Jumaat, 4 Mac 2016

Pemuda Umno gesa pecat Muhyiddin, Mukhriz

MALAYSIAKINI


  
Pemuda Umno mencadangkan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bekas menteri besar Kedah Datuk Seri Mukhriz dipecat susulan penyertaan dalam acara bersama pembangkang hari ini.

Ketua penerangannya Jamawi Jaafar mencadangkan tindakan itu kepada jawatankuasa disiplin dan Majlis Tertinggi (MT) berdasarkan peruntukan Fasal 20.8 Perlembagaan Umno.

“Ingin saya tegaskan di sini cadangan ini bukanlah dibuat secara membuta tuli tetapi setelah menimbang dari pelbagai sudut, sesuatu perlu dikorbankan untuk mempertahankan kesejahteraan dan keharmonian parti dengan meletakkan kepentingan parti sebagai keutamaan dan menyingkirkan gunting dalam lipatan,” katanya.

Muhyiddin dan Mukhriz hari ini menyertai Tun Dr Mahathir Mohamad dan puluhan pemimpin pembangkang dan NGO bagi mendesak pengunduran perdana menteri dalam sebuah majlis deklarasi menolak kepimpinan Datuk Seri Najib Razak.

Dalam kenyataannya hari ini, Jamawi menyeru semua pihak dalam Umno menghentikan segera perbalahan kerana percakaran hanya menyebabkan yang kalah jadi abu, yang menang jadi arang.

“Sebaliknya ia menguntungkan pihak lawan ibarat peribahasa bertelingkah antan dilesung, ayam juga yang kenyang,” katanya lagi.

Jamawi berkata ketiga-tiga mereka bersekongkol dengan pembangkang dan oleh itu diminta meninggalkan Umno secara budiman supaya tidak menyebarkan “virus” dalam Umno.

“Tindakan ini seumpama harapkan pagar, pagar pula yang memakan tanaman,” katanya.

“Saya melihat tindakan yang dilakukan oleh beliau sebagai tidak berprinsip, hipokrit dan berniat jahat.


 
 
 

Tiada ulasan: