Isnin, 2 Ogos 2010

Dua lelaki menyamar wartawan Sinar Harian

SINAR HARIAN

JENGKA - Sinar Harian Edisi Pahang semalam membuat laporan polis ke atas dua individu yang disyaki menyamar sebagai wartawan akhbar ini pada satu majlis di Jengka 7, di sini.

Taktik penyamaran itu terbongkar apabila Skuad Sinar Harian Jengka, Tuan Nur Suhaila Raja Muhammad yang dijemput ke majlis itu terkejut setelah mendapati terdapat dua nama yang tertulis 'wakil :Sinar Harian: Bera' dalam buku pendaftaran media.

Ragu dengan dua nama tersebut, skuad itu terus bertanya kepada urus setia untuk mendapatkan kepastian.

Pihak penganjur kemudian memaklumkan dua lelaki telah mendaftarkan diri serta mengaku sebagai wartawan :Sinar Harian:.

Bagi mendapatkan maklumat lanjut, Tuan Suhaila bertindak menyiasat dengan mencari dua lelaki itu di majlis tersebut dan berjaya menemui mereka dengan 'membuat liputan' dengan topi serta menggunakan buku :Sinar Harian:.

"Saya terus menghampiri lelaki berusia lingkungan 50-an itu dan bertanyakan sama ada betul dia wartawan: Sinar Harian: Bera. Lelaki berkenaan mengaku wartawan Skuad Bera sedangkan syarikat tidak meletakkan staf baru di kawasan itu.

"Saya cuba menasihatkan supaya tidak membuat penyamaran seperti itu kerana hanya ada seorang skuad sahaja di setiap daerah kerana Skuad Bera ketika ini ialah Azizah Shafie," katanya.

Tuan Suhaila berkata, setakat ini :Sinar Harian: tidak pernah melantik mana-mana wakil selain daripada kakitangan yang sah untuk berkhidmat di satu-satu daerah.

Tuan Nur Suhaila berkata, bimbang reputasi dan nama :Sinar Harian: tercemar, beliau mendapatkan nasihat daripada pengurusan tertinggi dan diminta membuat laporan polis.

Laporan berkenaan dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Maran petang semalam bertujuan untuk mengelakkan mana-mana individu terus menyamar dan mengeksploitasi Sinar Harian.

Tiada ulasan: