasangannya dari kepedihan yang berterusan bagi dosa dan kesilapan sendiri.

Siapakah Chua untuk bercakap tentang hudud apabila dia tidak faham akan perlembagaan persekutuan

Pemimpin MCA tersebut bukannya pakar dalam undang-undang jenayah hudud atau Perlembagaan Persekutuan.

Untuk menerangkannya, pandangan MCA pada hudud hanyalah satu set pembohongan yang bermotifkan politik. Ini adalah isu rutin oleh pemimpin MCA dan diulangi banyak kali oleh media arus perdana untuk menyampaikan tanggapan awam bahawa masyarakat Cina bimbang dan cemas mengenai hudud, isu yang sebenarnya tidak wujud.

Perlembagaan Persekutuan adalah jelas dalam erti kata bahawa Malaysia adalah sebuah negara sekular walaupun Perkara 3 menyatakan bahawa Islam adalah agama bagi Persekutuan, tetapi begitu juga dengan agama-agama lain. Tidak terdapat dalam Perkara 3 bahawa Islam adalah agama rasmi atau agama negara. Di Sabah dan Sarawak, Islam bukanlah agama mana-mana bahagian Persekutuan, seperti yang digariskan oleh Perjanjian Malaysia 1963.

Chua juga menyokong salah anggap bahawa orang Cina percaya hanya satu perkara dan sanggup menerima apa-apa jenis penyalahgunaan untuk memberi tumpuan kepada kepercayaan bahawa: wang itu adalah perkara yang paling penting di dunia dan tiada apa-apa jua perkara lain, bahkan maruah, diambil kira.

Pendek kata, orang Cina perlu memberi tumpuan bagi membuat wang - dengan sebanyak yang mungkin dan menyokong Umno untuk mengendalikan politik, menurut Chua.

MCA bermati-matian ingin berkongsi kekayaan Umno

Apa yang terlupa disebutkan adalah hakikat bahawa tugas Chua adalah untuk mengumpul undi Cina bagi Umno sebagai balasan bagi saham, walaupun kecil, dari kekayaan Umno. Dari segi ini, Chua dan MCA bukannya lebih baik, dengan memberi tumpuan kepada membuat wang sebanyak mungkin untuk diri mereka sendiri, tidak kira apa balasan yang perlu dibayar oleh orang Cina dalam proses ketamakan mereka dan cita-cita yang tidak terkawal.

Ini adalah pendekatan yang sama yang mencemarkan nama yang digunakan oleh MIC dan parti-parti politik yang lain dalam sikap tunduk kepada Umno dalam Barisan Nasional. Politik jenis ini telah dilihat bukan sahaja dalam orang Cina dan India tetapi juga Dusun, Dayak, dan lain-lain pemimpin Sabah dan Sarawak yang menjual rakyat mereka terkunci, stok dan laras kepada Umno untuk 30 keping perak.

Masyarakat berbahasa Melayu tidak mendapat faedah juga, kemunculan Pas dan PKR adalah bukti keperluan alternatif - kerana Umno telah berubah menjadi sarang pencuri yang menghidangkan beberapa keluarga dengan menggadaikan negara.

Setiap cawangan Umno seolah-olah dimiliki, dikawal dan diurus oleh dinasti politik mini dan panglima perang dan tidak termasuk lain-lain daripada masyarakat berbahasa Melayu. Mereka tidak hirau, malam bertukar siang dan siang kepada malam dan mereka tidak berfikir tentang apa-apa kecuali menjual jiwa mereka hanya untuk terus berkuasa.

Ini adalah jenis politik yang Chua dan seumpamanya dalam MCA sokong dan berharap untuk mencontohi satu hari jika masyarakat cukup bodoh untuk mengundi mereka masuk ke pejabat awam.

Tiada lagi peluang bagi orang Cina

Orang Cina, orang lain juga, tidak lebih baik di bawah jenispolitik yang diamalkan oleh Umno. Orang-orang Cina tahu pihak mana bagi mereka.

Ia merupakan satu rahsia terbuka bahawa peluang untuk orang Cina dalam perniagaan, orang lain juga, untuk membuat wang, semakin dihalang di bawah Kerajaan Umno.

GLC, ibu kepada semua herotan ekonomi, bersalah bagi setengah permodalan pasaran saham dan menghalang orang Cina dari mana-mana sektor yang besar dan menguntungkan ekonomi.

Tiada apa yang boleh menjadi lebih oportunis daripada rompakan terang-terangan ini yang dilakukan oleh pemerintah elit.

GLC adalah sisihan kasar dan herotan Dasar Ekonomi Baru (1970-1990) yang berjanji, antara tiga rukun,

bahawa tidak akan ada pengenalan kaum - sebenarnya hanya golongan pemerintah elit dengan fungsi ekonomi dan tempat tinggal .

Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan berpendapat bahawa kepentingan sah kaum bukan Melayu akan dihormati.

Kerajaan tidak mempunyai urusan dan GLC adalah bukti yang paling jelas Kerajaan UMNO sejak bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad dan penggantinya sebagai kerajaan yang paling anti-Cina dan anti-orang di Malaysia.

Kebankrapan dan pasaran saham yang menjunam

Amaran Chua kepada orang Cina bahawa pasaran saham, antara lain, akan jatuh jika pembangkang mula berkuasa dan negara akan bankrap dalam masa yang singkat adalah tidak jujur.

Sebagai permulaan, adakah dia pekak, bisu dan buta kepada GLC yang bertindak sebagai peredam di pasaran saham tempatan? Sekian banyak daripada stok diikat sebenarnya tidak boleh bergerak dan ini mengurangkan peluang untuk membuat wang dalam pasaran saham.

Walaupun begitu, Kerajaan termasuk MCA, tidak perlu bimbang tentang orang Cina menguruskan wang mereka.

Masyarakat telah melakukan tanggungjawab yang jauh lebih baik dalam pengurusan wang daripada Kerajaan yang telah mantap meletakkan hutang kepada negara, terutama bagi generasi yang belum lahir, supaya golongan pemerintah elit boleh melindungi sarang mereka dari Perbendaharaan Awam. Skandal NFC Shahrizat Jalil merupakan contoh terbaik.

Jangan silap, pemimpin MCA sangat ingin untuk menjadi sebahagian daripada penipuan sedemikian, dan bersedia untuk menghadapi perang yang lain sebagai balasan untuk berkongsi harta rampasan jawatan. Orang-orang Cina yang melabur juga tahu pasaran saham mempunyai minda sendiri dan bertindak balas kepada sebarang situasi di mana wang boleh dibuat. Jika ada seseorang yang membuat wang, mesti ada orang lain yang tidak akan sama bernasib baik.

Walaupun dalam keadaan pasaran tinggi, terdapat saham yang terus menjatuh dan sebaliknya. Nasib pasaran saham tidak bergantung pada BN sahaja – jika mengetepikan GLC - tetapi pada pelbagai faktor termasuk faktor penting keyakinan semua pihak.

Jika wang meninggalkan pasaran saham, ia tidak akan berakhir di bawah tilam di kampung, tetapi akan mencari jalan kepada institusi kewangan dan pasaran forex, sama ada dalam negeri atau di luar negara, dan mencari jalan kembali ke pasaran saham tempatan.

Jadi hentikan pembohongan, tetapi mungkin itu adalah permintaan yang keterlaluan daripada MCA dan BN. Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: