Sabtu, 25 Februari 2012

Pencemaran Amonia di Sungai Semenyih Jejas Bekalan Air

Post Pic


ANTARA POS.COM


SHAH ALAM – Bekalan air di beberapa kawasan di Selangor terjejas setelah Loji Rawatan Air Sungai Semenyih terpaksa ditutup sementara kerana air daripada sungai itu dikesan mengandungi tahap amonia yang berlebihan dari pagi tadi.

Walaupun loji itu dibuka semula beberapa jam kemudian, paras kolam imbangan di loji itu masih belum stabil, menyebabkan gangguan bekalan air.

Kawasan yang terjejas ialah di sekitar Wilayah Hulu Langat terutamanya di Seksyen 1 dan Seksyen 3 Bandar Baru Bangi; Bandar Bukit Mahkota; dan Taman Dusun Jaya, Semenyih dan kawasan Sungai Merab di Wilayah Sepang, kata Pengarah Eksekutif, Bahagian Hal Ehwal Korporat Syabas, Abdul Halem Mat Som.
Halem berkata Konsortium Abass yang mengendalikan loji itu memaklumkan paras amonia adalah 7.0 PPM (Part Per Milion) berbanding paras normal, 1.5 PPM .

Pengarah Eksekutif, Bahagian Hal Ehwal Korporat, Abdul Halem Mat Som berkata pencemaran air mentah itu boleh menjejaskan bekalan untuk pengguna di Hulu Langat, Kuala Langat, Petaling dan Sepang.

"Jadi sekiranya keadaan ini berlarutan, maka beberapa kawasan akan mengalami tekanan air rendah atau pun gangguan bekalan air berjadual akan dijadualkanlah, " kata Halem.

" Jadi kawasannya begitu besar, sekiranya perkara ini berlarutan, ia akan menjejaskan banyak kawasan lain dan berkemungkinan akan menjejaskan 1.3 juta penduduk di kawasan itu tadi," katanya kepada Antarapos.com.

Tiada ulasan: