Sabtu, 11 Jun 2011

AK bersedia catat sejarah menang kali ketiga

Zulkifli Sulong


ISTANBUL: Kunjungan pertama delegasi PAS dan PKR ini adalah ke pejabat parti AK di Istanbul. Baru mula terasa Turki sedang hadapi pilihan raya umum.

Pendekatan kempen nampaknya lebih kepada medium TV dan akhbar melalui liputan media terhadap program yang diadakan.

Untuk penglihatan umum pula, banner besar yang memaparkan wajah Reccip Toyyeb Erdogan bersama slogan pilihan raya ini dipasang di banyak tempat.

Sedikit sahaja poster kecil yang dipasang iaitu di pejabat-pejabat parti sahaja bukannya memenuhi kawasan. Ini telah ditetapkan oleh undang di Turki untuk menjaga alam sekitar mereka. Poster-poster kecil sebagaimana yang sangat popular di Malaysia tidak dibenarkan di sini atas alasan ia merosakkan permandangan.

Apabila masuk ke Istanbul melalui lapangan terbang Atarturk di sini tidak terasa langsung pilihanraya umum berjalan.

Begitu juga apabila masuk ke bandaraya Istanbul dari lapangan terbang ke hotel Green Park tidak terasa PRU sedang berlangsung di Turki.

Namun medianya penuh dengan liputan pilihanraya termasuk muka-muka depan akhbar utama.

Apabila dibuka TV juga baru dirasai kehangatan pilihan raya. Jam 10 pagi waktu tempatan apabila dibuka stesen SkyTv, pemimpin CHP, salah satu parti yang bertanding sedang memberikan ucapan.

Hampir 15 minit masa diberikan untuk beliau berucap di hadapan penyokongnya diberikan ruang oleh siaran TV itu yang tidak akan diperolehi oleh mana-mana pemimpin pembangkang di Malaysia.

Menurut Omer Faruk Kalayci, timbalan pengerusi hal ehwal luar parti AK, semua parti bebas membeli masa dalam media Turki.

Hasilnya semua parti dirasai kehadirannya dalam semua media Turki.

Dalam pilihanraya ini, AK cuba memecah rekod pilihanraya Turki untuk menang tiga kali berturut-turut dan dengan populariti yang terus meningkat.

Dengan lima juta ahli dari 50 juta pengundi, sangat sukar parti-pari lain untuk mengalah AK dalam pilihan raya umum kali ini.

Tiada ulasan: