Selasa, 14 Februari 2012

1Care satu penipuan: Tak boleh pilih doktor, wang tidak dikembalikan dan ubat paling murah

Jackson Ng


Saya telah bercakap-cakap dengan pakar dalam bidang insurans tentang modus operandi 1Care Malaysia yang dicadangkan.

Apa yang saya telah dapati, modus operandinya yang sebenarnya adalah untuk merompak secara halal daripada pembayar cukai seperti yang disangka oleh orang ramai. Ini kerana kerajaan Barisan Nasional enggan mengeluarkan perincian terhadap pelan dan maksud sebenar mereka.

Kroni besar BN akan mengawal NHFA

Pakar berpendapat kerajaan dijangka akan menubuhkan National Healthcare Financing Authority (NFHA) , sebuah badan pembiayaan untuk meluluskan permohonan. Ini lebih kurang sama dengan NFC atau Pusat Feedlot Kebangsaan.

Setelah diluluskan ia akan distrukturkan kepada sebuah syarikat kerajaan (GLC), dimiliki kroni BN.

Ada desas-desus mengatakan bahawa NHFA akan dikawal oleh orang-orang besar yang dicalonkan. Juga dipercayai bahawa saudara kepada mereka yang mahukan faedah berbillion ringgit daripada 1Care itulah yang merangka dan mencadangkannya.

Skim tersebut berkemungkinan akan diambil oleh lebih daripada satu syarikat insurans tempatan.

Syarikat insurans tempatan akan meninsuranskan semula secara separuh (mungkin sebanyak 70%) dengan syarikat insurans luar negara melalui agen lain yang bertapak di Labuan.

Komisyen yang dibenarkan daripada syarikat insurans tempatan (kepada NFHA) boleh jadi antara 10% hingga 25% daripada premium bergantung kepada yang dirundingkan.

Komisyen yang dibenarkan daripada penginsurans semula syarikat kepada agen biasanya adalah antara 3% kepada 5%, dan dibayar di luar Malaysia ke dalam akaun agen tersebut.

Wajib

Disebalik terma kerajaan, spekulasi dan fakta yang diputar-belit, Timbalan Pengarah Kementerian Kesihatan untuk unit Pembiyaan Kesihatan Kebangsaan Dr Rozita Halina Hussein memberitahu media semalam (9 Feb, 2012) bahawa 1Care akan diwajibkan.

Itu yang kita sudah sedia tahu (atau yang dituduh kerajaan sebagai spekulasi kita). Walaubagaimanapun, apa yang mereka tidak beritahu kita adalah faedah yang sedikit dan terhad sementara pembayar cukai di Malaysia membayar dengan galaknya.

Kenapa mereka tidak beritahu kita siapa yang akan meraih keuntungan berbillion ringgit tahun demi tahun?

Berdasarkan maklumat yang diberi, setiap isirumah akan membayar 9.4% daripada pendapatan isirumah untuk insurans kesihatan sosial. Pembayarnya adalah individu, majikan dan kerajaan, melalui cukai, dan nilai sebenar yang masih dalam pengiraan.

Tiada pilihan akan diberi. Semua harus bayar. Tiada jalan keluar.Kita harus bayar dulu. Ia tidak lagi akan menjadi perkhidmatan berbayar. Ia akan menjadi- bayar sebelum diberi perkhidmatan.

Tiada maklumat mengenai bagaimana sebenarnya pembayaran ini akan dibuat atau bagaimana kerajaan akan mendapatkannya daripada mereka yang bekerja sendiri.

Kerajaan juga mencarum kepada premium insurans untuk pesara kerajaan, penjawat awam dan 5 orang yang ditanggung mereka.

Anda tak boleh pilih doktor atau bila anda mahu jumpa doktor dan tiada pulangan wang

Masalahnya, 1Care tidak akan dapat memenuhi kesemua perbelanjaan perubatan anda; hanya untuk keperluan asas yang dipilih sebagai yang ‘anda perlukan’. Apa yang lebih daripada keperluan asas terpaksa ditanggung oleh diri anda sendiri.

Doktor keluarga peribadi anda harus memasuki sistem itu kerana jika tidak, anda tidak boleh berjumpa dengannya dibawah skim 1Care. Klinik-klinik persendirian yang sudah lama bertapak di negara ini akan diganti oleh klinik 1Care.

Anda tidak boleh pilih doktor. 1Care akan menentukannya untuk anda.

Jika anda mahu jumpa doktor pilihan anda, anda perlu bayar untuk rawatan menggunakan wang sendiri. Doktor yang ditentukan untuk anda akan memutuskan bila dan pakar mana yang anda boleh jumpa sekiranya keperluan itu timbul (proses yang dipanggil gate-keeping)

NFHA akan bayar doktor ini RM60 (cadangan yang ada sekarang) untuk setiap pesakit sebagai bayaran untuk khidmat konsultasi. Ini tidak termasuk ubat.

Bandingkan ia dengan yang ada sekarang. Untuk batuk dan selsema, doktor akan mengenakan bayaran RM 20 hingga 30 termasuk konsultasi dan ubat. Dengan 1Care, konsultasi adalah RM60 dan ini tidak termasuk ubat.

Anda tidak akan dapat berjumpa doktor sekiranya anda rasa perlu. Juga akan ada sistem rotasi. Rotasi untuk pakar juga ada dengan doktor sebagai gate-keeper. Sama juga sekiranya anda mahu berjumpa dengan pakar yang anda pilih atau pergi ke hospital yang anda pilih, kecualilah jika ia ditetapkan oleh doktor yang merawat anda. Jika tidak, anda akan perlu membayarnya sendiri.

Walaupun anda berjumpa doktor sekali setahun, anda tidak akan mendapat wang anda kembali daripada 1Care. Kos perubatan anda dibayar dahulu, sama ada anda sakit atau tidak dalam tahun itu.

Anda juga akan terpaksa membayar jika anda membuat lawatan lebih daripada jumlah yang ditetapkan. Ini adalah untuk mencegah anda daripada berjumpa doktor terlalu kerap.

Ubat paling murah

Anda juga akan diberi ubat daripada senarai ubat yang bukan ubat tulen supaya sama dengan Senarai WHO untuk ubat penting sahaja. Ini akan menjimatkan kos 1Care dan meningkatkan keuntungan syarikat insurans.

Syarikat insurans akan menentukan harga dan jenis ubat dalam senarai ubat yang standad itu. Ia berkemungkinan besar ubat-ubat yang paling murah.

Doktor hanya akan memberi anda suntikan. Anda harus mendapatkan semua ubat lain daripada farmasi, walaupun jika ia bermakna anda harus membawa 3 anak anda yang sedang sakit dalam pencarian farmasi terdekat dalam cuaca panas terik, hujan dan sebagainya.

Jika anda tidak suka apa yang diberikan kepada anda, anda boleh dapatkan perkhidmatan kesihatan lain tetapi, bayar sendiri ya?!

Untuk tawaran yang merugikan ini, RM45 billion setahun akan dikerah daripada pembayar cukai! Jadi, rakyat Malaysia seharusnya sangat faham sekarang mengapa kerajaan BN sangat teruja menjaga keperluan kesihatan kamu!

Jackson Ng -wartawan bersara

Tiada ulasan: