Ahad, 29 Ogos 2010

PADAN LAH KERAJAAN TAK DE DUIT

IDRIS AHMAD

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mahu pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) membuat kajian terhadap wang rakyat yang digunakan mereka dalam 11 pilihanraya kecil sejak 2008.

PAS menganggarkan bahawa PDRM telah membelanjakan sekurang-kurangnya RM 55 juta bagi 11 pilihan raya berkenaan.

Tahun lalu, Dewan Rakyat mendedahkan bahawa PDRM belanjakan RM 31 juta untuk lima pilihan raya (Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Batang Ai, Bukit dan Selambau). Itu baru lima pilihan raya kecil.

Bagi baki enam pilihan raya kecil yang lain, PAS menganggarkan PDRM belanjakan tidak kurang RM5 juta bagi setiap tempat.

Ini jauh berbeza dengan laporan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang mengumumkan perbelanjaan mereka bagi 11 pilihanraya kecil (Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Manek Urai, Bukit Gantang, Batang Ai, Bukit Selambau, Bagan Pinang, Penanti, Permatang Pasir, Hulu Selangor, Sibu) iaitu sebanyak RM6,451,285 sahaja.

Ini menunjukan PDRM belanja 11 kali ganda lebih banyak daripada SPR yang menganjurkan pilihan raya.

PAS berharap agar siasatan terperinci dibuat terhadap perbelanjaan yang dibuat oleh PDRM kerana ini melibatkan wang rakyat. Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) perlu tampil menyiasat perkara ini.

Bagi PAS, jumlah lebih RM 55 juta itu cukup untuk membina kuaters baru polis atau membeli peralatan baru, tetapi rakyat tidak melihat apa-apa yang baru terhadap kelengkapan yang dibawa ketika mereka bertugas menjaga pilihan raya.

PAS tidak menafikan bahawa wujud keperluan untuk wang rakyat digunakan bagi mengawal keselamatan, namun jumlah perlulah releven. Penyewaan banyak peralatan juga perlu dinilai keperluannya dan pembaziran harus dielakan.

Tiada ulasan: