Khamis, 16 Februari 2012

Orang Dayak di Sarawak tidak peduli sama ada Taib pergi atau mati dalam jawatan

K Suresh, Malaysia Chronicle


Selain daripada beberapa orang Dayak intelektual yang tinggal dalam suasa selesa di bandar, majoriti besar Dayak di Sarawak tidak peduli akan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud, seorang Muslim generasi kedua dari masyarakat Dayak Melanau yang minoriti. Taib adalah cucu kepada seorang yang beragama Kristian.

Apa yang dibimbangkan oleh masyarakat Dayak adalah keluarga Taib akan merampas tanah NCR dengan menggunakan apa jua alasan sepertimana yang dilakukan oleh UMNO di Sabah untuk mengubah demografi mereka; atau mana-mana parti politik arii Semenanjung Malaysia (atau Malaya),terutamanya Umno, tidak cuba untuk mendapatkan perwakilan dalam Dewan Undangan Negeri di Sarawak bagi pihak mereka.

Masyarakat Dayak takut akan apa yang berlaku kepada masyarakat Dusun - termasuk Kadazan atau bandar Dusun dan Murut di negara jiran Sabah akan berlaku juga pada mereka.

Masyarakat Dayak bertekad untuk mengelakkan tanah NCR mereka jatuh ke tangan syarikat-syarikat Malaysia dari Semenanjung.

Mereka juga tidak mahu melihat pembinaan masjid di kawasan mereka dan mereka pasti tidak mahu membenarkan ahli-ahli komuniti mereka berkahwin dengan orang Islam - sering kali akibat perbuatan rogol - untuk mengambil kesempatan untuk tinggal di kampung-kampung tradisional mereka.

Sebenarnya, orang Dayak tidak mahu Sarawak berada dalam Malaysia yang mereka rasakan dikuasai oleh Kerajaan Persekutuan Melayu, tetapi itu cerita lain. Mereka menyedari bahawa sumber minyak dan gas dan hasil lain adalah milik mereka jika Sarawak tidak berada dalam Malaysia. Sementara itu, mereka suka kepada orang Cina menolak Kerajaan Persekutuan dan Semenanjung Malaysia umpama wabak, dan tidak mahu ada kena-mengena dengan mereka walau sedikit pun.

Lebih baik biar dia mati semasa memerintah

Taib telah berkuasa selama lebih daripada tiga dekad dan ia membuatkan orang Dayak terasa ingin hendak melihatnya turun dari jawatan nampaknya dia tidak mempunyai masa yang lama lagi untuk bertugas dan mereka juga menganggap bahawa dia mahu memegang jawatan itu sehingga mati.

Suatu masa dahulu, orang Dayak menyokong orang Melayu dalam usaha untuk menggulingkan Taib. Itu berlaku pada tahun 1987, digelar ‘Peristiwa Ming Court’ oleh Taib. Ming Court yang terletak di Jalan Ampang di Kuala Lumpur adalah hotel di mana ahli Dewan Undangan Negeri yang terdiri dari orang Dayak dan Melayu berkumpul untuk merancang mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Taib. Malangnya, mereka telah dipujuk oleh ibu bapa saudara Taib yang juga mantan Ketua Menteri, Abdul Rahman Yaakub, bahawa dia dapat mendapatkan kemenangan.

Rahman mengkhianati mereka dan Taib menghalang inisiatif untuk mengadakan pilihan raya yang disokong oleh Parti yang kononnya berbilang kaum tetapi berasaskan kaum Cina yang dikuasai (SUPP) Parti Bersatu Rakyat Sarawak. Hari ini, Taib juga telah jmenjadi racun kepada orang Cina dan SUPP, kerana telah menipu mereka.

Mereka yang mahu Taib keluar

Oleh itu, sebahagian besar SUPP - kecuali beberapa kumpulan-kumpulan kecil Melayu yang mengintai jawatan Ketua Menteri benar-benar ingin untuk menjatuhkan Taib, yang telah berjaya mendapat sokongan kaum Dayak untuk berdiri di belakang mereka.

Dayak, tidak seperti orang Melayu, bersetuju dengan Taib bahawa “SUPP cemburu akan Bumiputera yang berjaya dalam perniagaan, walau dengan apa cara jua sekalipun, waima seperti mereka juga". Bagi kaum Dayak, apa yang teruk lagi adalah SUPP, seperti keluarga Taib mendapat habuan dari setiap perniagaan di Sarawak - hanya boleh menjadi baik bagi mereka walaupun mereka tidak langsung memberi manfaat. SUPP yang "berkuasa” untuk terpaksa melakukan banyak pengorbanan kerana terpaksa membiarkan Taib menguasai mereka dan juga untuk seberapa lama yang boleh.

Kaum Dayak Sarawak tidak anti-Cina atau cemburu akan masyarakat yang menguasai bisnes, tidak seperti obsesi Umno yang dipimpin masyarakat berbahasa Melayu di Semenanjung Malaysia bersama orang Cina. Ideologi politik Umno adalah "cemburukan orang Cina dalam perniagaan, dan cemburukan orang Cina secara umumnya".

Walaupun begitu, kaum Dayak tahu bahawa SUPP telah menghalang mereka dari berkuasa apabila bersekongkol dengan ahli politik yang beragama Islam daripada masyarakat Melanau yang menguasai politik di Sarawak. Jika tidak kerana SUPP, Stephen Kalong Ningkan akan dapat berkhidmat dengan lebih lama sebagai Ketua Menteri Sarawak dan Parti Kebangsaan Sarawak (Snap) dan Bumiputera bukan Islam akan memerintah Sarawak, seorang demi seorang, sebagai Ketua Menteri.

Walaupun Dayak di Sarawak tidak semuanya anti-China seperti pemimpin Umno Melayu yang bersifat perkauman di Semenanjung Malaysia SUPP juga telah melakukan segala yang mungkin untuk membiarkan kaum Dayak terkebelakang dan juga menghina mereka sehingga ke hari ini.

Oleh itu, tiada simpati buat SUPP di kalangan Dayak.

Jadi, agak menghairankan apabila kaum Dayak telah tidak berubah sepenuhnya menjadi anti-Cina seperti Umno Melayu di Semenanjung Malaysia. Ini membuktikan kaum Dayak agak demokratik dan tidak memusuhi saingan politik mereka.

Tanah NCR

Satu lagi sebab kaum Dayak tidak menyokong dan sepakat denagn SUPP adalah kerana tanah NCR.

Dari dahulu lagi SUPP telah terlibat dalam operasi merampas tanah orang Dayak. Kebanyakan masa, mereka telah berjaya untuk melakukan ini dengan bersekongkol dengan kerajaan negeri, Taib khususnya. Kerana Taib juga secara pantas pemimpin dan ahli-ahli SUPP memegang beberapa tanah utama di Sarawak dan ini adalah rompakan secara besar-besaran yang perlu ditangani dan dikembalikan pada mereka pada masa yang akan datang.

SUPP tidak boleh berfikir bahawa mereka akan dapat terlepas dengan senangnya setelah merampas tanah NCR.

Pandangan yang berbeza bagi orang Dayak

Jika semua ahli dewan undangan negeri Dayak bersatu menentang parti, mereka akan membawa impak yang kuat kerana mereka mewakili sebahagian besar populasi di Sarawak.

Sekarang, hampir semua parti politik di Sarawak mempunyai ramai ahli berbangsa Dayak. Ini telah menjadikan mereka lebih tersusun dari segi akar umbi politik dalam komuniti mereka dan sekaligus boleh memastikan bahawa mereka akan lebih stabil di dalam komuniti mereka.

Berkontras dengan orang Dayak, orang Melayu lemah dari segi politik kerana mereka hanya diwakili oleh Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB).

Sama juga dengan orang Cina yang baru-baru ini memilih DAP, yang telah mula muak dengan Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) yang hampir musnah dalam masyarakat mereka sendiri. Supp baru-baru ini memilih seorang Dayak, Richard Riot, sebagai Timbalan Presiden buat kali pertama sejak kebanyakan penggubal undang-undang yang ada pada hari ini adalah daripada komuniti itu.

Jadi, orang Dayak punya perkara yang lebih penting untuk difikirkan daripada untuk bersama-sama SUPP dan orang Melayu yang ingin menghapuskan Taib.

Malah jika Taib kuasa dengan lebih lama, ia akan menjadi lebih baik untuk politik orang Dayak, kerana semua menjadi teruk buat kaum-kaum lain di negeri ini apabila Taib akhirnya pergi. Keadilan akan terserlah! Kejayaan hanya boleh datang dari kemusnahan.

Adalah tidak mungkin orang Dayak akan bersekongkol dalam sebarang cubaan oleh Taib dan Rahman untuk menjayakan sebuah dinasti politik selama-lamanya kerana golongan intelektual dalam masyarakat akan menentang sebarang langkah itu dengan apa cara sekalipun.

Ini termasuk membuat pakatan dengan Cina dan berdiri di belakang DAP kerana ahli-ahli politik mereka sendiri juga tidak boleh dipercayai.Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: