Selasa, 30 Oktober 2018

Siasatan kes cabul babit bekas menteri hampir selesai – Polis

THE MALAYSIAN TIMES
 


KANGAR: Siasatan kes cabul remaja bawah umur membabitkan seorang anggota Parlimen di Perlis, hampir selesai setelah pihak polis merekodkan keterangan 10 individu termasuk kenyataan suspek di Bukit Aman, pagi tadi.

Ketua Polis Perlis SAC Noor Mushar Mohamed berkata pihaknya turut merekodkan keterangan ibu, bapa dan guru mangsa serta pemandu suspek yang dikatakan berada di tempat kejadian sewaktu insiden itu berlaku.

“Kita jangka kertas siasatan akan siap dalam masa terdekat dan akan dihantar ke Bukit Aman untuk penelitian sebelum diserahkan kepada pihak timbalan pendakwa raya untuk tindakan lanjut,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Beliau berkata pihaknya tidak pernah menghentikan siasatan kes berkenaan walaupun ia melibatkan VVIP, seperti mana yang didakwa sesetengah pihak.

“Mangsa berusia 15 tahun mendakwa dicabul pada 11.30 malam, 20 Okt lepas di dalam sebuah kereta di perkarangan Stadium Tuanku Syed Putra dan pihak polis menerima laporan pada 2.50 pagi, 21 Okt lepas.

“Bagaimanapun, mangsa menarik balik laporan pada 10.30 pagi pada hari yang sama dengan alasan tidak mahu memanjangkan perkara berkenaan, namun pihak polis tidak pernah hentikan siasatan sejak menerima laporan kes itu,” kata Noor Mushar.

Ketika ditanya adakah wujud unsur sogokan atau ugutan sehingga mangsa yang berasal dari Mata Ayer, Padang Besar menarik balik laporan itu, Noor Mushar berkata pihaknya akan membuka kertas siasatan jika menerima laporan mengenainya.

“Buat masa ini belum ada sebarang laporan mengatakan mangsa disogok atau diugut, jadi saya minta semua pihak tidak membuat sebarang spekulasi atau menuduh pihak polis tidak melakukan kerja.

“Kami menjalankan siasatan tanpa berat sebelah dan dalam masa yang sama kami ingin ‘menjaga’ mangsa kerana tidak mahu beliau menghadapi tekanan emosi atau sebarang gangguan kerana kes ini menjadi perhatian umum,” katanya.– Bernama

Tiada ulasan: